• M Magdalena

varför vänta?

Jag fattar nada..

Varför e det så många som säger "oj vad fort ni går fram" o.dyl.

När jag var yngre tyckte jag att man bör vänta med förlovning och giftemål men nu när jag e typ 30 (om drygt en månad :D ) så tycker jag att "varför vänta"?

Inte för att jag e desperat utan för att jag känner att jag har mer referenser och kan fortare "se" om killen e en kille med potential eller inte, om vi passar bra ihop.

Vad tycker ni?

Vänta, lära känna varandra i flera år?
    Eller pang på rödbetan och in i kyrkan? :D

• Svar på tråden varför vänta?
  • SadPsychoBitch

Jag kommer lämna denna diskussionen nu, orkar inte med att någon kallar min sambo pedofil utan att ni har någon aning om varken vem jag eller han är! Sorgligt! Pedofil är ett väldigt starkt ord och ni skulle nog behöva vara mer försiktiga med att använda det.

Jag tackar Flickan_med_hickan som varit på min sida!

MVH// SPB

• Mastermind

SPB - Ett tips till dig i framtiden: Du behöver inte säga hur gamla du och din sambo var när ni träffades, helt oombett, ifall du inte vill skapa diskussion.

• pickolina

Håller med föregående inlägg, helt och fullt... Tänkt tanken jag oxå...

Det finns vuxna och även ungdomar som dömts till fängelse för relationer med barn/unga på 13år.. Så att dra slutsatser är inte alls så långsökt.

Normala människor reagerar på sådant och vet man att folk brukar reagera så har man valet att inte yttra sig om det, väljer man att ändå yttra sig så får man ta konsekvenserna för det.

• Frances

Håller med, hur länge håller egentligen det här med 'kärleken har ingen ålder'? Skulle du SPB tycka att det var okej for en tioåring att vara tillsammans med en 24-åring??? Det är ju samma åldersskillnad.

Det är ju helt vidrigt. Ingen säger ju något om att ni NU är tillsammans, när du ar myndig... men 13 år, det är rejält magstarkt, och jag är knappast trångsynt vad jag vet...

• Miisen

Suck. Hjälp vad dömande alla är. Jag skulle väl inte riktigt heller tycka att den åldersskillnaden var okej vid första tanken, men att kalla någon pedofil? riktigt dåligt. Tror inte det gäller många, men vissa kan säkert finna varandra över åldersgränserna, förstå och älska varandra. Och eftersom SPB nu ska gifta sig har hon tydligen lyckats - grattis :)
    Däremot får man nog vara beredd att ta lite kritik om man har ett såpass ovanligt förhållande, och det tycker jag att hon har gjort. Undrar var folk tycker att gränserna går? Själv är jag sexton och min pojkvän 21, och jag känner mig ofta mognare än honom... men det är trots allt bara fem års skillnad. Vet dock att många föräldrar ändå hade förhindrat ett sådant förhållande, som tur är inte mina :) vi träffades när jag just fyllt femton.

• KCsMama

Miisen, men då var det ju lagligt vilket det inte var i SPB.s fall.

Det är det som gör skillnaden tycker jag!

• pickolina

Miisen

Du har ju inte förstått alls vad "vi" menar eller vad "vi" reagerar på!

Det är INTE ålderskillnaden som är faktorn, utan att en vuxen man dragits till ett barn vilket är sjukt och vilket många dömts till fängelse för pga att det är fel/olagligt och sjukt.

Att de är tillsammans idag och att det är en stor ålderskillnad mellan dem är det ingen här inne som yttrat något negativt om!

• Miisen

När jag skrev ålderskillnad menade jag alltså att hon var tretton och han 27. Blev lite felformulerat. Som sagt, jag tror att ett sådant förhållande i de flesta fallen är helt fel, men någon enstaka gång kan fungera. Som här. Jag antar att han tog det väldigt lungt i början och väntade på henne, och att hon var rätt "gammal" för sin ålder, om än ung. Ämdå måste jag ju säga att om jag hade varit mamma åt en trettonåring hade inte hon/han fått träffa en 27-åring. (Fast jag är ju bara sexton själv än så länge...)

• night butterfly

Hej!
    Nu har jag läst hela tråden och bestämt mig att skriva. Det är mitt första inlägg här på BT. Jag har aldrig kunnat tänka mig att det skulle handla om det jag skriver här nedan, men jag var tvungen att reagera på något sätt.
    Själv har jag hunnit med 37 vårar, har två döttrar på 13 respektive 4 år, och har träffat en underbar man som jag önskar leva resten av mitt liv tillsammans med.
    Det jag reagerar är att jag själv har en dotter som är 13 år, och att bara tanke på att hon skulle vara ihop med en 27 årig man gör att jag får gåshud!!!
    Självklart kan en 13 årig bli förälskad och drömma om någon som är mycket äldre. Men en 27 årig har ett ansvar, det är ALLTID den vuxnes ansvar att inte gå över gränsen för vad som är tillåtet eller vad som är etisk/moraliskt accepterat beteende. Vi är inga poliser eller psykologer men jag anser att det finns mycket som man kan ifrågasätta här.
    Vi vet ju givetvis inte bakgrunden till varför en vuxen man väljer att vara tillsammans med en minderårig flicka, men det är både olagligt och väldigt olämpligt. Om jag hade varit i hans kläder skulle jag rannsaka mig sig själv och mina motiv och söka professionell hjälp (det hör inte till ett normalt moget beteende).
    Sedan om han verkligen hade tyckt om henne som person, som den hon verkligen är och inte hade ev. dolda avsikter, så hade han kunnat vänta med att inleda ett förhållande tills hon hade nått upp ett enligt lagen acceptabelt ålder.
    Jag kan inte yttra mig om han är eller inte är en pedofil.
    Men faktum är att många pedofiler har själva barn, lever tillsynes "helt vanligt" Svenssonslik med fru/sambo, ett jobb, villa mm.
    Efter att man har varit tillsammans med någon under flera år är det inte onaturligt heller att man har haft eller fått känslor för varandra, det behöver inte bara vara kärlek utan, samhörighet, trygghet och kan till och med vara ett slags beroende. Man kan vara rädd att bryta upp i ett "vanligt" förhållande om man har levt tillsammans under längre tid. Jag kan förstå att man "smälter" samman med någon, speciellt om man har levt tillsammans under de känsliga åren (åren då man hittar sin egen identitet, alltså tonåren).
    Det här inlägget är inte menat att vara någon personligt påhopp utan bara en fortsättning på en diskussion som många här tyckte var intressant och viktig.

• Mastermind

Miisan - Ska du gifta dig själv, eller varför är du på denna sidan? *nyfiken*

• Mastermind

night butterfly - *applåd* Väl skrivet!

• Miisen

mastermind
    Nej, det är väl inte aktuellt än på några år. Lite drömmande förlovningstankar har jag ju, men de får nog vara drömmar ett tag till. däremot är jag väldigt intresserad av allt ni disskuterar här, och älskar att diskutera själv. och om inte annat får man ju lite inspiration inför framtiden :) så antar att jag inte helt och fullt hör hemma här, men trivs väldigt bra ändå :)

• pickolina

night butterfly

Instämmer med Mastermind, bra skrivet!

Svar på tråden varför vänta?