• Betta

Tid att skiljas?

Jag befinner mig vid ett vägskäl i livet och skulle behöva lite råd. Jag har varit tillsammans med min man i 3 år, gifta i 2. Mycket har förändrats mellan oss, jag tror att det mest beror på att jag förändrats. Jag har gått hos en psykolog i ett år och har under det året utvecklats mycket. Plötsligt känner jag mig friare, starkare och säkrare. Och plötsligt ser jag annorlunda på mitt förhållande. Jag vet inte när det hände, men några månader är det då det inte har funnits nån särskild gnista. Han ser inte på mig med kärlek i blicken, och han verkar inte anstränga sig för mig eller uppskatta mig. Han ser mig inte längre. Förr kunde han säga: "Wow, vad snygg du är idag" nu får jag nästan aldrig komplimanger längre. Han är inte heller nöjd, han tycker inte jag gör tillräckligt för honom, om jag sen frågar vad han vill att jag ska göra kan han inte svara på det. Själv tycker jag att han inte gör nånting för mig. Det känns nästan som jag inte existerar i hans värld ibland. Hans humör skiftar också ständigt, och det är svårt att hänga med i varven. För några veckor sen lärde jag känna en annan man som är äldre, från början kände jag attraktion, men allt mer har vårt förhållande övergått till vänskap även om jag vet att han vill mer. Han har vid tillfälle försökt kyssa mig och även gjort det, men det kändes bara helt fel. Jag bad honom att inte göra om det. Även han har problem i äktenskapet, liknande som jag, framförallt med kommunikationen. Jag kan tala med min man och oftast säger han "tyst" eller så svarar han inte alls och tittar inte ens på mig. Jag vet inte riktigt längre hur jag ska göra. Jag är rädd för att göra slut och bli ensam och jag är rädd för om jag aldrig i livet kommer att hitta "den rätte".

• Svar på tråden Tid att skiljas?
  • Betta

Jocelyn:

Du har rätt han är nog rädd för min förändring. Han visar det ibland, när han säger att jag ändå kanske inte förändrats. Men jag tror också att min förändring visar mig sådant av honom som jag inte sett innan. Jag har också förstått vad jag vill i livet och vad som är viktigt i ett förhållande. Vårt är inte starkt, och det är inte som jag vill ha det. Kommunikationen har alltid varit dålig, han drar sig undan och jag försöker till mitt yttersta att få kontakt, men det tjänar inget till. Dessutom sårar han mig ofta. Som idag när han sa att "kanske blir det jag som lämnar dig först" jag svarade då "det tror jag inte, tror inte någon lämnar mig". Då sa han: "men det är ju inte första gången". Det är ofta sånt händer, det är ofta han beter sig illa mot mig och det skadar mig. Jag blir arg eller ledsen. Jag tycker nästan att det blivit mer och mer såhär på sista tiden. Han gör mig illa genom något han säger eller genom att bete sig på ett sätt som förnedrar mig. Och jag är trött på det. Jag förtjänar inte det. Det här är inte vad jag vill ha. Och han är inte villig att söka hjälp, jag har frågat honom men det går han inte med på. När jag beter mig tuffare emot honom och undviker honom mer och knappt bryr mig om honom, det är då han skiftar och börjar ge mig mer uppmärksamhet. Men jag vill inte ha det såhär längre.. Livet kan vara underbart det behöver inte vara ett helvete.

Svar på tråden Tid att skiljas?