• jocelyn

Tid att skiljas?

Det låter som om din man kan ha blivit "rädd" när han ser ditt nya, starkare jag och därför blir defensiv, tyst och innesluten. Jag skulle ställa mig frågan; "vill jag vara kvar i detta förhållande - med vissa förändringar - eller vill jag avsluta det?"

Ni kanske skulle kunna ha god hjälp av familjerådgivning/terapi? I alla kommuner finns det familjerådgivning att få, även kyrkan brukar erbjuda relationsrådgivning.

Att du sökte dig till den äldre mannnen ser jag inte som något konstigt alls, du är frustrerad över din situation (och han över sin) och i sådana lägen är det väldigt lätt att försöka "fixa" det hela genom att träffa någon annan som kan ge en vad det nu är man inte får i sitt eget förhållande.

Om du skiljer dig så funderar du över om du kommer hitta "den rätte". Jag tvivlar inte på att man har flera "rätte" som man kan möta i olika skeden i sitt liv. Den som man tyckte var "den rätte" när man var yngre kanske är "herr totalfel" idag.

Avslutar mina funderingar med att säga att du är stark som kommit så långt med dig själv. Du kommer hitta en lösning på detta! Det kan vara att "hitta tillbaka" till din man eller hitta en ny man men; det ordnar sig alltid.

• jocelyn

Det är märkligt men jag tycker mig ha sett detta möster hos flera killar: när de blir kontronterade med något som deras partner tycker är VIKTIGT så drar de sig undan eller vänder på steken och säger "det är ditt fel" eller bara är direkt sura, otrevliga etc.

Man kan ju bara spekulera men jag tror det är ett slags självförsvar (inte så trevligt sådant) som de kanske går in i mot bättre vetande. Killen kanske helst av allt vill ha en lösning men det där sura tillbakadragandet ligger så mkt närmre tillhands...

Det känns ju konstigt att behöva avsluta en relation pga att partnern vägrar prata!?! Vem gör hellre slut än tar tag i problem? (så tänker jag, och så tänker nog många andra). Att killen kontrar med "jag lämnar dig först" är ett slags löjlig dagisnivå men tyvärr ganska vanligt. Detta kan inte ha någon annan grund än rädsla. De får panik när du säger att du vill lämna och måste snabbt "vinna" genom att säga att de ska gå först.

Fråga så rakt som det går om han kan tänka sig ett besök med en relationsrådgivare/familjeterapeut. Kan han inte det så ...ja då vet jag inte vad som finns kvar att göra.

(Fotnot; Mina funderingar är inte applicerbara på alla par, killa eller tjejer. Jag vill absolut inte pressa någon eller göra någon ledsen. Kan tillägga att jag studerat en hel del psykologi, är INTE psykolog eller liknande.)

Svar på tråden Tid att skiljas?