• Ave Maria

Nu är det bevisat....

..det _blir_ dyrare så fort man nämner ordet "brud" eller "bröllop".

I senaste numret av Råd och Rön står det bland annat:
    "Bruden betalar extra

Att bli festfin kan bli mångdubbelt dyrare för en blivande brud än för en vanlig partypingla, även om klänningen och frisyren är exakt densamma.

När frisörer, florister, konditorier och sömmerskor hörde orden brud och bröllop gällde plötsligt en mycket högre taxa för Elisabeth."

Jag vet inte om jag blir trött eller arg....
    Dålig stil tycker jag i alla fall att det är.

• Svar på tråden Nu är det bevisat....
  • GithKat

Visst är det för djävligt.. sååå dålig stil av de som utför tjänsterna. Man bör bojkotta dem eller lura dem som de lurar oss.. dvs inte säga att man ska gifta sig.

• brud i sina bästa år

Jag blir så trött på allt tjat om att priset går upp om ordet brud eller bröllop nämns!!!!!!!

Jag har själv jobbat i butik och vet att till 99,9% lägger man ner mer både tid och kraft när det gäller bröllop!

Tärnbukett och brudbukett kan inte jämföras, inte heller balklänning -brudklänning osv.

Det finns alltid olika alternativ, pris och kvalitet mässigt på allting!

Sluta tjata om att affärsidkare luras!!!!!!!!

• Engäst

...fast det var väl ingen nyhet? Då någon ska begravas tar alltid floristen de sämsta blommorna till alla kransar, ingen märker det i alla fall. Och vad gör man? DE vet at man är beroende av dem!

• brud i sina bästa år

Engäst: Du känner dig kanske alltid lurad av alla? Uppenbarligen har du inte riktigt koll på verkligheten....

• Engäst

Jo,faktiskt!Säg en florist som tar de allra vackraste blommor de har till en begravning.Jag brukar inte bli lurad, jag har mer koll än så.

• Sarita 2006

Känns som jag känner igen denna diskussion...kolla in följande länk.

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1311593.html

Tycker att det framfördes en hel del bra argument där. Visst kan prisskillnaderna till en början verka orimliga, men jag tror nog ändå att frisörer/florister/sömmerskor tenderar att lägga ner mer tid och omsorg när det gäller beställningar till bröllop. Då är jag i alla fall villig att betala för den servicen.

Men det är ju intressant att diskussionen förekommer i flera tidskrifter samtidigt. Råd o Rön känns ju onekligen lite mer seriöst än Aftonbladet...

• Gerda

Saritha - Aftonbaldet använde Råd & Rön som källa för artikeln. Dessvärre är den journalistiska nivån inte särskilt hög när den andra parten inte ens kommer til tals.

Som med allt annat - det finns säkert de som gör ett hästjobb och de som slarvar och tar hutlöst betalt. Det är även upp till en att träffa dessa leverantörer, försöka bilda sig en uppfattning om dem och hoppas på att man gör rätt bedömning att dessa personer lägger själv ioch hjärta i sitt hantverk.

• Sarita 2006

Aha...den kopplingen gjorde inte jag direkt(att Aftonbladet plankade Råd o Rön) men det är ju inte förvånande!

Gerda, jag håller med dig. Man får se till att ta ansvar själv o inte vara blåögd...

Och apråpå nått helt annat, såg i en annan tråd (den om catering) att du är Örebroare Gerda. Jag med, om än bosatt i Skåne för tillfället. Men vigseln ska bli hemma i Örebro...förhoppningsvis ska vi vigas i Lillkyrka k:a utåt Glanshammar till. Lycka till med planerandet!

• Gerda

Vad roligt!

Min arbetskollega kommer att gifta sig i samma kyrka! Det är jätte vackert där!

Kommer ni att flytta hem igen?

Jag ska själv flytta till Oslo :) snart, men vi kommer att gifta oss i Örebro helt klart.

• Sarita 2006

Ja visst är kyrkan underbar! Hoppas din kollega får ett underbart bröllop! När ska det bröllpet äga rum?

Vet dock inte om vi får just Lillkyrka än...församlingsexpeditionen kunde inte bekräfta förrens i januari, då de inte hadde kalender för så långt i framtiden (synd när man själv försöker vara i god tid) och då vi inte tillhör den församlingen (eftersom vi är skrivna på annan ort)....
    Vi har ett säkert alternativ dock, som egentligen är precis lika bra, om än annorlunda: St Mikaels kyrka i Hjärsta. Den är ju modern o mitt inne i stan, men väldigt personlig och smakfullt inredd. Var gifter ni er?

Om vi flyttar hem vet vi inte...det beror helt på var man får jobb efter examen (är student, inne på min sista termin)

Norge kan jag varmt rekommendera! Oslo har jag i o f s inte varit i så mycket, men jag har jobbat i 5 månader utanför Ålesund, o Norge är ett underbart ställe!

• Gerda

De siktar nog på september har jag för mig. De har inte kommit igång än med planerna och man får boka tidigast 6 månader innan på lillkyrka. Lite väl sent tycker jag, då blir det störtrusning istället.

Vi kommer att gifta oss borgligt, jag är väldigt förälskad i Adlers. Men kommer även ihåg ett bröllop jag hjälpte till med som var på gällersta forngård och det är jätte mysigt där - med fina möjligheter till vigsel utomhus. Vi kommer inte att gifta oss förrän 2007 (vad jag vet ;)) så det dröjer lite till innan planerna fastställs.

• vixen not a tramp

Det här med att klänningen blir dyrare köper jag inte riktigt. Går du in i en butik som har både brud och festklänningar betalar du ju inte mer för festklänningen om du vill använda den som brudklänning. Eller missförstod jag dig? De flesta brudklänningar är dyrare än festklänningar i inköp, vad ska butiken göra?

Jag skulle inte ha något emot att blommorna på någon näras begravning stått i floristens kyl någon dag extra, så länge de inte slokar och ser ofräscha ut. Lurendrejeri? Jag anser inte det.

Känner att inlägget kan låta lite hårt, men jag är absolut INTE sur, vill bara utrycka min mening!

• Tesso

Engäst:
    Oj, nu blev jag nästan upprörd.
    Tar de sämsta blommorna till kransar?! Jag hoppas verkligen inte att floristerna där du bor gör så! Man tar de blommor som är utslagna för att enbart knoippiga blommor i en krans/binderi är INTE fint!
    Man brukar tom få beställa hem blommor flera dagar i förväg för att de ska hinna slå ut.
    Hoppas verkligen inte att du har koll!!!!

Ursäkta att jag svävade utanför ämnet!

• Blivande Fru!

Men vill man inte lägga de dyra pengarna så finner man u andra utvägar, det är ju ingen nyhet att kostnaderna stiger inför bröllopsarrangemang, men om man är lite påhittig och engagerad så kan man ju undvika att ta den dyraste salongen osv....
    Det är ju klart att vill man ha saker och ting serverat på ett mer uppassat sätt så får man ju också betala för det!
    Hur många får provsmaka sin fördelsedagstårta?
    Hur många får påklädnings hjälp i provrummet när du ska köpa en tröjja?

• idolf

Med anledning av blom-inlägget.
    Jag har haft praktik på 2 blomsterbutiker och har inte varit med om att floristerna tar de sämsta blommorna till binderier. Det finns säkert någon enstaka dumbom som gör så, men det håller ju inte i längden. Ryktet sprider sig ganska snabbt.

• idolf

Det jag ville ha sagt var att man inte kan säga att ALLA florister gör så!

• Gerda

Idolf - precis..... det kan blir farligt generaliserande om att det ALLTID blir dyrare att vara brud, men inte alltid. Det finns ärliga människor överallt!

• idolf

Gerda
    Just så! Man är nog ute på lite svag is om man tror så.

Svar på tråden Nu är det bevisat....