• Valli

Ang s k budgetbröllop

Jag har funderat lite på det här med användandet av ordet "budgetbröllop". En hel del trådar här på BT handlar ju om ekonomi och budget.

Min vigsel kommer landa på 20 000-25 000 kronor och skulle kategoriseras av många som just ett "budgetbröllop". Men jag tycker ordet kan vara lite missvisande.

Jag och min smabo är inte intresserade av lyx och flärd. Vi kommer få exakt det bröllop vi vill ha och även om vi hade 100 000 skulle vi inte veta vad vi skulle använda dem till.

För oss är 25 000 inte budget. Det är det vi vill ha. Ordet "budgetbröllop" signalerar att det skulle vara en medveten strategi att försöka hålla kostnaderna nere, när det i själva verket kanske är exakt så man vill ha det!

Det kan ju uppfattas så, när personer som har en budget på 100 000 pratar om andras bröllop som "budget", att de känns lite nedvärderande mot dessa personer - som att de valt att snåla fast de egentligen skulle önskat nåt mer.

Jag vill bara att vi ska tänka lite mer på hur vi uttrycker oss i såna här frågor och på hur vi använder ord. Många pratar ju om att de "inte vill snåla" eller att de vill ha "allt som de drömt om på sin stora dag", ungefär som att de med 30 000-kronorsbudget inte får det de drömt om, som att de är snåla eller så.

Förstår ni hur jag menar? Är det nån mer som tycker att ordet "budgetbröllop" kan vara lite missvisande?

• Svar på tråden Ang s k budgetbröllop
  • Valli

Valborg!

Klart man ska lägga krut på annat i dessa tider

Men jag är rätt noga med hur man uttrycker sig i sin kontakt med andra. Språk är viktigt.

• Valli

Men det är inte riktigt det jag är ute efter. Folk får lägga ut hur mycket pengar de vill. Det jag tycker är märkligt är att vissa kallar lägre summor för "budgetbröllop", som om folk som lägger ut under 40 000 är snåla eller kostnadsmedvetna.

De kanske inte tänker på att många som betalar 20 000 vill ha det så. Det är inte "budgetbröllop" (eller lågbudget som det egentligen borde heta, som nån sa) för mig - det är ju så jag vill ha det.

Det är ju som att säga till en person som köper en snygg tröja för 150 spänn att den är snål eller kostnadsmedveten. Personen kanske helt enkelt tyckte den var snygg och skiter i om den kostar 150 eller 700.

• Valli

Gerda: Vad lägger du för betydelse i ordet "budgetbröllop"? För mig betyder det att man kör medvetet billigt.

Jag kör inte medvetet billigt. 20 000 är det jag vill ha. Det är inte nån budgetvariant. (Eller eg lågbudget dårå)

• Valli

Nu missuppfattar du trådens syfte. Jag lägger mig inte i vad andra lägger ut.

Det jag är ute efter är värdeladdningen i ordet "budgetbröllop". Varför kallar man ett bröllop på 20 000 för "budgetbröllop"? Vad lägger man för värdering i det?

Svar på tråden Ang s k budgetbröllop