• Valli

Ang s k budgetbröllop

Jag har funderat lite på det här med användandet av ordet "budgetbröllop". En hel del trådar här på BT handlar ju om ekonomi och budget.

Min vigsel kommer landa på 20 000-25 000 kronor och skulle kategoriseras av många som just ett "budgetbröllop". Men jag tycker ordet kan vara lite missvisande.

Jag och min smabo är inte intresserade av lyx och flärd. Vi kommer få exakt det bröllop vi vill ha och även om vi hade 100 000 skulle vi inte veta vad vi skulle använda dem till.

För oss är 25 000 inte budget. Det är det vi vill ha. Ordet "budgetbröllop" signalerar att det skulle vara en medveten strategi att försöka hålla kostnaderna nere, när det i själva verket kanske är exakt så man vill ha det!

Det kan ju uppfattas så, när personer som har en budget på 100 000 pratar om andras bröllop som "budget", att de känns lite nedvärderande mot dessa personer - som att de valt att snåla fast de egentligen skulle önskat nåt mer.

Jag vill bara att vi ska tänka lite mer på hur vi uttrycker oss i såna här frågor och på hur vi använder ord. Många pratar ju om att de "inte vill snåla" eller att de vill ha "allt som de drömt om på sin stora dag", ungefär som att de med 30 000-kronorsbudget inte får det de drömt om, som att de är snåla eller så.

Förstår ni hur jag menar? Är det nån mer som tycker att ordet "budgetbröllop" kan vara lite missvisande?

• Svar på tråden Ang s k budgetbröllop
  • bröllops häxan

Vet inte? Det är vell rellativt från person till person vad som är budget. Om man ser det från andra hållet. Vi kommer ha ett jätte dyrt bröllop på 60.000. Är mycket väl medveten om att det inte är "jätte" dyrt för de flesta. Men för oss är det de.

Orkar inte liksom bry mig om vad andra tycker om det eller själv bry mig om andras. Bara alla gör som dom vill och blir nöjd med det.

För er är det ett normalt bröllops kostnad för er. Det är ju bra! *L* Men för en del är det budgetbröllop. Och?

Jag tycker 20.000-25.000 låter helt ok. Men vi har valt att tok lyxa för att det är så vi vill ha det. Sen om folk välger att kalla det för "budget, normalt, eller super dyrt" I don´t care *l*

Fins andra saker att lägga krut o energi på.

Lycka till på brölloppet, När är det?

• Valli

Valborg!

Klart man ska lägga krut på annat i dessa tider

Men jag är rätt noga med hur man uttrycker sig i sin kontakt med andra. Språk är viktigt.

• decemberbrud2

Jag håller med trådstartaren i detta inlägg - att man ska ha ett bröllop som man själv önskar det och majoriteten av bröllop är faktiskt inte tillställningar på 100.000 kr eller mer utan snarare under 50.000. Vi kommer att landa på runt 20-25.000 och det blir PRECIS som vi vill ha det...vi har lagt pengar på lokal och att få det mysigt för gästerna men varit prismedvetna när vi kollat på kläder och ringar etc..

• jocelyn

Ordet budget betyder ju egentligen bara "ekonomisk plan". Alltså är alla bröllop budgetbröllop...vad man menar är kanske "lågbudget"? Sedan är det ju så att man inte behöver se det som så negativt med en lägre budget för ett bröllop. Så länge man får det man vill tycker jag att det är bra ju mindre man behöver betala för det. Eller vill man lägga mer pengar för att ju ha lagt ut mer pengar? Det verkar ju lite knasigt minst sagt.

Samma sak kan ju tänkas gälla när det kommer till kläder; är tröjan verkligen snyggare för den är köpt i en dyr affär? Visst kan väl HM ha massor med bra fynd? Är kanske bara jag som resonerar såhär...
    Jag vill ha fina saker till mitt bröllop, såklart vill jag det, men jag vill helst inte betala massor med pengar för det. Jag tror jag kan använda pengarna till annat som känns viktigt för mig. Om jag kan få det jag vill ha inom den budget jag har så tycker jag det är lyx!

• Cattis28

Jag förstår inte varför det måste kosta så otroligt mkt att fixa sitt bröllop. Det är ju sån hysteri kring detta tycker jag. Vill absolut inte vakna dan efter o tänka att "oj, bara gårdagens fest kostade 40-tusen" el liknande.
    Herregud, det är EN dag i ens liv. Även om det är en mkt speciell dag så finns det gränser - för mig iallafall.
    Betala 10000:- för en klänning som man aldrig mer använder (förhoppnings vis), bleka tänderna, och gud vet vad....

Det är iallfall vad jag tycker. Och även om mitt bröllop inte blir superdyrt och att jag är prismedveten så behöver man väl inte kallas snål för det. Budgetbröllop - ja, det är möjligt. Men jag tror man blir lika lycklig ändå!!!!!

• Gerda

För mig betyder budgetbröllop härinne - ett bröllop kring 0-30000 - rent ekonomiskt. Sen lägger inte jag nån värdering i om det är ett lyxigt eller fattigt bröllop.

vissa människor har satt 100.000 som budget och som ändå inte blir lyxigt och dyrt om man ser till att de bjuder 150 personer osv och tvärtom dem som spenderar 25.000 för ett bröllop med 10 personer.

Tror att man ska strunta i andras uppfattningar och värderingar och köra sitt eget race.

• Valli

Men det är inte riktigt det jag är ute efter. Folk får lägga ut hur mycket pengar de vill. Det jag tycker är märkligt är att vissa kallar lägre summor för "budgetbröllop", som om folk som lägger ut under 40 000 är snåla eller kostnadsmedvetna.

De kanske inte tänker på att många som betalar 20 000 vill ha det så. Det är inte "budgetbröllop" (eller lågbudget som det egentligen borde heta, som nån sa) för mig - det är ju så jag vill ha det.

Det är ju som att säga till en person som köper en snygg tröja för 150 spänn att den är snål eller kostnadsmedveten. Personen kanske helt enkelt tyckte den var snygg och skiter i om den kostar 150 eller 700.

• clarke

Vi fick vårt önskebröllop under 20000:- tack vare att vi hyrde en underbar bygdegård på landet, hade vänners vänner till att laga mat(de är kockar), hade vänner som sjöng och spelade i kyrkan, planterade blommor som skulle blomma till vårt bröllop. Vi tyckte att det blev ett lyxbröllop. Det hänger nog oftas mkt på vilka saker du gör själv och vad du köper in. Jag la ner många, många timmar på inbjudningskorten och det blev betydligt finare än de man beställde från tex calligrafen.

• Gerda

Valli - jag tycker ju att bröllop under 40 000 är budgetbröllop - rent ekonomiskt alltså. Vi hamnar under denna kategori.

Tycker inte att jag sett, hört särskilt mkt om att denna gräns gör att man är snål som du säger. Eller kostnadsmedveten. Iaf inte särskilt mycket - isf skulle det vara väldigt nedlåtande och då skulle jag ta illa upp och fråga varför/om de menar så.

Vad jag vill säga är att

• aircondition

Vårt budgetbröllop ligger runt 35000. Då får vi det precis som vi vill ha. Håller med om att budget är ekonomi, och det har ju alla. Oavsett hur mycket pengar det bli.

Svar på tråden Ang s k budgetbröllop