Ang s k budgetbröllop
Jag har funderat lite på det här med användandet av ordet "budgetbröllop". En hel del trådar här på BT handlar ju om ekonomi och budget.
Min vigsel kommer landa på 20 000-25 000 kronor och skulle kategoriseras av många som just ett "budgetbröllop". Men jag tycker ordet kan vara lite missvisande.
Jag och min smabo är inte intresserade av lyx och flärd. Vi kommer få exakt det bröllop vi vill ha och även om vi hade 100 000 skulle vi inte veta vad vi skulle använda dem till.
För oss är 25 000 inte budget. Det är det vi vill ha. Ordet "budgetbröllop" signalerar att det skulle vara en medveten strategi att försöka hålla kostnaderna nere, när det i själva verket kanske är exakt så man vill ha det!
Det kan ju uppfattas så, när personer som har en budget på 100 000 pratar om andras bröllop som "budget", att de känns lite nedvärderande mot dessa personer - som att de valt att snåla fast de egentligen skulle önskat nåt mer.
Jag vill bara att vi ska tänka lite mer på hur vi uttrycker oss i såna här frågor och på hur vi använder ord. Många pratar ju om att de "inte vill snåla" eller att de vill ha "allt som de drömt om på sin stora dag", ungefär som att de med 30 000-kronorsbudget inte får det de drömt om, som att de är snåla eller så.
Förstår ni hur jag menar? Är det nån mer som tycker att ordet "budgetbröllop" kan vara lite missvisande?