• Valli

Ang s k budgetbröllop

Jag har funderat lite på det här med användandet av ordet "budgetbröllop". En hel del trådar här på BT handlar ju om ekonomi och budget.

Min vigsel kommer landa på 20 000-25 000 kronor och skulle kategoriseras av många som just ett "budgetbröllop". Men jag tycker ordet kan vara lite missvisande.

Jag och min smabo är inte intresserade av lyx och flärd. Vi kommer få exakt det bröllop vi vill ha och även om vi hade 100 000 skulle vi inte veta vad vi skulle använda dem till.

För oss är 25 000 inte budget. Det är det vi vill ha. Ordet "budgetbröllop" signalerar att det skulle vara en medveten strategi att försöka hålla kostnaderna nere, när det i själva verket kanske är exakt så man vill ha det!

Det kan ju uppfattas så, när personer som har en budget på 100 000 pratar om andras bröllop som "budget", att de känns lite nedvärderande mot dessa personer - som att de valt att snåla fast de egentligen skulle önskat nåt mer.

Jag vill bara att vi ska tänka lite mer på hur vi uttrycker oss i såna här frågor och på hur vi använder ord. Många pratar ju om att de "inte vill snåla" eller att de vill ha "allt som de drömt om på sin stora dag", ungefär som att de med 30 000-kronorsbudget inte får det de drömt om, som att de är snåla eller så.

Förstår ni hur jag menar? Är det nån mer som tycker att ordet "budgetbröllop" kan vara lite missvisande?

• Svar på tråden Ang s k budgetbröllop
  • Gerda

Vf... jag klickade fel!

Jag menar att om Du har fått/får höra att du är snål så håller jag med dig att du ska ifrågasätta detta. Ditt bröllop för 20 000 är ju ditt drömbröllop!

Jag tycker inte att bröllop över 80-100 000 nödvändigtvis är lyxbröllop heller - lyx är för mig en sak och helt annorlunda för en annan.

• Valli

Gerda: Vad lägger du för betydelse i ordet "budgetbröllop"? För mig betyder det att man kör medvetet billigt.

Jag kör inte medvetet billigt. 20 000 är det jag vill ha. Det är inte nån budgetvariant. (Eller eg lågbudget dårå)

• Gerda

För mig är bugetbröllop den ekonomiska ramen för bröllopet :)

Å inom den ramen hamnar vårt :) Budget, men inte billigt, enkelt eller snålt.

Tycker absolut att du ska stå på dig, drömbröllop ska du säga! ;)

• jennny

Vårat bröllop kommer att gå på kring 40000.
    Jag tycker att ALLA bröllop kostar mycket (dock inte de som gifter sig utan fest, som är gratis)

5000 kr tycker jag är mycket, inte fasen skulle jag rycka på axlarna om jag tappde så mycket på stan!

Varför bry sig om hur mycket andra spenderar på sina bröllop. De som lägger 150000+ på sina bröllop, har antagligen ekonomi för det och då är det väl inget fel med de? De som inte har lika mycket pengar, lägger långt ifrån lika mycket på sitt.
    Men jag är helt övertygad om att bröllopen i slutändan blir lika roliga!

Sen har jag aldirg hört talas om att någon har antytt på att man är snål för att man "bara" lägger 20000 på sitt bröllop.

• Valli

Nu missuppfattar du trådens syfte. Jag lägger mig inte i vad andra lägger ut.

Det jag är ute efter är värdeladdningen i ordet "budgetbröllop". Varför kallar man ett bröllop på 20 000 för "budgetbröllop"? Vad lägger man för värdering i det?

• Likah

Tror jag förstår vad du menar TS. Ska vi försöka hitta ett nytt ord på ett bröllop som inte kostar så mycket - ett ord som inte har en lite negativ klang såsom budgetbröllop har? Har själv idétorka just nu, tyvärr.

• jocelyn

Fyndbröllop? Lyx till lägre kostnad-bröllop? Dröm men inte mardröm på bankkontot-bröllop?

• dorislina

Det jag inte kan förstå är varför man överhuvudtaget ska benämna ett bröllop som inte kostar så mycket för just budgetbröllop? Varför inte bara säga bröllop oavsett vad det kostar?

• aircondition

...eller bröllop med väl genomtänkt budget...

• Gerda

Då tycker jag att det kan heta bröllop bara, eller drömbröllop!

Att kalla det "bröllopet-som-inte-kostar-så-mycket-för-att-det-är-det-vi-vill-ha" Känns som om man själv har lagt en värdering i bröllopet och vill försvara budgeten!

Det ska man inte behöva göra ett dugg anser jag!

• fru C. fd frk S.

Budget eller inte - kanske att det inte är just att det är så fasansväckande lyxigt som gör att det blir dyt...Vårt gick på runt 100.000 (vi hade tänkt runt 70.000 men det tenderade att bli mer och mer...)

Vad vad det då som kostade? Vi ville inte laga maten själv, heller inte at våra nära och köära inte skulle kunna få njuta av dagen utan stå och laga mat hela dagen. Vi ville INTE ha buffé - tycker att det är mysigare med servering kring bordet...osv...

Men visst KAN man dra ner på utgifterna - men för oss är TID PENGAR....

• älvan87

Valli
    din budget låter okej.
    jag och sambon har 13.000 totalt nu. och då är allt inräknat. vi studerar båda två och har samlat pengar i 3 månader bara.

• bride no1

Vårt bröllop landar på ca30-35000 kr och det är VÅRT drömbröllop! Kan inte bli bättre än så....

• bride no1

Glömde bort...gillar inte heller ordet BUDGETBRÖLLOP!!!

• elora

Men du har ju så rätt Valli!!!
    Vi kommer oxå ha vårt "drömbröllop" -alltså som vi vill ha det, utan att kostnaderna för den sakens skull drar iväg! Har länge kallat vårt för "budget" men nu ska jag fasiken sluta med detta och sträcka lite på mig och vara nöjd med vartenda projekt vi ror i land med tanke på vår strama ekonomi situation (pust, den meningen lät kul!)

:) Ser fram emot foton från ert drömbröllop!

• ElSt

Visst är budget bröllop missvisande! Jag och min sambo har valt att bjuda många gäster och måste därför skära ner på kostnaderna. Det finns massor av sätt att göra det på utan att bröllopet känns billigt.
    Linnedukar och servetter är dyrt att hyra och pappersdito av hög kvalite känns inte billigt.
    Vi kommer göra all mat själva vilket är ett av det enklaste sätten att spara pengar utan att dra ner på kvaliten.
    Att bjuda på alkohol till maten men sedan ha bar till självkostnadspris är ett suveränt alternativ. Blir festen verkligen mer lyckad av att du och din bliande bjuder på allt?
    Mitt bästa tips är att tänka igenom varje liten detalj och försöka hitta ett billigare alternativ än det traditionella.

• Popis

Valli: Jag håller helt å hållet med dig. Vi hade iof satt en gräns på 50.000. Men vi har planerat in allt som vi verkligen vill ha i de pengarna. De dyraste grejerna var ringarna 16000:- och resan 12000:-, men vi har bokat, band, fotograf, lokal, mat, dryck med bar, blommor, kläder linneservetter, dukar m.m. och vi kommer mest trligt inte komma över 50.000:-.

• Zozo

Tja, jag tycker inte det är ngt negativt med "budgetbröllop".. mitt hamnar kanske inte i den klassen men för mig ger det mest ett hum pa hur mycket paret valt att lägga, vilket kan vara intressant. Varför de gjort detta - för att de vill, för att de kan resp inte kan.. bryr jag mig inte om.
    Själva har vi valt att lägga relatiovt mycket pengar pa ett relativt litet bröllop, som utan att vara lyxigt i stil är lyxigt i tid - det varar nämligen en vecka. Och det tänker jag inte motivera fôr nagon och vill nagon kalla det storbudgetbröllop kan de väl fa göra det...

Svar på tråden Ang s k budgetbröllop