• Zozo

Är vi för unga?

Hej Roosa,

Varför sa brattom? Är ni inte lyckliga av att vara tillsammans? Jag skulle ta lite mer tid pa mig att lära känna varandra ordentligt som par. Vi har bott tillsammans en tid innan vi bestämt oss för att gifta oss och det är det bästa testet, tycker jag.

• Zozo

Jag haller helt med yrvädret att det är helt annorlunda att bo ihop än att bara träffas när man bor pa olika hall. Man lär känna HELA personen pa ett helt annat sätt.

OK, ni vill inte bo ihop innan ni gifter er.. Far man fraga varför?

• Zozo

Hej igen.. Kom bara att tänka pa ett litet tillägg...

Jag är nu snart 31 och min blivande är 34, men vi har varit tillsammans i 12 år, vilket innebär att vi träffades när jag var 18 och han 21..

VÄLDIGT mycket har hänt pa den tiden och jag kan ju säga att vi absolut inte var mogna för att gifta oss da! Tiden har nu visat oss att vi kan utvecklas tillsammans, men det har inte alltid varit självklart.

Jag menar inte att man maste vänta 12 ar med att gifta sig men att halla ihop pa lang sikt och utvecklas tillsammans i stället för var och en pa sitt hall inte är nagot som varken är uppenbart eller självklart.

Bade dagens skilsmässostatistik och antalet olyckliga par som fortsätter att vara tillsammans fast de är just olyckliga talar en del för att man ska lata LITE tid ga och vara nagotsanär säker pa att man kan leva ett liv tillsammans. Helt säker blir man nog aldrig...

Jag haller ocksa med en av föregande: jag var sa säker pa att jag var mogen, hade bestämda asikter och "färdigutvecklad" när jag var 14.. och sedan skrattade jag at det men var lika säker när jag var 18..; vilket jag skrattade gott at när jag fyllde 25.. Sedan dess gar förändringarna langsammare och smidigare, även om man fortsätter utvecklas livet igenom.

Jag kan bara försöka rada er att känna er för ordentligt, prata om framtiden och hur ni ser den.. och inte bara kasta er huvudstupa in i äktenskapet hur dödskära ni än är idag.
    Jag vet, det låter tråkigt, men även om kärleken är grundplåten i äktenskapet så är det mycket annat som kommer in i bilden när man lever tillsammans: livssyn och tro, arbetsfördelning, sex, vardagsbestyr, barn... etc etc Prata om allt det ocksa!

Svar på tråden Är vi för unga?