• amandan

Började med Roaccutan idag

började med Roaccutan idag, och nu håller jag verkligen tummarna för att det här kommer hjälpa, och att biverkningarna inte blir för tuffa!
    Jag undrar om alla märkte av en försämring innan de blev bättre?

• Svar på tråden Började med Roaccutan idag
  • amandan

Nano!
    Jag betalade runt 600 för 100 tabletter, ska ta 2 om dagen (20mg/dagen)så dom räcker ju i knappt två månader...dyrt men jag hoppas att det är värt det!
    Fick naturligtvis ta blodprov innan jag började med kuren, och sedan ska jag ta prov en gång i månaden under hela behandlingen. Det är sagt att jag ska äta dem 12-16 veckor, till att börja med iaf!

• amandan

Tack för tipset! Ska kolla in det där forumet!

• amandan

Usch, har läst lite på det där forumet och det verkar ju fruktansvärt...bara en massa skräckhistorier överallt...funderar på om jag ska fortsätta ta mina tabletter!

• amandan

Jo tack, det här är inget läkemedel man äter bara för att det är kul! Men har man testat allt annat och inget funkar så är det här lixom sista utvägen känns det som...och jag håller tummarna att jag klarar av det!

• amandan

Jag har inte läst nånstans och min läkare har inte sagt något om att Roaccutan skulle minska effekten av p-piller. Däremot är informationen tydlig om att man som tjej måste använda p-piller för att få äta Roaccutan...jag förutsätter och utgår ifrån att mina p-piller räcker som skydd mot graviditet!

• amandan

ElSt! Tack, precis vad jag behövde höra :) Vad skönt att det har hjälpt dig så mycket, jag hoppas på samma resultat för mig! Hur hög dos åt du?

• amandan

Nettisen8!
    Jag har inte jätte mycket finnar, men tillräckligt mycket för att det ska vara ett problem. Har testat antibiotika och alla krämer men inget funkar, så nu är det Roaccutan som gäller.
    Jag äter 20mg, så jag har en ganska låg dos, och än så länge har jag inte märkt några biverkningar...men å andra sidan har det bara gått 5 dagar :)
    Märkte du nån försämring när du började? Jag är jätte orolig att min akne kommer blossa upp vilken dag som helst :(

• amandan

Är det någon som har sluppit försämringen i början och istället blivit "bättre och bättre dag för dag? ;)
    Om ni märkte av en försämring, när kom den och hur länge varade den???

• amandan

Ok, nu har det gått en och en halv vecka och jag tycker att min akne har förvärrats något, men inte så himla farligt. Jag hoppas att det inte blir så mycket värre än det här och att det vänder snart. Men det känns som jag kan stå ut med en hel del, bara det innebär att min akne försvinner i slutändan!

• amandan

Har blivit lite torr i ansiktet, men inte så farligt än så länge. Känner att läpparna är på väg att torka ut och ögonen känns oxå torrare än vanligt, men annars har det inte hänt så mycket, tack å lov :)

• amandan

Min hudläkare valde mellan att ge mig Roaccutan eller Diane. Men det blev roaccutan med tanke på min aknes "placering". Har mest runt käkarna/halsen och denna typ av akne är tydligen extra svår att få bukt med :( Men jag hoppas att roaccutanen tar död på det:)

• amandan

Har nu ätit Roaccutan i 4 veckor. De två senaste har varit ganska jobbiga med mycket uppblossande akne, men nu tror och hoppas jag att det håller på å vända! Ni som har ätit Roaccutan, har eran hud varit torr under hela behandlingen, eller ger det med sig med tiden? Börjar bli riktigt torr i ansiktet nu!

• amandan

Nano!

Jodå försämringen som jag fick i början har gett med sig, och det känns som det blir bättre och bättre för varje vecka. Men det går långsamt, tyvärr händer det ju inga underverk över en natt :) Visst ploppar det fortfarande upp finnar, men det är mycket bättre än vad det var innan!
    Ett tag hade jag extremt torr hud i ansiktet, det var ganska jobbigt eftersom det gör det svårare att sminka över finnarna :) Men detta har gett med sig, och nu är jag bara lite lagom torr! Annars har jag inte känt av några biverkningar, och jag ångrar inte en sekund att jag började med roaccutan!

• amandan

K-76!
    Det är bara hudläkare som får skriva ut roaccutan, husläkare får inte göra det. Men du kan alltid börja med att gå till din husläkare och be att han eller hon skriver en remiss till en hudläkare åt dig. Lycka till :)

Nano!
    Jag vet hur det känns att gå och vela! Kan bara säga att för ett årsedan tänkte jag att jag ska ALDRIG äta Roaccutan! Tyckte det verkade jätteläskigt! Men som sagt var, det är inte så farligt som det låter!

• amandan

Finns det någon annan här som också är under behandling med Roaccutan? Vore intressant att höra vad ni har för erfarenheter!

Svar på tråden Började med Roaccutan idag