• Texas

Tvekar jag?

Du kommer inte att bli mer bunden då du gift dig än vad du redan är nu. Du blev redan bunden den dagen du valde att skaffa barn med din sambo. Du har redan varit lika bunden under alla dessa år som du kommer att vara som gift. Separation och skiljsmässa må vara två olika ord men de betyder samma sak, processen och känslorna är nog de samma även om de är olika ord. Om tanken på att gifta dig skrämmer dig så borde också den verklighet och vardag du lever i idag skrämma dig och de gör den troligtvis inte. Bara för att du gifter dig lovar du ju inte att du måste hålla fast vid din man tills döden skiljer er åt. Men om du vill fortsätta leva ihop med din sambo och älskar honom så varför inte gifta sig. Tycker att det låter jätteromantiskt.

• Texas

Nej det tycker jag inte att man gör. Tycker personligen att man inte kan lova något sådant för man vet aldrig vad som händer och hela ens liv är ju väldigt långt. Man kan lova att göra sitt bästa för att hålla ihop men man vet aldrig vad som händer. Många präster har tagit bort denna formulering ur vigseln och bytt ut mot något mer neutralt.

Svar på tråden Tvekar jag?