• Dröm

Räcker detta i pengar? Hur gör ni lågbudgetare?

Vi vill ju bjuda våra vänner och familjer på middag med tårta efteråt och öl/vin/ cider och så..men inte kommer vi ha råd att lägga ut 30.000 på en middag..det är omöjligt! Usch vad tråkigt att man inte har pengar! Jag hade tänkt att komma undan på ca 5000 för mat och dryck runt 5000 och sen en tårta på en tusenlapp. Och betala någon som kan laga maten och servera ställa fram den..se till att det rullar på under kvällen..hur mycket ska man betala den/de personerna tror ni? Hur många tror ni behövs..en som serverar en som lagar maten eller?

tacksam för svar!!

• Svar på tråden Räcker detta i pengar? Hur gör ni lågbudgetare?
  • Sanasol

Om ni lagar maten själva kan ni säkerligen komma undan på den kostnaden. Fast självklart beroende på vad ni väljer för mat, samt hur många ni ska bjuda.

• Hemligt ( fast inte längre)

Kör med buffé! Då kan ni själva laga maten kanske kan kompisar och familj hjälpa till, så slipper ni betala nån som ska laga maten. Vi hade tänkt ha pastasallad och kallskuret till, kyckling och skinka el. rostbiff. Detta är ju mat man kan förbereda innan. Nu har det blivit ändrade planer, vi kommer gifta oss i hemlighet istället och bara ha ett mingelparty senare.
    Vi hade satt en budget på 10000 och då ingick ALLT utom resan, så visst går det att komma billigt undan bara man är med på att det kanske blir lite jobb och mycket planering.
    Lycka till

Glömde säga att vi hade tänkt fråga några av syrrans kompisar om hjälp med framplockning och disk. Tårtan skulle blivandes syster ha bakat.

• aircondition

Jag tycker det låter bra. Det är ca. där som våra utlägg för mat och dryck kommer att hamna. Vi kommer att ha buffe. Det mesta av den gör jag själv. Det jag kommer att beställa färdigt är, kallskuret och bröd. Sedan fyller jag på med olika sallader, plocksaker... typ...fetaost, oliver, frukter...
    Sprit tror jag alltid man räknar med för mycket. Men vad 17, det kan man ju ha senare.

• Dröm

Börjar bli nervös..är en del som ska ordnas. Folk ska tillfrågas mm....ojoj

• Snartgift

Dröm:Varför ber ni inte bara nån ni känner om dom kan fixa nån som kanske gör det gratis,eller väldigt billigt,det brukar finnas nån som vill vara snäll att hjälpa till.Vi har en budget på ca 12000 och vi har massa pengar kvar att göra av med(tog i lite)

• _sus_

dröm:

vi kommer göra en del av vår mat själva men lägger försnittar och efterrätt på en "kokerska". hon får ca 110-120 kr/h och sen kommer hon ha en till person som stöd i köket. till det så kommer vi ha 4-5 som serverar (vänner från kockutb. till hon som har huvudansvaret) de kommer att behövas ca 5 timmar. de får ca 80kr/h. beror på timmarna de behövs..
    vi kommer ha 2 alt 3 rätters + välkomst snittar och tårta...

vi har haft tur...

• Dröm

Jo vi måste fråga om det är folk som kan hjälpa till! Tack för tips!
    Vi tänkte nu kanske bjuda på nån avocado/räkröra på bröd till förrätt och sedan klyftpotatis/potaissallad med rostbiff och en grönsallad till varmrätt. Sedan bröllopstårta till efterrätt. Tänkte även ha "snacks" lite senare på kvällen!

Hur många tror ni behöver servera samt se till att maten är framdukat mm?! Hmm..måste kolla upp lite allt möjligt nu!
    Vi hade tänkt oss giftermål i juli/augusti! Troligast i augusti.
    Hur går det för er??

• Dröm

Tänkte ni städa själva dagen efter eller gör någon annan det?
    Vi funderar på att åka på hotell i två nätter kanske..men det blir nog dagen efter kanske..så man hinner få mera tid på hotellet, äta gott mm!

Vi har ju som redan gjort vår bröllopsresa i förskott kan man säga..lite bakvänt, men vi har varit utomlands till Thailand och vi har inte råd med en resa till direkt efter bröllopet, dessutom har vi en son också.

• KCsMama

Att ta buffé från catering är inte så dyrt som man kan tro!

• Dröm

KCsmama:
    Nä jag vet ju inte vad catering kostar..får kolla upp litegranna!!

• Chilianna

Det blir en mindre matkostnad (oftast) med buffé och det går åt mindre serveringspersonal om man serverar buffé. Dessutom kan man hyra en billigare lokal- för man behöver inte så avancerade kokmöjligheter. Ett församlingshem kan vara en suverän festlokal och de är oftast gratis att låna i samband med kyrkliga ceremonier som vigsel, om ni nu gifter er kyrkligt!
    Vi ger vår (utbildade) serveringspersonal ca 750- ev. 1000kr för jobb mellan ca 14.00 och 22.00. Har 60-65 gäster och ca 4 i serveringspersonalen. Sen har några familjemedlemmar uppdrag under kvällen; se till att byta slocknade ljus och marschaller, håll dryckbordet påfyllt så det alltid finns dryck, duka upp vickning vid midnatt. Fördelar man sådana småuppdrag behöver man inte serveringspersonalen lika länge och dessutom får inte var och en av de som hjälper till så mycket jobb, utan kan huvudsakligen ägna sig åt att festa!
    För att få en pampig, men billig brudklänning rekommenderar jag dig att kika på E-bay- finns suveräna alternativ och vigselringarna är oftast billigare på www.hellkes.se och www.guldgruvan.se än i butikerna!

• Dröm

cillianna:

Ja ringen är ordnad redan och min klänning ska min syster sy, så det är bara tyget jag ska köpa.

Håller på att kolla runt nu med cateringfirmor..det är ju trots allt inte så dyrt beroende på vad man väljer för matalternativ. Vi tänkte i så fall bara aha förrätt och varmrätt. Bröllopstårtan ordnar vi själva. Så det är då maten, och serverinspersonal under tiden. Eller om man har buffé som ska läggas ut pengar på. Sedan även hyra/städning för lokalen. I vissa gårdar ingår städningen efteråt och det kan ju vara skönt!

• BlueTopaz

Dröm det blir ju billigare med typbuffé el att iaf gästerna kan ta maten själva, då behövs ingen serveringspersonal

• BlueTopaz

Jo just, undvik i allra högsa grad att städa själv efteråt, jag har gjort det efter en stor nyårsfest en gång o det gör jag aldrig om, det förtog hela nöjet med festen på något sätt när man fick städa undan skiten efter alla andra. Nu var det iof 100pers så tog många många timmar, en på sitt bröllop tycker iaf jag att man till fulla ska få njuta o inte behöva städa efteråt..

• insideharmony

Hej Dröm!
    Jag har att tipps till dig som vi kommer att göra till vårt bröllop. Vi kommer att önska oss tjänster av de våra i bröllopsgåvor. Å vill man ge nåt mer el till övriga så önskar vi oss bara pengar till resan där vi kommer å ta in på ett spahotell en weekend el nåt sånt eft vad vi då kommer att ha pengar kvar till. Min väninna ska sy klädningen till oss vi betalar då bara tyget å får jobbet av henne. Jag har en annan väninna som när vi e hos frissan inför så bröllopsfixar hon vårt sovrum så spar vi hotellpengarna där. å får vakna hemma å kan slappa bäst vi vill dan eft. Vi har 2st vänner som kommer å fixa all maten innan. kommer då ha buffe. Bla min väninna har en dotter på 16 som kommer få vara med å servera å hon få bet så ska vi fixa ett par tjejer till i den åldern som kan vara med å servera maten. Någon äldre får ta hand om alkoholen de kommer vara mkt självservering på det, men nån får ha ansvaret. Min syster ska baka tårtan fast det vet hon inte om ännu :D Så har jag en annan väninna som hjälper mig at fixa en stor överaskning till min blivande. Dessutom har vi en sådan tur att min Farbror är fotograf så jag ska tillfråga honom, å jag vet redan nu at han kommer att göra det. Vi ha ej räknat på vad de kommer att bli ännu men jag tror att vi kommer bra undan. Mina smycken jag ska bära ska jag oxå göra själv. Kolla panduro det finns böcker om hur man gör. Nu ska vi ha medeltida bröllop så jag kommer att tillverka sådana smycken till oss å även våra barn 3st. Men det finns böcker hur man gör fina pärlsmycken å så med. En tiara är ju inte så svårt att göra häller kolla där. Samma med inbjudningskorten, program å tack kort allt sånt kommer jag oxå att göra själv det finns aven böker om det på panduro, el om man ej vill ha handgjort är det lätt att skriva ut från datorn. Lycka till å hoppas ni kommer lika billigt undan som vi.

• Dominikanska

Hemligt

Berätta gärna om mingelpartyt. Hur gör ni med inbjudan och vad kommer ni att bjuda på? Vi gifter oss också i hemlighet. Vi har inte bestämt än hur vi ska göra med fest när vi kommer hem. Tack på förhand!

Hej Dominikanska!
    Vi har inte bestämt vad vi ska bjuda på men det lutar åt lite snittar och plockmat + att vi ev. tänkte bjuda på skumpa.

Svar på tråden Räcker detta i pengar? Hur gör ni lågbudgetare?