• Magga

Magga och Mr M2B har gift sig! I bilder, förstås.

Världens skönaste dag inträffade den 3/9-2005!

Den var värd allt slit, alla besparingar, all nervositet.

Vi länkar här till vår hemsida. Lite privat info har vi tagit bort, men det mesta finns där, inklusive länkar till våra trycksaker. Fråga gärna om ni undrar nåt!

På hemsidan finns också två korta berättelser om hur vi upplevde dagen, och mängder av bilder.

Om det verkar lite konstigt så har hemsidan utvecklats över tid - viss info fanns när gästerna fick tillgång till den, annan info lades till efter hand. Men ni fattar nog!

Vi hoppas på det här sättet få bjuda igen lite på alla bra tips vi har fått här på BT under planeringen, så var så goda och stjäl vad helst ni önskar! Vi har lagat all mat själva, och de recept vi använde oss av finns på hemsidan. De är snodda från alla möjliga håll, främst Ica, Allt om Mat, Arla och några har vi fått härifrån.

Tack, alla som har tipsat, hjälpt till och stöttat, och då främst Tant Pernilla! Du är en gudinna. Svart brud, Johanna - en lat kock och Peppar ska också ha särskilda tack.

Kram,
    Anna & Stefan

web.comhem.se/~u31142755/brollop/

• Svar på tråden Magga och Mr M2B har gift sig! I bilder, förstås.
  • Magga

Tack, allihop!

Vi fick verkligen det bröllop vi ville ha, det kändes som "vi". Vi är otroligt nöjda med det.

MinPrins: Sno gärna - vi har själva snott idén! Till alla gäster som var där så har vi dessutom bytt ut en eller ett par av "delbilderna" till en bild på gästen/gästerna. Det blev personligt och kul, tyckte både vi och de. Om än lite pilligt...

• Magga

maria73: Tack! *rodnar lite*

Du får jättegärna sno bukettidén! Det är bara roligt. Det låter jättefint ihop med din klänning. Lycka till på din bröllopsdag!

Och samma sak till er andra, förstås!

• Magga

Peppar: Så kul att se dig! Och tack för komplimangerna - det var verkligen en lycklig dag! Är allt bra med dig?

Hemligt & Tejsan: Vad kul att ni tyckte om våra berättelser.

Febriaribrud: Det är bara vita rosor, färgade eklöv och lite grönt. Kul att du gillar den!

• Magga

Å, vad lika vi tycks vara - det är ju din diktrekommendation vi körde på...

Klart att jag kommer ihåg dig! Det är synd att du inte hänger här så mycket längre, men det kommer väl inte jag heller att göra nu.

Har du hittat nån bra ersättningssajt?

• Magga

love and peace: Tack! Å, vad alla är gulliga!

Peppar: FL, minsann... Tillökning?

• Magga

Se där, där svarade min älskade make! Det är han som har pillat ihop alla trycksaker och hemsidan, även om vi har hjälpts åt med utformningen. Ett gott samarbete, tycker jag!

Peppar: Det kan ju ta tid sånt där, men det är ju ett trevligt arbete.

• Magga

Tanten: Du får nog finna dig i ett visst mått av idoldyrkan. Kramar tillbaka.

Min-Ah: Det var tjejerna som höll i möhippan som fixade gladsången. De hade texten (som är samma hela tiden: "Jag är så glad" till olika melodier) uppkopierad, och små påsar till varje gäst, med servetter som mössa (det är nog vanligare att man använder tossor) , snapsglas i plast, sockerbitar till tänder och små papperstallrikar med ett snittat kryss i mitten, till öron. Sen ledde de oss i sång! Väldigt kul, var det.

Jag vet inte om jag har pappret med text och melodier kvar, men jag kan kanske få tag på det om du vill?

eja: Vad kul! *rodnar glatt* Jag har sytt den själv, ett projekt som allt som oftast kändes tveksamt om jag skulle ro i land... Tack för komplimangen, den gör mig extra glad!

• Magga

17/6 -06: Tack!

Vi hade ungefär 65 gäster. Det gick faktiskt oväntat bra, men även om man förbereder en del så måste man nog räkna med att ha ett par lediga dagar (och kanske ett par hjälpande händer) precis före bröllopet. Vi var lediga hela veckan före, och då var det gott om tid.

Oxfilén gjorde vi helt i förväg. Vi köpte färsk oxfilé på extrapris, gjorde marinad 1 och stekte filén, och sen frös vi den, färdigskuren, i marinad 2. Då kunde vi bara tina upp den före festen, och servera den direkt. Den marineras medan den tinar, om du förstår vad jag menar. Väldigt bra!

Laxen ska ju rimmas två dygn i förväg, så vi gjorde det, och skar upp den samma dag.

Potatissalladen gjordes helt dagen före (förutom det som skulle ligga ovanpå) , och samma sak med de rostade grönsakerna. (Men de blandades inte ihop förrän före festen).

Salladen skar vi dagen före och la i påsar som vi drog ut luften ur i kylen. Den blandades ihop före festen. Dressingen gjorde vi ett par dagar före.

Pannacottan gjordes på plats dagen före, i såna där värmeljuslyktor från IKEA (4 st för 9 kronor, billigare än att hyra - och nu har vi jäkligt många ljuslyktor). Det är otroligt enkelt, man vispar bara ihop ingredienserna och häller upp det i formarna. Sen hade vi brickor som vi ställde alla formar på, och så in i kylen i "travar".

Hallonmoussetårtan gjorde vi 3-4 dagar i förväg, några i taget. De blir bara godare av att stå. Rörorna gjorde vi dagen före, tror jag.

Som du märker gäller det att ha lite hjälp dagen före bröllopet, då ska en hel del göras. Vi var nog 5-6 personer som hjälptes åt. Sen hade vi två tjejer som serverade. De kom några timmar före festen började, och gjorde i ordning allt som skulle göras samma dag - blandade sallader, lade upp på fat och sånt. De gjorde också tunnbrödrullarna, rörorna kan förberedas nån dag, men de kan inte rullas ihop, för då blir brödet alldeles geggigt.

Vi kunde vara i festlokalen, som har ett rätt stort kök, redan dagen innan, vilket var väldigt smidigt. Där fanns två kylar och en frys, vilket räckte för oss. I övrigt så hade vi tiggt oss till såna där plastbyttor som lösgodis kommer i, de var jättebra att transportera i och frysa i - passar bra att stapla och så. Ska man transportera ut all mat samma dag så bör man nog ha ordentliga bilar. Flyttkartonger som är stadiga var också bra, så transporterade vi tårtorna, till exempel.

Jaha, nu kommer jag inte på nåt mer! Fråga gärna om du undrar. Många tycker att det är vansinne att göra maten själv, men om man har tid på sig så är det faktiskt riktigt kul. Men man måste kunna släppa taget på bröllopsdagen! Det kunde vi, vi brydde oss inte om att nån garnering var bortglömd och nåt inte hade skurits upp som vi hade tänkt oss. Vi fick otroligt mycket beröm för maten, det är därför som recepten finns på hemsidan - alla ville ha dem.

Lycka till!

• Magga

Vi hade mindre bord, 8 vid varje, och all mat ställdes ut på varje bord - ungefär som man gör hemma. Det var trevligt, man fick skicka runt lite grejer och kunde prata om det (bra när inte alla känner varandra) . All mat serverades kall, så det var inga problem med varmhållning, vilket nog nästan är en förutsättning om man inte har tillgång till mycket personal.

Naturligtvis får du visa recepten för din blivande - alla som vill får sno precis vad de vill från vår hemsida!

• Magga

17/6 -06: Tack, vad glad jag blir!

Jag ska genast berätta för maken att du sa det.

Berätta gärna här hur det går för er. Förresten, jag kan berätta av vi lagade mat hela förra sommaren för att provsmaka och hitta rätter som både var goda och som fungerade praktiskt. Så vi är verkligen jättenöjda med recepten, och de var faktiskt ganska enkla att göra. Så om ni väljer grejer från vår hemsida kan ni nog känna er rätt trygga. Fast det kan ju vara skönt att provlaga en gång innan ändå...

• Magga

17/6 -06: Hej igen!

Jag är lite osäker på vad du menar - menar du om vi har gjort 65 portioner av allt, eller lite mindre?

I så fall gjorde vi lite mindre, för vi trodde inte att alla åt fulla portioner, när det var så många rätter. Nånstans ska det nog finnas listor över exakt hur mycket vi köpte till våra 65 personer, är det vad du är ute efter? I så fall ska jag gärna leta upp det. (Läs: fråga min man). Han är ute och reser just nu, men är hemma imorgon igen.

Om jag har missförstått dig får du skriva igen!

• Magga

Då är jag med! Vi gjorde 100 g oxfilé och 100 g lax per person, alltså totalt 200 g "protein" per person. Hade det varit en enda rätt hade vi nog nöjt oss med lite mindre än 200 g per person, det är ju rätt mycket, men vi visste ju inte riktigt hur mycket folk skulle ta. Och det visade sig stämma bra, vi hade mat över men inte några enorma mängder.

Vad gäller potatissalladen så gjorde vi den efter de portioner som står i receptet, vi använde 18-20 kg potatis till våra 65 gäster. Det stämde också bra. Och det stämde för övriga rätter med - portionerna fungerade så som recepten är beskrivna på vår hemsida. Om du inte har sett det så finns det en jättebra portioneringshjälp på www.svartbrud.se (under Mat) - den använde vi oss av när vi kände oss osäkra, och det var perfekt.

Fråga mer om du undrar! Och berätta hur det går, förstås!

Svar på tråden Magga och Mr M2B har gift sig! I bilder, förstås.