MAJ 2006 tråd 4...
Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.
Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.
Hej majbrudar!
Kan ni tänka er att vi är inne på tråd nr 4! Den stora dagen närmar sig med stora steg. Vad har ni i tankarna just nu, jag menar vad står på tur att fixa.
Vi satt igår och räknade och funderade på att lägga vår bröllopsskål (champagnen) utanför restaurangen. Vi skulle vilja bjuda in alla som kommer till kyrkan ( kollegor, grannar, vänner till min mamma, föräldrar till en del kompisar etc.) och som inte är bjudna till middagen på champagne. Vi har ett hus vars bottenvåning står tom för att ha fester för upp till 60 personer och där det finns kyl och bord att slå upp (det är där franmännen ska bo). Det är ca 5-10 minuter promenad från kyrkan medan vår festlokal ligger precis bredvid kyrkan. Så det känns lite konstigt att gå iväg för att sedan komma tillbaka. Och sen om det regnar???
Fördelar - alla får champagne även de som inte är bjudna till kyrkan. Vi "tjänar" över 5 000 kronor på att inte ta champagnen i kyrkan.
Nackdelar - en liten promenad extra som kan vara trist om det regnar.
Om vi gör detta (vilket det lutar åt) så tänkte vi ordna en tipspromenad på vägen med frågor om oss.
Efter ett mycket långt inlägg...vad tycker ni? Idéer och åsikter tack!
Nu ska vi in till Nice och kolla på dragéer, ringar och tyg till min klänning (fast då får min blivande stå utanför medan jag ska försöka förklara på halvknackig franska). Önska mig lycka till!
Förlåt självfallet tjänar vi 5 000 kronor på att inte ta champagnen på restaurangen (och inte kyrkan som jag skrev).
För dessa 5 000 kronor ska vi lägga till ost i vår meny (istället för en söt efterrätt då vi tycker att det räcker med tårtan). Vi får även tänka på att nästan hälften av gästerna är fransmän och där har man ost mellan huvudrätt och efterrätt. Totalt kommer vi m a o att kunna bjuda ca 15 personer till på champagne och få ostbricka till samtliga på middagen till en extra kostnad på ca 1 500 kronor. Visst låter det bra!??
Kul att du har hittat hit! Frågan är vilken tårta kommer det att bli? Jag gillade dina rosor...
Champagnen på Värdhuset kostar över 600 kr flaskan. Nu kommer vi att beställa här i Frankrike och får då min favorit champagne, Pol Roger, för ca 200 kr flaskan. Nu blir det att fylla väskan varje gång jag åker hem.
Trevligt att fler och fler hittar hit. Välkomna tillbaka!
mialisa - förstår problemet med ring. Vi har varit och tittat lite idag och valmöjligheterna är ju oändliga. Speciellt då jag kommer att flytta min förlovningsring till höger hand (går inte att sätta någon ring bredvid den).
Nej, nu ska jag vara lite trevlig mot min stackars blivande som blir tokig på mig och mitt chattande.
Hi, hi...jag har också börjat. Vi ska ha runda bord med ca 10 personer runt varje. Det blir ett honnörsbord, ett släktbord för Sverige, ett släktbord för Franrkike (för där kan det bli problem med språket) och sedan 3 kompisbord där vi blandar vilt. Vi sätter par vid samma bord men inte bredvid varandra och så försöker vi hitta gemensamma nämnare. Vi kommer även be herrarna att resa sig efter varmrätten och gå två steg till vänster för att så få en ny bordsdam efter halva middagen.
Annars har vi ikväll suttit och gjort en tipspromenad till våra gäster (efter vigseln och på vägen till champagnen). Riktigt skoj att komma på frågor om oss samt lägga in bilder.
Telan - ja absolut sol i maj!!! Vackraste maj på åratal!
Jag är klar med texten till den svenska inbjudan sedan lääääänge men det har varit lite trögt med den franska översättningen . Nu när jag sitter här i Cannes så har jag satt gaffeln i baken på honom så nu sitter han och översätter och fixar. Ska ha ut inbjudningarna till alla hjärtans dag (en annan BT-bruds idé).
Det som är min huvudvärk är klänningen. Det verkar vara svårt att fixa den modell jag vill ha och min mamma och jag är osams.
Vi vet inte ens vem vi ska ha som präst. De ska lägga schemat nu i januari så jag tänkte ringa i nästa vecka för att höra. Börjar få lite panik över allt som är kvar att fixa och själva vigseln är den delen vi minst av allt har gjort något åt mycket pga att vi vill prata med prästen först.
Brudnäbbarnas klänningar kommer att sys i april-maj. Barn tenderar ju att växa så mycket! Sen så vill vi att min klänning ska vara klar först. Mamma är duktig på att sy så hon kan sno ihop en klänning på en natt. Vi är inte dirket osams men det blir lite gruff hit och dit när jag vill en sak och hon en annan. Vi båda är envisa idioter.
Det är bröllopsmässa i Stockholm sista helgen i januari. Hade tänkt att gå men just nu känns det som vi redan har bestämt allt så varför gå dit och sen ändra sig i sina beslut? Samtidigt så bara MÅSTE jag göra våra inbjudningar den helgen (den enda helg jag är hemma innan alla hjärtans). Svårt att få allt att gå ihop!