Inlägg från: mia_maj2006 |Visa alla inlägg
  • mia_maj2006

MAJ 2006 tråd 4...

1300 meddelanden i denna tråd...tänk va vi har mycket att säga varandra

Vilken tur att vi kan få utlopp för mycket bröllopssnack här. Jag vet att min m2b skulle flytta hemifrån om jag skulle prata så här mycket bröllop med honom. Han gillar inte att planera och analysera allt in i minsta detalj...

• mia_maj2006

Lapinette: Det var lungt ett tag men nu är det mycket bröllopssnack igen eftersom det närmar sig och andra också börjar tycka att det är dags att planera bröllopet

• mia_maj2006

Telan: Japp det är beslutat. Jag fick dock göra om ceremonin eftersom vi inte hittade någon solist men nu är jag ganska nöjd med att ha "Allsång på Skansen".

• mia_maj2006

Lapinette: Jag hoppas att MUS sminkningen är 25 april...så att du inte redan är gift.

Usch vad jag är inne och petar idag...jag är en besserwisser. Det är min absolut sämsta sida. Men vi kan väl alla skylla på att det är fredag och att snön vräker ner.

• mia_maj2006

Vi ska ha följande:

Mousserande: Ronar 59:- på Systemet
    Vitt: Dunavar Pinot Gris 49:- på Systemet
    Rött: Mauro 59:- på Systemet

Vi har redan köpt allt vin. Mamma betalade

• mia_maj2006

kattkatt: Det är vi som ska ha Beatles, All you need is love. Vi gifter ju oss borgerligt och då känns det som man kan ha lite friare tyglar.

• mia_maj2006

Jag bakade en tårta i helgen men jag glömde att ta kort förlåt. Jag täckte den med sugarpaste så att den blev vit och hade färska blommor på. Inuti var det chokladmousse och hallonmousse på kladdkakebotten och jag lyckades bättre med moussen denna gång. Så nu börjar mina tårtor att bli riktigt bra.

• mia_maj2006

Lapinette: Om jag inte skulle gifta mig helgen efter så skulle jag fundera på saken Men det känns som jag kommer ha tilläckligt att göra veckan innan. Det är ju dessutom Eurovision Song Contest och jag är ett schlagerfreak!

• mia_maj2006

kattkatt: Sugarpastereceptet har jag fått här på BT. Det kommer här:

Sugarpaste går att täcka tårtan med blir vit
    1msk gelatin
    0,6dl kallt vatten
    1,25dl glucos (använde vit sirap)
    1msk glycerin (finns på apoteket)
    2msk vegetabiliskt fett (blir vitast med cocosfett)
    ca 20dl floursocker (skiktat)
    2-3 droppar smak och färg, om man så önskar

maizenamjöl och extra floursocker att pudra arbetsytan med (jag använde potatismjöl, gick lättare då

Satsen räcker till att täcka en tårta på 25 x 10 cm hög

Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills tjocknat.
    Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt glukosen och glycerinet; blanda väl.

Rör i det vegetabiliska fettet och just innan det smält helt, dra bort från värmen, och tillsätt smak och ev färg.

Låt blandningen svalna tills den är finger varm.

Häll nu 10dl floursocker i en annan bunke och forma till en brunn. Häll den fingervarma blandningen i brunnen och rör med en träslev,
    blanda successivt i resterande fluorsocker tills kladdigheten försvinner. Fortsätt knåda tills sugarpasten är len följsam och inte fastnar på dina händer.
    Om sugarpasten är för mjuk, tillsätt mera fluorsocker; för hård, mer vatten (en droppe i taget).

Använd sugarpasten direkt eller förvara den i en lufttät bytta i svalen. När du ska använda den igen så ta fram den och knåda den mjuk igen.

Tårtreceptet kan jag maila dig om du vill. Har du någon hotmail eller så du kan lägga ut här? Annars kan du maila mig på basketmia@hotmail.com så skickar jag receptet som svar.

• mia_maj2006

mialisa: Å det låter som en underbar möhippa. Jag får nog ingen, jag ordnar tjejfest på torsdagen innan bröllopet och mina vänner trodde att kontrollfreak som jag var så var det istället för möhippan. Blir det ingen så gör det inget då får jag räkna torsdagen som möhippa.

• mia_maj2006

Nu har det kommit i alla fall ett svar på inbjudan! Dessutom pratade min svärmor med några släktingar igår och de sa att de inte skulle komma. Så då kunde vi bjuda in paret som stod högst upp på reservlistan. Har ni reserver? Vi har ganska många eftersom vi har räknat med att ca 10 personer kommer att tacka nej. De som vi trodde skulle tacka nej har fått ett tidigare svarsdatum så att vi kan skicka ut reservinbjudningarna. Blir det för tätt inpå bröllopet så får vi väl ringa personligen och säga att vi tyvärr inte hade möjlighet att bjuda dem från början men nu har det blivit en lucka och då undrar vi om de vill komma.

• mia_maj2006

kattkatt: Tur att ni kunde enas om något lite stilrenare om det är vad ni vill ha. Jag måste säga att tårtan du beskriver låter som den var lite för mycket...Men den låter perfekt för ett Flower Power bröllop

• mia_maj2006

Jag åker till Sälen på konferens efter lunch. Tillbaka på söndag. Ske verkligen bli jättekul, ska nog fundera lite på fotograferingen på bussen på väg upp.

• mia_maj2006

Japp, på lördag blir det skidor hela dagen.

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...