• trish

jag blir galen!!! :(

Jag vete katten.. men...
    Hur gör ni med budget? Hur får ni pengarna att räcka??? Tycker inte ens att det är lönt att lägga upp en budget för man spräcker den precis HELA tiden!!! *suckar*

För det första har vi 145 på inbjudningslistan och det "tråkiga" är att dom allra flesta kommer att komma - men säg 135 kommer...
    Antalet gäster leder till en hopplös jakt att hitta en lokal som rymmer alla. Vi kollar alla tänkbara alternativ: Bygdegårdar, slott, resturanger, klubbar osv osv. Vi kollar dessutom om alternativet med egen mat och dricka finns...
    Det egentligen största problemet är att det blir helt (i våra ögon iaf - men vi kanske är konstiga/snåla va vet jag..) åt h*te för dyrt när man väl hittar en lokal som rymmer alla. Helt enkelt för att då MÅSTE man ha mat och dricka via lokalförvaltaren eftersom dom har fulla mat och spriträttigheter.
    Säg att det blir 350:- per kuvert tex. Det blir 47250:- för mat och lite dricka.
    (Vad gäller dricka vill vi inte heller nöja oss med ett glas vin och en ynka avec till maten...). Sen är det tårtan som kostar typ 45:- per bit = 6075:-. Jaha, sen ska man ju betala lokahyran på X tusen (och ska den ingå i kuvertpriset ja då hamnat man allt som oftast på 500:- plus per kuvert!!=> 67500
    När då allt det är avklarat - ja då ska man betala 2500:- för hår/makeup! För BRUDEN... och tärnan då? Och brudgum? och bestman? Alla vill/ska ju vara fina... *suck*
    Icke att förglömma klänningen, kostymen, blommor, inbjudningskort med FRIMÄRKE (742.50:-x2 (för tackkorten som sen åxå ska ut..)), fotograf, och ALLT annat... Höfta till med ytterligare 28000:- Ja då är vi uppe i *räknar* 105000:- PLUS! Och ska vi punga ut med SÅÅÅÅÅÅ mycket pengar - ja då vill vi så fasiken heller sluta festa kl.01!!!! Vad hände med "Valuta för pengarna"???
    AAAAaaaaaaaargh... *snyft*

Usch, ja som ni märker behövde jag verkligen kräka av mig en hel del frustration...

Ska prata med ett ställe på måndag om möjligheterna med deras lokal/-er. Håll tummarna att man får ha egen mat och dricka för då slipper vi berget som tynger oss just nu :(

/trish

• Svar på tråden jag blir galen!!! :(
  • trish

ska inte vara en glad gubbe mitt i allt - jag är ju ledesn juh :(

/trish

• trish

Lite gladare nu...

Skönt att veta att man inte är ensam om tankarna som kretsar.
    Och tack snälla för tipsen!

* Mat har vi sedan tidigare bestämt ska vara buffé (både för att få ner kostnad och för att alla gäster ska kunna äta det dom kan/tycker om).
    * Skärna ner på gästlistan mer går inte - vi har båda ovanligt stora släkter (och det är bara dom allar närmaste (!!!) som är bjudna)och dom vi bjuder är till 95% folk vi verkligen vill dela dagen med. Övriga 5% är en HEEEEL historia för sig och desvärre ett VÄLDIGT ont MÅSTE, med andra ord inte kompromissbart...
    * Spriten tänkte vi absolut handla i Tyskland (resan är redan bokad :) ) - precis som "Gable" ovan föreslog.
    * Lokalen... Jaa, vad ska jag säga... Eftersom vi planerat att spara in massor av pengar genom buffé och egen dricka så är det ett krav att vi hittar en lokal där man får ordna dessa saker själv och det jag menade var att det är hopplöst svårt att hitta en tillräckligt stor lokal där just egen mat/dricka är OK. Av denna anledning har vi även kollat på alternativ där alla gästerna rymms men då har det uteslutande blivit ett rungande NEJ till egen mat/dricka - tyvärr. Däri ligger vårt dilemma.
    "anne på grönkulla"; vi bor i Malmö och vi har även letat bland bygdegårdar, loger och ordnar (typ Frimurarlogen) utan resultat. Det närmaste det genomförbara vi kommer är Håslkövs Bygdegård men den är ju ganska lång bort från Malmö.
    * Skulle kunna ordna med busstransfer för gästerna (och beslutar vi oss för att det behövs är buss också ordnad :D) men det kan bli lite si och så med kasnke äldre eller barnfamiljer som inte nödvändigtvis känner att dom vill/orkar stanna till festens slut.
    * Partytält? Bli ett nej av två anledningar: Är gjort och jag vägrar apa efter (historian bakom detta är tvinnad ihop med dom "5%-en" från ovanstände punkt..) och den andra anledningen är att vi har ingenstans att slå upp så stora/många tält...
    * Tårtan, vill ju gärna att den ska se bröllopsaktig ut ;) men vi får kanske fundera lite mer vad gäller den saken.

Ja det är mycket man ska ta hänsyn till och en hel massa praktiska ting att tänka på.

Jag vill passa på att EFTERLYSA bilder från bröllopsfirande på Håslövs bygdegård och Börringe Bygdegård. Dessa två är just nu våra bästa alternativ - såvida inte någon annan har en idé???

Tack snälla alla för stödet!
    kram/trish

• trish

anne på grönkulla:

Ja absolut - vet bara inte var vi ska vända oss...Känner ingen som pluggar vid Lunds Uni..
    Måste man inte vara student eller tillhöra nationerna för att få hyra deras lokaler?
    Berätta mer - blev riktigt nyfiken :P

Svar på tråden jag blir galen!!! :(