Ställa in hela alltet
Lina & Gustav
Men söta du! Sätt dig här på stolen bredvid mig, så ska vi reda ut det här.
Älskar ni varandra?
Varför vill ni gifta er med varandra?
Svara först på de två frågorna båda två. Ser ni att svaren håller, så är ju det viktigaste valet gjort. För ser du, att hitta nån som man älskar, det gör man minsann inte i brådrasket!
Sen får ni kanske tänka om lite:
- Vad är det vi ABSOLUT måste ha med på bröllopet?
- Kan vi ändra i upplägget lite, så att det blir billigare? (Ett par i bekantskapskretsen gifte sig utomhus i en avskild del i en park mitt på blanka efermiddagen en solig sommardag. Några av gästerna hade fått i uppdrag att göra "tak" mellan träden med hjälp av band och lätta tyger. Champagne och snittar och löfte om tårtkalas ett år senare. Festen varade i två timmar och sedan tackade folk för sig och gick hem och längtade redan till tårtkalaset.)
- Kan vi ta ut kuvertavgift? Har ni redan skickat ut inbjudan, får ni tänka på nån snygg lösning. INGA kompisar/föräldrar/vänner vill stå i vägen för ett par som vill gifta sig, jag lovar! Då betalar de hellre kuvertavgift eller bidrar på något annat sätt.
- Kan ni byta tjänster med någon som fyller år/ska gifta sig/ha barndop eller något sådant. Matlagning, servering, sång och musik, göra program och annat som kostar pengar vid ett raditionellt bröllop kan man ibland byta bort mot gentjänster.
Tro mig, de flesta uppskattar om ni säger som det är och ber om att få ta ut kuvertavgift. Hellre det än att ni ska vara skuldtyngda och inte kunna hänga med på allt kul som era vänner vill senare.
...och glöm inte varför ni gifter er: för kärleks skull! För ser du, kärleken är den största kraften av alla! Den övervinner det mesta!