Inlägg från: Brud_juni2007 |Visa alla inlägg
  • Brud_juni2007

Bilder från vårt bröllop

Hej Gemma!
    Vilken fin sajt! Vackert bröllop också!!
    Jag gissar att din make är fransman? Jag är förlovad med en fransman och vi gifter oss i juni 2007 i Stockholm. Det ska bli underbart! Jag är jättesugen på tips och råd till ett mångkulturellt bröllop. Hur gjorde ni med språken? Vi kommer att ha minst 4 olika språk på vårt bröllop. Franska och svenska får dock dominera. Men hur gör man med talen, vigseln och allt. Jag är framför allt fundersam på talen. Svenskarna kommer att hålla många tal och det vore ju tråkigt om inte fransmännen förstod. Vi har en vän som talar både franska och svenska som skulle kunna vara toastmaster och om inte översätta så åtminståne dra en sammanfattning av varje tal. Var gifte ni er? Hade ni en blandning av de olika traditionerna? Berätta! jag är så nyfiken!

• Brud_juni2007

Hej Lapinette!
    Jaså du har också hittat en monsieur! Jag känner ingen som har fransk fästman... kul att prata med andra! Var och när gifter ni er?
    Jag och min pojkvän träffades för drygt fyra år sen. Vi hade långdistans i ca 1,5 år och sen flyttade han hit! Han talar nu flytande svenska och har jobb och vänner. Det är jättekul att han vågade flytta på sig och lämna sin karriär och allt. Någon gång i framtiden flyttar vi nog till Frankrike. Jag har dock 1,5 år kvar på min utbildning här i Stockholm. Vi gifter oss dagarna efter min examen.
    Det där med språket på bröllopet löser vi nog inte med engelska... det vore visserligen enkelt, men det känns inte naturligt eftersom vi aldrig har pratat engelska tillsammans. Vi har nog också en hel del gäster som inte förstår engelska.
    Håller förresten fransmän lika mycket tal som svenskar? Jag var på ett bröllop i Frankrike utan ett enda tal!
    Nåja, håll mig underrättad om fler tips ang sv-fr, traditioner mm!
    kram!

• Brud_juni2007

Hej Lapinette!
    Låter jobbigt att pendla... jag har gjort det och vet verkligen hur det är att leva med resväskorna packade. Men vad gör man inte för att få förhållandet till sin älskling att fungera?! Samtidigt får man ju leva parallellt i två kulturer! Det är en unik chans!
    Vad roligt med "auktion på strumpebandet". Jag var på ett bröllop där de hade det! Får jag ge dig ett tips?! Låt det inte hålla på för länge! På bröllopet jag var på pågick denna lek i över en timma och tillslut kändes det bara som om de försökte pumpa gästerna på pengar. Inte sååå kul.
    Min fästman vet inte heller något om franska traditioner (sydfransk även han!)... är det kanske typiskt killar? Jag skulle vilja blanda traditionerna lite. Nu är vi visserligen förlovade på franskt vis, jag har en diamantring som förlovningsring och sedan byter vi släta ringar under vigseln. Men det vore kul att ha någon mer fransk influens under bröllopet... kanske auktion på strumpebandet.Hmmm... funderar...
    Ha det gott!

• Brud_juni2007

Lapinette och spöket laban, visst är ringjakt kul men utmattande. Jag fick välja min förlovningsring själv. Sprang runt som en tok, men det blev tillslut den första ringen jag föll för och provade. Det var varken den billigaste eller dyraste, utan den som var mest "jag". Nu efteråt har jag spanat på andras ringar och i alla skyltfönster men har fortfarande inte sett någon jag tycker är lika vacker. Man måste ju hitta en ring man aldrig ska tröttna på. Den får inte vara för "modern" och speciell, den måste kännas lika vacker även när man är 70 år och rynkig och gråhårig. Min ring är alltså mycket enkel men exakt "jag". Hittade en bild på ring som är mycket lik min egen på www.jempguld.se/, det står
    JEMP Pris
    7078 :-
    Rek.pris 8848:- bilden är på en solitärring i rött guld. Min är i vitt.
    Jag får se om det blir en slät ring eller ej. Vi har en kompis som är guldsmed. Ska höra lite med honom vad han tror skulle passa. Skulle kunna tänka mig en slät ring och sedan i framtiden på någon bröllopsdag lägga till en smal ring med små diamanter runtom.
    Lapinette, fördelen med att pendla är att tiden tillsammans blir så värdefull. Man gör mer roliga saker när man vet att man inte kommer att ses på ett tag. Har ni planer för hur ni ska göra i framtiden? Fortsätter ni att pendla ett tag till eller ska någon av er bosätta sig permanent i den andras stad?
    Till en helt annan sak... min far kom med en idé idag: att vi skulle kunna hålla vigseln utomhus i närhet till festlokalen (var det nu blir...). Funderar... Kanske vore det superromantiskt. Ska nog pitcha idén till monsieur när han kommer hem från tjänsteresan...
    Bon soir les filles!

• Brud_juni2007

Hej igen! Nattugla som jag är kan jag inte låta bli att sitta framför datorn sent på kvällen...
    Jag minns precis hur det var när min kille sökte jobb i sverige. Det var tvärstopp. Sen tog han risken och sa upp sig på sitt jobb i Paris och sökte in på en utbildning i Stockholm. Han kom in och fick jobb jättesnabbt (han inte skriva klart sin d-uppsats före han började jobba). Han trivs bra här, men livet är inte alltid så enkelt när man flyttar till ett nytt land. Nu pratar han jättebra svenska och har flera nya vänner. men det är ändå inte samma sak. Mina föräldrar är också invandrare och har bott i Sverige i 35 år, men känner sig fortfarande inte helt hemma. de skulle ändå aldrig vilja flytta härifrån. Min mamma säger att hon på sätt och vis både vunnit ett nytt land men förlorat sin hemhörighet i sitt gamla.
    Jag antar att det alltid kommer att vara någon eller båda av oss som inte känner sig 100% hemma. Jag kan mycket väl tänka mig att bo i Frankrike. Jag pratar språket och kommer lätt att få jobb (sjuksköterska). Jag är nog ganska formbar och har lätt att lära känna folk. Jag tror nog att vi kör på samma linje som ni. Att skaffa barn i Sverige och få föräldraledigheten härifrån. Fransk mammaledighet är ett skämt! Jag har svårt att tänka mig att lämna bort ett barn till dagis man fortfarande ammar! Vi väntar hursom helst till efter bröllopet med barn. Jag är fortfarande rätt ung (25).
    Förresten, nej visst kan man aldrig riktigt planera en graviditet men man kan ändå göra sitt bästa (ägglossningstest mm). Jag pratade med en barnmorska en gång om hur lätt/svårt det är att bli gravid. Hon sa att många par som försöker undrar varför det inte blir nåt och då sa hon att hon brukar påminna dem om att de måste älska regelbundet. Hon sa att de ofta blir rätt förvånade och någon månad senare kommer de tillbaka gravida! Haha! Kanske inte aktuellt i ert fall, rolig historia bara!
    Oj ,nu blev det ett långt inlägg igen. Får man skriva så här mycket?
    Kram och gonatt!

• Brud_juni2007

Lapinette, lustigt hur många gemensamma nämnare: vi träffades också i Sthlm när min kille jobbade här. Han är också civiling. i botten! Han har också flyttat runt mycket medan jag mest bott i stockholm.
    Just nu skulle jag hellre vara i Cannes än här. Det är -10 och toksnöar. Brr...

• Brud_juni2007

Gemma: tack för tipsen! Gillade framför allt idén med presentationen av samtliga gäster! Låter som en rolig idé för att få folk att vilja prata med varandra! Vi har tyvärr bara en vän som pratar både svenska och franska... har ej frågat om han vill vara toastmaster än, men det är ju så lång tid kvar till vårt bröllop...
    Kram!

• Brud_juni2007

Hej Lapinette och välkommen till varma härliga stockholm
    Grattis till ringen!! Jag tror att det blir en slät vigselring i vitguld för att matcha förlovningsringen (solitär). Men i hemlighet är jag faktiskt sugen på en alliansring med flera diamanter som "sticker upp" (du vet sån som man bara ser diamanterna på men inget guld). Vi får se. Min blivande är väldigt generös men förlovningsringen var inte gratis direkt och vi är inte direkt höginkomsttagare... Jag kan tänka mig en slät ring som sedan på någon bröllopsdag kombineras med en väldigt smal ring med små små diamanter på som man kan ha mellan de två ringarna... Fattar du hur jag menar? Jag gillar bling bling.

• Brud_juni2007

Lapinette, låter härligt! Jag är också rädd att det ska kännas tomt efteråt. Jag går ju redan nu knappt ett och ett halvt år i förväg och tänker på bröllopet... därför tror jag att det är viktigt att ganska snabbt efter åka på bröllopsresa och inte vänta för länge. Då kan man ju "landa" lite.
    Ååå, jag vill också börja pyssla med inbjudningar mm. Men får nog vänta ett år i alla fall...

• Brud_juni2007

Lapinette, tyckte dom att ett år var en lång tid att planera? Det tycker jag verkar precis lagom!! Vi förlovade oss i december och jag hade gärna gift mig redan i sommar. Men min kille tyckte att det skulle bli för stressigt. Och nu när jag är mer insatt i vad planering verkligen innebär börjar jag faktiskt känna mig lättad att vi inte bara har drygt ett halvår på oss. Vi vill gifta oss i juni så därför väntar det hela till 2007. Däremot är det väääldigt svårt att låta bli att börja planeringen när man väl har bestämt sig för att gifta sig. Min omgivning har dock reagerat helt annorlunda än din. Jag har pratat med många som bokade kyrka och festlokal tom 2 år innan den stora dagen! Däremot tänker jag vänta med att köpa klänning och göra trycksaker och sånt till sista halvåret före. I helgen tänker jag i alla fall gå på bröllopsmässan på Grand Hotel!!

• Brud_juni2007

Gemma, jag gillar verkligen din bröllopssajt! Ni verkar haft en riktigt härlig fest! Och vad snygga alla var, inte minst du!
    Jag funderar lite på att göra en sajt inför bröllopet med all möjlig information, så slipper man skriva allt i inbjudan.
    Förresten, han som designat er inbjudan... jag är bekant med honom (ganska ytligt egentligen, kompis till en kompis). Han är verkligen jätteduktig!

• Brud_juni2007

Lapinette, klart du vågar på på Bröllopsmässan! Du kommer säkert inte att ångra nåt.
    Jag är rädd att jag ska tjata sönder min omgivning och framför allt min kille! Lösningen för mig är att hänga här på BT och få utlopp för allt detta här!
    Bokade förresten kyrka idag! De skrattade nästan åt mig när jag ringde så långt i förväg. Men jag tycker det är skönt att ha spikat datum så slipper jag oroa mig att "vårt" datum ska vara upptaget sen. Det blir den 16/6 2007 i Finska Kyrkan i Gamla Stan. En jättefin liten kyrka vid Slottsbacken där mina föräldrar gifte sig 1971! Kvinnan jag pratade med sa att prästerna är språkkunniga, så vigseln kan hållas på både svenska och engelska. Funderar lite på att ha en fransk tolk. Men engelska kanske räcker. De flesta förstår ju det.

• Brud_juni2007

Lapinette, kom precis hem från mässan. Det var kul. jag gick med min syster och min bästa tjejkompis. det var modevisning och jag börjar få ett hum om vilken typ av klänning jag vill ha... åt massor av godis och fick med mig två kassar med broschyrer. Men jag känner att en sån här mässa räcker för mig. det var mest för att få lite inspiration. du som redan har ordnat det mesta behöver ju inte längre någon inspiration! tycker nog inte att du missade så mycket (förutom herrarnas underklädesvisning!).

• Brud_juni2007

Hej igen allesammans!
    Det var ett tag sen jag skrev nåt här... har dock läst de flesta inläggen och måste säga att jag gillar att läsa om era liv! Har egentligen inte haft så mycket nytt att berätta. Den största bröllopsivern har lagt sig och jag inser att det är långt kvar till bröllopet. När jag var nyförlovad var bröllop det enda jag kunde tänka på. Det är skönt på ett sätt att jag koncentrerar mig på annat, men jag ser ändå fram emot att få tillbaka passionen för bröllopsplanering (för det är ju ändå härligt) när den stora dagen närmar sig.
    Just nu ligger energinivån nere. Efter snart sex års högskolestudier börjar jag längta efter att jobba. Samtigt går alla energi åt studierna och att springa på intervjuer för diverse sommarjobb och frilansjobb... Måtte detta någon gång vara över! Jag avundas er som jobbar!

Stjärnflocka, ååå Paris är en magisk stad (i alla fall för en romantisk weekend). Mitt råd till er är: försök inte att se allt! då missar ni Paris.
    Så jag tycker, satsa på en eller max två turistgrejer som eiffeltornet eller louvren och ägna resten av tiden till att promenera och dricka vin på mysiga kvarterskrogar. Mitt favvo promenadstråk är längs seine-floden (nere vid vattnet) nära Notre Dame kyrkan. Köp lite picknick och sätt er i nån park eller vid floden och njut och titta på folk! Då tycker jag att man upplever Paris!

Kram på er!

Svar på tråden Bilder från vårt bröllop