• Majs Sthlm

Bilder från vårt bröllop

Gemma/TS:

Din sajt, din klänning, din bukett är alla helt underbara! Och du är så vacker!

En fråga till dig med sådan koll och smak (vet ej om jag missat detta någonstans): vad har du för ringar? (vigsel/förlovnings)

Vi ska gifta oss i vår/försommar. Han har friat så visst är vi förlovade i en mening men vi har ännu inte hunnit (...) ringförlova oss - man måste ju matcha båda ringarna och det känns mer prioriterat att fixa kyrka, lokal och präst först när det är tajt...

Jag funderar lite på en lite bredare slät kantig som förlovningsring och en smal alliansring (diamanter runt om) som vigselring, båda i rödguld. Fast jag är lite inne på vintage/antikt/old också...

• Majs Sthlm

Gemma (och ev. andra intresserade ):

Vårt bröllop blir nog mittemellan när det gäller antalet gäster (ca 70 räknar vi med att det blir i slutändan) men lite mer åt "litet"-hållet när det gäller budgeten. Ambitionsnivån är väl inte så jättehög - vissa saker prioriterar vi och andra inte.

Vi ska försöka laga en hel del av maten själva och troligen fixa personal bland bekanta. Just nu är vi sååå i valet och kvalet mellan Kristinehovs malmgård den 20 maj och Långholmens folkhögskola den 3 juni. Har gjort värsta jämförelsetabellen... Om du eller någon orkar kolla och ha kommentarer är jag mycket tacksam!

Länk till min jämförelse:
    us.f13.yahoofs.com/bc/43ff10bdm26b87d4c/bc/Br%f6llop/J%e4mf%f6relse+Kristinehov+L%e5ngholmen.doc?bfVtPAEBRA4qWsTb

FÖR Långholmen
    Begränsad el. ej tidsbegränsad fest.
    Långholmen mer utrymme.
    Integrerat inne/ute.
    Kristinehov kritiskt om fördrinkmingel måste vara inomhus.
    Långholmen ingen risk störas av annan fest/AA?

FÖR Kristinehov

Långholmen FÖR stort?
    Pianofrågan Långholmen?
    Långholmen ej så gott om tid för iordningställande/dukning.

-------------------------------------------
    Vilket mysigast inne/ute/läget i stan/på ön?

-----
    Sen har vi ringfrågan!

Klänning blir nog en tvådelad Kik, eller kanske en vit/ljus som inte är en brudklänning. Jag är också väldigt förtjust i spets (helspets helst...) och såg en fin variant på Karen Miller igår, dock ej hellång.

Jag hinner inte sy upp en klänning eller åka till London... dessutom kanske jag blir gravid och vet då inte riktigt hur kroppen hinner påverkas de första månaderna.

Kul att läsa om er som hänger här!

• Majs Sthlm

Visst händer det en massa i mitt liv just nu. Jag är 36; det är därför vi har lite bråttom... Viktigt för mig att vi två får åka på en (bröllops-)resa till en annan kultur el. i vart fall lite äventyrligt innan vi får barn.

Gemma:
    Tack för kommentarerna! Vilken fest ni hade! Själva funderar vi över bl.a. om det kommer bli avbrutet/för tidigt att tvingas stänga av musiken vid midnatt och vara ute kl. 1 (Kristinehovs malmgård)... Jag är lite orolig över det men min fästman tror att folk blir så trötta att det inte är någon större fara (vi har vår vigsel redan kl. 13). Jag tror nog inte vi kommer vara kvar till 5 eller 7 iaf utan snarare smyga iväg när det är som roligast på det mer traditionella brudparsviset ,-) fast jag kan absolut förstå charmen med det, särskilt om man bor långt från sina vänner i vanliga fall.

Om du kopierar och klistrar in allt detta (från http till Tb) kanske det funkar; funkade nyss för mig iaf.
    us.f13.yahoofs.com/bc/43ff10bdm26b87d4c/bc/Br%f6llop/J%e4mf%f6relse+Kristinehov+L%e5ngholmen.doc?bfz4rAEB7ARtWsTb

Annars kan du kolla följande bilder och länkar om du vill.

"Kristinehovs malmgård:

www.kristinehov.nu
    www.stockholm.se/templates/template_122.asp_Q_number_E_26135_A_isWai_E_

Bröllopsfestbilder från Kristinehov 10 september 2005:
    pg.photos.yahoo.com/ph/marska.rm/album&.src=ph&.tok=ph5QedEBCd_s1SYh
    -----------------------------------------------------------------------

Långholmens folkhögskola:

www.langholmens.fhsk.se/konferenser.htm

två bilder från bröllopsdukning långholmen och några kvällsbilder från nyårsfest där och utanför stället. pg.photos.yahoo.com/ph/marska.rm/album&.src=ph&.tok=phyOddEBcnpQALea
    väggen mittemot bergväggen är en vikvägg som man kan ha nästan helt öppen mot "kafédelen" som har hela fönsterväggar mot liten uteplats och stor gräsplan. festlokalen har också fönster i taket.
    ----------------------------------------------------------------

Länkar till trådar på Bröllopstorget:

Kristinehovs malmgård
    www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m618242.html

Långholmen:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m385708.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m411662.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m519189.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m686236.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m510496.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m1012011-1.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m352349.html

Idéer/anteckningar:

Långholmen - funderar på om man kan drapera något tyg och en ljusslinga över de röda plåtväggarna som inte känns jättekul...
    Marschaller utomhus! Eller facklor?"

• Majs Sthlm

Alla på tråden:
    förlåt att mitt förra inlägg blev lite långt och lite off ämnet på tråden (vilket det nu är... )

• Majs Sthlm

Gemma - tack för att du delar med dig.
    Lapinette - du också!

• Majs Sthlm

Annars finns här en spekulant till att köpa det överblivna vackra tyget/spetsen! Återkom i så fall...

• Majs Sthlm

spöket laban:

härmar du mig? nja inser att du kanske var på karen millen före mig; jag var där i lördags och kollade in deras beiga spetsklänning och funderade lite över om jag t.o.m. skulle kunna ha den som brudklänning... (och skrev om det i mitt långa inlägg 26/2). provade dock inte så den kanske är trist på mig också; den är i vart fall inte hellång.

Lapinette:
    stämmer det att du skulle köra de på universitetet som fotograf? fast du skulle väl gifta dig 20 maj så lite tajt för att jag ska höra feedback från dig...

vi har nog bestämt oss för Långholmens folkhögskola som festlokal i alla fall. bara vår vigselpräst kan 3 juni nu - han var inte tillfrågad om det datumet tidigare.

har toksurfat på fotografsajter ikväll... blev lite desperat när jag trodde jag hittat vår fotograf - estethia - och såg i hennes sajtkalender att hon redan var bokad 3 juni. mailade därför tjugoelva andra med förfrågan och har redan fått några svar, så det blir nog fotograf även till oss denna pingstafton...

undrar om håret kan fixa sig fast det är så kort tid kvar till denna klassiska vigseldag. har nog tänkt bara lockar/styling/volym och en slöja och kanske krona/tiara/annat i håret så det kanske de flesta frisörer/kompisar klarar?

• Majs Sthlm

Gemma:

jag är fortfarande chockad över dina åtgärder idag! först klänningsannonsen (lades väl ut idag?) till en liten fundering (överväger starkt eller vad det var...) över om du skulle göra om den till att typ 10 minuter senare klippa av den via din mor till att 2 timmar senare sitta på flyget...

jag tycker dock att du gjorde helt rätt!

kul att du kört med karen millen - de har jättefina kläder har jag tyckt när jag varit där. själv är jag dock mode- och klädintresserad men gillar oftast inte att shoppa (lite periodvis dock) - jag får gå på upptäcktsfärd i min egen garderob och istället och vara kreativ med det som finns där!

• Majs Sthlm

Gemma: Tack tack! Känns ganska skönt att ha bestämt (?) lokal även om jag nu nyss fick en liten känsla av saknad beträffande den äldre anrika miljön på Kristinehov. Men vi kunde inte få allt i detta fall och det är ju fantastiskt att det går att fixa en så bra lokal mitt i Stockholm med så kort varsel på självaste pingstafton. Kram M

• Majs Sthlm

Gemma:
    Principen att de vackra kläderna ska användas!

Visst går lokalen att fixa till; problemet är bara att vi inte får tillgång till den förrän kl. 12 på bröllopsdagen, och vi vigs kl. 13 i Allhelgonakyrkan. Inte så lång tid för tillfixning ens för de vi lejer till detta... men vi får ge dem noggranna instruktioner med foton och allt.

vet inte om du såg dukningsbilden från långholmen eller om du bara sett den dåliga bilden på deras sajt?

• Majs Sthlm

Har nu bytt PPM-fonder!

Jag har konstaterat att jag är internetmissbrukare (surfar otroligt mycket på jobbet då jag borde vara koncentrerad, prestera intellektuellt och producera). just nu mer än någonsin - nu är jag ju här även på kvällen...

mina surfteman har ändrats en del över tiden. det senaste halvåret/året har det varit dels väldigt mycket privatekonomi/fonder inkl. mkt köp/sälj på bl.a. Nordnet, dels mycket inredning. den allra sista tiden är det i princip bara bröllop... kom på att det var superlängesen jag gick in på husmusens blogg (inredning) vilket jag gjorde jämt och ständigt tidigare.

ska byta jobb snart, så jag får väl skärpa mig på nästa istället...

• Majs Sthlm

härligt med bokläsning! vilken bok? själv har jag en lite sjuk fästman i rummet bredvid och ska nog ta ut mina linser nu - du jobbar inte these days eller?

jobbytet: vet inte riktigt hur mycket jag ska avslöja om mig själv - svårt att ha kontroll på allt man blajar - är det sådant där man vill vara anonym ibland kanske och sedan avslöjar man vem man är på ett annat ställe men med samma signatur...

jobbytet blir nog bra - det händer något i alla fall. själva jobbet i sig är inte säkert att det är lika intressant men jag får chansen att bredda mig och en bättre merit - bättre karriärmöjligheter senare helt enkelt.

• Majs Sthlm

Gemma,
    kanon med Kina, klart ni ska vara tillsammans! hoppas boken är bra; du verkar lätt skeptisk själv var jag på opera i torsdags (ej van besökare). var lite orolig inför detta men gillade det starkt! förutom den sista akten - en utdragen dödsscen, vilket det tydligen alltid är...
    kram, godnatt!

• Majs Sthlm

Oj, är jag en i gänget nu? Gick rätt snabbt, fast efter gårdagens tokchattande från min sida trots att jag har ett jobb och en hel massa annat att sköta så... Vet inte om jag vill och kan det men lite vid sidan så kan jag nog inte låta bli helt...

Har varit på en jättebra Depeche Modekonsert ikväll!

Vi har nog inte bestämt lokal iaf. Jag hade ångest över lokalen idag, kändes inte rätt, tänkte lite på det igår också. Fick sen veta att det är Sthlm Marathon det datum vi har för Långholmen - droppade det för fästmannen som reagerade. Blev då först glad - då kunde vi köra på Kristinehov istället, fast sen blev jag osäker igen. Ringde Löparkansliet som inte trodde det skulle bli några problem för oss... lite tillbaka på ruta 1 igen.

på dm-konserten var det en massa coola projektioner som fond bakom dem på scenen - blev då mer inne på något mer modernt, som långholmenlokalen... fast kanske är det negativt att ta pingstafton då det med klämdagen 5 juni blir en långhelg ihop med nat.dagen och folk kanske är bortresta då? (kristinehov bokat 20 maj och långholmen 3 juni).

om ni vill och orkar kolla på fler bilder:

Sätt ihop dessa två rader så ska det fungera:
    pg.photos.yahoo.com/ph/marska.rm/album
    ?.dir=/c159&.src=ph&.tok=phlVpeEB5xZx1SYh

och likadant här:
    pg.photos.yahoo.com/ph/marska.rm/album
    ?.dir=/a298&.src=ph&.tok=phrYpeEBl9lMALea
    (långholmen har fönster i taket och väggen mittemot murväggen är en öppningsbar vikvägg mot kafédel med hela fönsterväggar ut mot gräsplan)

oj vad jag skriver och tjatar...

kram och godnatt (om ingen svarar medan jag tar ut linser och bort smink )

sorry att jag inte riktigt svarade på vad ni andra skrev, får återkomma

PS lilla kanin (?), du har ett gulligt namn! DS

förresten Lapinette: skrev du inte i en fototråd att du anlitat oratio någonting som fotograf? det var dem jag menade i alla fall och det står att de på något sätt håller till på universitetet, de har väl sin studio där på området eller så

• Majs Sthlm

Lapinette:
    kul med DM på Stadion! (antar jag?) vi ska gå på den också...

såg det där bröllopsreportaget i Amelia, lite coolt men definitivt inte min grej, dessutom för hög ambitionsnivå för oss i detta läge. jag blev nog mest inne på något mer modernt allmänt sett (kanske stora utskrifter av sv/v (?) foton på oss "tapetserade" i stilrent collage på jättespånskiva samt olika typer av rolig belysning och lampor) och då passade Långholmen bättre än Kristinehov. å andra sidan kändes magkänslan fel när vi bestämt L och då längtade jag efter K:s lite mer gamla anrika (fast såklart ngt slitna och inte helt genomförda) miljö. svårt!

Såhär stod det på orasis sajt:
    We are stationed in Stockholm, Sweden, in the area of Stockholm's University.

You can contact us at our e-mail " info@orasisfoto.se " or give us a call at " 0046 (0)8 - 16 21 58 ".

Our mail adress is:
    Orasis foto
    Svante Arrhenius v. 10b,
    SE-10691 Stockholm,
    Sweden.

konstigt...

bra att få lite fototips iaf - du har iaf träffat honom och det känns bra.

• Majs Sthlm

Lapinette:

förresten var ska ni ha ert bröllop? kyrka och restaurang någonstans tycker jag mig minnas att jag sett?

• Majs Sthlm

Gemma

har massor att göra (jobb och plugg mest) men ha en underbar helg med din man - ta det lugnt! kram M

• Majs Sthlm

Gemma:

vad gulligt och roligt med din väska...

när min P och jag träffades pratade vi om att han hade mycket saker han var fäst vid och jag tyckte inte att det var så viktigt med prylarna utan mer resor, upplevelser osv... (vet inte om det är så för mig egentligen, längre iaf...)

P sa då typ (eller sms-ade/mailade):
    Man kan ha känslor för sina saker - och sakerna kan ha känslor tillbaka...
    Det tyckte jag var roligt.

(Fast i hans fall är det inte Mulberryväskor utan tekniska/elektronik-/media-maskiner/apparater på dator- och musikområdet samt motorcykel och sånt som hör till den...)

• Majs Sthlm

Gemma:
    När kommer din man egentligen? Jag önskar er verkligen en skön helg tillsammans. Själv har jag nekat min P både att följa med honom till landet och att hjälpa honom att förbereda/måla/tapetsera i sovrummet. (Vi har köpt en jättefin William Morris-tapet att ha som fondtapet).

Måste tentaplugga och jobba... Men efter onsdag förmiddag är det lugnare; tagit semester torsdag-fredag också.

Svar på tråden Bilder från vårt bröllop