Bilder från vårt bröllop
Stjärnflocka - inser att jag nästan bara skrivit om mat...för jag älskar att äta gott! Du får säga till vad du önskar för tips om Paris.
Stjärnflocka - inser att jag nästan bara skrivit om mat...för jag älskar att äta gott! Du får säga till vad du önskar för tips om Paris.
Gemma och spöket laban - ringen är jättefin! Det var både den och så ringen som ska sitta bredvid (då jag flyttar min förlovningsring till vänster hand) som satt i asken. De är jättevackra tillsammans. Har hela dagen (vi har varit uppe i bergen med vänner) tänkt på min ring och det var det första jag ville se imorse när jag vakna.
Gemma - så snart möte man dig på planet! Brukar normalt vara den där enstöringen som tar upp en pocketbok och läser hela resan men igår satte jag mig bara ned och sen började jag och min granne bla, bla, bla...efter 3 timmar hade vi avverkat våra liv.
Stjärnflocka - jag skulle nog säga att prisnivån är densamma som i Stockholm. Vill man äta billigt så finns det ställen medan man sedan kan få hela prisskalan upp.
Stjärnflocka - Promenera från Notre Dame (metro Saint-Michel Notre Dame) utmed Seine upp mot Triumfbågen och ni kommer att se Eiffeltornet på andra sidan Seine medan ni passerar Louvren (som är giganstiskt stort). Gå genom Tuiliries trädgårdarna till Place de la Concorde och sedan har ni hela Champs Élysée framför er upp mot Triumfbågen.
Montmartre (metro station Anvers). Här finns vackra Sacre Coeur, konstnärer, små gator och de enda vingårdarna i Paris.
Le Marais (tror det är metro Temple) kvarter som blivit ganska så inne de sista 5-6 åren.
Latin Kvarteren (metro Cluny La Sorbonne)mysiga kvarter med en massa småbutiker som är trevliga att vandra omkring.
Stjärnflocka - du ska nog inte fråga här inne om fransmän är trevliga ...jag och Brud_juni2007 ska gifta oss med en varsin och Gemma har redan gjort det. Så jag är kanske lite "färgad" i den här frågan.
Normalt så kan de engelska där det finns turister så som Paris, franska Rivieran etc. Sen så kan det tyvärr vara så i turistområdena att de på vissa restauranger är lite "snorkiga" ...inte lika serviceminded som vi svenskar är vana vid.
Gemma - alltid lika trevligt att läsa och se bilder från ert bröllop! Förresten så såg jag er annons i DN. Mina arbetskamrater har samlat alla bröllopspar till mig så i förra veckan satt jag och gick igenom högen och voilà där var ni!
Gemma det var en låååång dag! Vi kommer att gifta oss 15:00 sen blir det en liten promenad till det franska huset där vi ska inta champagnen (som jag släpar med mig hem varje gång jag flyger). Räknar med att starta middagen kl 17:45 och räknar med att middagen ska vara klar 21:30 för det är högprioritet med dansen och själva festen. Vi måste stänga av musiken kl 01:00 vilket min blivande är väldigt ledsen över men inte jag då jag gärna vill hinna njuta av vår vackra suit med jacuzzi och kakelugn i badrummet!
Dagen efter blir det svenskt smörgåsbord ute på vårt landställe för de som stannar kvar (mestadels släkt).
Vi ska även gå ut och äta tillsammans med alla som anlänt till Stockholm, torsdagen innan bröllopet. Så att fransmännen kan få lite tips om vad de bör se i Stokcholm samt låta våra gäster (de som redan är där) träffa varandra så de inte behöver känna sig blyga på själva bröllopet. Hoppas detta även hjälper till att få upp stämningen på själva bröllopsfesten.
Majs Sthlm - vi ska gifta oss den 20 maj (ett av dina val)! Dock bokade vi restaurang redan i juni 2006 för att vara säkra på att få det vi ville ha. Kyrka plus restaurang. Sen har vi pysslat och planerat utmed vägen och jag måste erkänna att jag känner mig väldigt nöjd.
P.S. är inte heller någon ungdom (35 men precis fyllda 36 när jag gifter mig)men väntar med barnförsöket till efter bröllopet då jag absolut vill festa hela dagen och natten!!!
Håller med Laban - Gemma vi tröttnar inte det är därför vi är kvar här på tråden!
Har precis provat det röda vinet som vi troligen ska ha på middagen. Läskigt vad billigt det är i Frankrike och vad dyrt det är på vår restaurang. Åter igen kommer tanken...varför gifter vi oss inte här! Men som sagt, jag hade en dröm om Mariefred och så blir det!
Fick precis vårt första nej till bröllopet. En av mina äldsta väninnor som bor utanför San Fransisco och som inte får ihop det med barn, man och jobb. De vill så gärna komma! Trist men jag hade inte räknat med dem.
Det blir ut med kompisarna på torsdag kväll, alla som är i Stockhom är välkomna både fransmän och svenskar. Kvällen innan bröllopet så ska vi nog äta lite tårta (jag fyller år) och låta våra familjer träffa varandra för första gången! De har inte träffats tidigare och har tyvärr inget gemensamt språk men jag är absolut övertygad om att min mor och svärmor kommer att klara kommunikationen galant ändå!
Gemma - skrattade högt när jag läste ditt inlägg igår natt. Fick dock inte svara då min blivande make muttrade ifrån sovrummet.
Vi gifter oss i Mariefreds kyrka. En jättevacker, ljus kyrka som ligger uppe på en kulle i Mariefred. Det är något som jag tycker skiljer protestantiska och katolska kyrkor åt. De katolska känns så mörka. Uhhh!
Kan tänka mig att kinesiskt vin smakar ungefär som thailändskt. Hemskt! Vi kommer att ha en Chablis till förrätten och till varmrätt och ost blir det ett vin från våra "hemtrakter", Provence. Min man frågade efter detta vin och fr o m mars kommer restaurangen att få in vin från denna producenten, dock inte samma fina årgång som vi normalt brukar dricka men den duger. I baren efter middagen blir det Penfolds.
Gemmma, man kan inte vara underbar, vacker och strålande jämnt! Men det är ju trevligt när man lyckas vara det med jämna mellanrum. Oj, tänker genast på ett kort från nyårsafton 2004. Jag är så glad, glammig och strålande. Kan säga att kortet som är taget dagen efter inte ser lika vackert ut .
Gemma - såg att din klänning är till salu. Ska du verkligen sälja den? Den är så mycket du...i alla fall för oss här inne på tråden.
Gemma - tror att du har rätt. Din klänning har en betydligt större marknad utomlands. Jag har ingen erfarenhet av ebay eller liknande men du bör nog försöka.
Förstår känslan med att det känns trist att bara låta den hänga. Jag kan absolut tänka mig att sälja min klänning efteråt. Är inte mycket för att spara saker som inte används. Dock tror jag inte min mor blir så himla glad över det. Ska ta upp frågan efter bröllopet.
Har precis pratat med Tokyo (pappa) via Skype. Han har suttit uppe varje natt och sett Sverige ta OS-guld. Japan tog ett, men det bästa av alla ...enligt pappa!, i damernas konståkning.