• CPH

Kopparspiral - har inte fått barn än..

Hej!

Jag har alltid haft problem när jag använt preventivmedel som är "hormonella", nu har jag ingenting och är dessutom singel.. Problemet är att när jag träffar en kille jag vill bli tillsammans med (alltså inte bara tillfälligt sex) så vill jag ju gärna kunna ha sex utan kondom.. Vad säger ni om att ha kopparspiral som singel och utan att ha fött barn. Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Kopparspiral - har inte fått barn än..
  • Kookie

Kopparspiral är inte att rekomendera, då det är lätt hänt att man får ont och mer blödningar. Hormonspiral däremot är bra, men oftast vill gyn att man har varit gravid innan, eftersom det gör att livmodern "töjs ut" lite och spiralen därmed får plats bättre utan smärta.
    Har själv haft hormonspiral och tycker att det är det absolut bästa p-medlet jag haft. Ingen mens, ingen pms eller mensvärk, inget krångel med piller - super helt enkelt!

• Swing

Jag kan inte äta p-piller. Är 44 och har haft kopparspiraler sen jag fyllde 16 och har avverkat ett antal. Avbrott för 2 barn vid 28 & 30 års ålder. Kan vara knepigt att sätta in om man inte fött barn och nån gång vid byte fick jag ringa runt innan jag hittade en gyn som ville göra det (Socialstyrelsen rekommenderade då inte spiral till de som inte fött barn, och det är väl i princip likadant nu, inget förstahandsval alltså). Kopparspiral har passat mig perfekt och det är så sköönt att slippa tänka på p-medel, den finns ju alltid där.

• Swing

Smileyn skulle vara sist (varför hamnar dom alltid fel??)

• pickolina

Idag är det ganska vanligt att kvinnor som inte fött barn har hormonspiral eller kopparspiral. Det kan vara lite knepigare och göra ondare att sätta in den osv har jag hört.. Men allt sådant kan din BM eller gynekolog gå igenom med dig.

Har själv ingen erfarenhet så jag kan inte hjälpa dig...

Men jag har hört många, tex på detta forum som har spiral trots att de inte fött barn så det ska inte vara några bekymmer.

Tänk dock på att det är vanligt med längre och kraftigare blödning med spiral (ej hormonspiral) samt att man blir känsligare för infektioner, sjukdomar osv.

• csilla

CPH, jag känner igen mig i det du säger. Jag har också använt alla möjliga former av hormonella preventivmedel och fått olika biverkningar.
    Nu har jag kopparspiral och det funkar utmärkt.
    Jag har inga barn och det var inga problem, det gäller bara att man går till en bra gynekolog.

För mig krävdes det 2 försök.
    Första gången på ungdomsmottagningen hos en barnmorska som misslyckades helt och jag gick därifrån gråtande och blödande, andra gången hos en gynekolog som trixade spiralen på plats på mindre än 1 min.

Gynekologen berättade om 2 anledningar för mig om varför man inte vill sätta in spiral på tjejjer, särskildt yngre som inte har fått barn är att 1.det blir större risk för könssjukdomar.
    Han menade alltså att spiralen på något sätt leder sjukdomarna längre in i systemet, och om du har barn kanske du lever i ett förhållande och iom. det är det inte lika stor risk för könssjukdomar.

Anledning nr2 var att om man inte har fått barn så är man inte lika stor i livmodertappen.

Hoppas jag hjälpte dig något. Lycka till i letandet.
    / Csilla

• Cecilia J

Jag ska diskutera kopparspiral vid nästa hos gynekologen har jag tänkt. Pratade lite löst om det redan förra året och hon såg inga problem med att sätta in en. Ska höra vad hon säger denna gång för jag är trött på hormoner!

• Imperia

Jag har kopparspiral och jag har varken barn eller någon partner.
    Jag trivt jättebra med den. Det kändes lite att sätta in den men helt klart uthärdligt. Jag blöder inte nämnvärt mycket mer och all mensvärk är som bortblåst!
    Så man kan inte utgå från att man komemr att blöda mer och ha mer ont. Sånt är individuellt.
    Och om man inte trivs med den så är det ju bara att ta ut den. Sedan att den är gratis gör det hela bara mer positivt.
    Om du vill sätta in en så skulle jag rekomender att du går till en rigtig gyn och inte UM då dom varken sätter in eller rekomendera kopparspiraler till någon.
    Och stå på dig, det är din kropp det gäller.

• nokana

Har alltid varit emot preventivmedel som påverkar en hormonellt.Biverkningar är inte så kul, om man får några dvs. Satte in en kopparspiral i och med en abort, så jag var nedsövd och kände inte obehag som en del kan göra vid insättning av en sådan. Tycker det är bekvämt att slippa komma ihåg och ta ett piller. Men flytningarna har blivit rikare, har längre mens och livmodertappen är känsligare vid sex. Det är ett minus. Men jämför man med allt annat, så är kopparspiralen nummer ett. Smidigt är det!

• anjisen

Om du hittar någon som vill sätta in en så är det ju inte säkert att det går, har själv gjort flera försök Men det är klart du ska prova, måste ju vara bättre än en massa knasiga hormoner iaf! Om man nu är en sån som reagerar på dem...

• CPH

Tacka söta raringar för alla bra svar! Känner mig stärkt av att höra om alla som det funkar bra för! Gällande att könssjukdomar kan föras "längre upp" och göra skada.. ja, jag får se till att skicka iväg mina prospects på testning innan vi lägger ner kondomanvändandet då! (lättare sagt än gjort när det gäller mig och särskilt om alkohol är inblandat ska jag väl erkänna..)

• CPH

Kan tillägga också att när jag äter p-piller, tar p-spruta eller äter minipiller så har mycket lägre sexlust. Då försvinner liksom hela poängen med preventivmedel tycker jag.. Dessutom var jag helt labil och bitchig. Värdelöst, och jag förstår inte heller varför barnmorskor fortfarande föreslår att jag ska testa ytterligare nya sorter när jag mår dåligt av dem allihop, har de provision på recepten eller??

• Cecilia J

Jag har slutat att gå till barnmorskor. De ville bara testa nya sorter hela tiden utan att det fanns en vettig anledning till just den sorten. Nu går jag privat hos en proffsig gynekolog. Det kostar 260 kr men det är det helt klart värt en gång om året.

• jakthustru

en kompis har kopparspiral utan att ha varit gravid och det är toppen för henne. ont som tusan att sätta in, men ett toppen hjälpmedel, tänk på att man e mer mottaglig för könssjukdomar bara

• Bröllopstokiig

Varken GYN eller BM uppmuntrar en kvinna till att sätta in en spiral om man inte varit gravid. Jag satte in en hormonspiral efter min andra abort. Det jag fick veta vara tt det var väldigt svårt att få tag i någon som gör detta på kvinnor som INTE varit gravida.

Sedan rekomenderar dom inte heller varken hormon- eller kopparspiral till kvinnor som inte lever i fasta relationer. När man har en spiral i livmodern så finns det en större risk att bli smittad av könssjukdomar och infektioner. Så om du är singel och har mer än 1 partner, så tycker jag det kan vara bättre med kondom.

• Swing

Spiral + kondom är väl i så fall det ultimata för att undvika graviditet och könssjukdomar om man har fler partners...
    Jag har inte haft några sjukdomar eller särskilda problem under mina 28 år med kopparspiral.

• Lopez

Hej, tänkte joina diskusjonen. Har också provat p-piller,minipiller och p-stav. Med p-stav hade jag mens jämt så efter 4 månader tröttnade jag på och blöda. Var hos gyn och hon rekomanderade kopparspiral med lokal bedövning. Har heller inte född barn.Med p-piller gick jag också upp i vikt vilket jag inte tyckte om. Ska sätta in den i början på nästa månad. Vi får se hur det går....

• nano

Jag har hört flera härinne och på en annan sajt som fått insatt utan att ha varit gravida.

Anledningen till att man inte rekommenderar det i första hand är att det kan vara lite svårare att sätta in hos unga tjejer, och att infektionsrisken är högre, men den är högre med hormonspiral också. Tanken bakom är att unga tjejer som inte fött barn har fler sexpartners än äldre kvinnor. Det är inte större risk att bli smittad av könssjukdomarna, men det är större risk att könssjukdomarna, om man blir smittad, sprider sig upp till livmodern och ger större problem.

Men det är ju din kropp, och ditt val, jag förstår absolut att du vill, har själv funderat på det ett tag, då jag inte vill ta mer hormoner.

• Lopez

Hej, har nu satt inn en koppar spiral för 2 dagar sedan. Jag blöder lite och har mens ont...hoppas det blir bättre snart. Men det gjorde inte ont och sätta dit den eftersom jag fick lite bedövande medel...hoppas koppar spiralen fungerar på mej....vi får se...

• Chokladtårtan

Trancequeen

Johoodå, de kan visst uppmuntra en kvinna som inte fött barn att sätta in en kopparspiral. Hon gjorde det på mig, då hon tyckte att det lät som om det var det bästa alternativet.

Har sett flera som har fått det insatt, utan att ha fått tjata till sig den.

Och bra är det, knappt någon mensvärk, knappt några blödningar, inga negativa biverkningar alls. Den är helt underbar.

• Lopez

Hej, har en fråga...hvilket spriral föredrar ni koppar el hormon. Jag har fått satt inn in koppar spiral för 3 veckor sen. Blödde första veckan efter och hade sen 4 dagar utan något efter det blödningar igen...jag vet att man ska ge det lite tid men jag är så läss på att blöda. Jag hade också en p-stav men hade mens nästan jämmt i 6 månader. Jag är ganska över -känslig när det gäller hormomer för att jag får mycket mera migren. Det ända p-pillerna som fungerade på mej var något som hette Melodia som jag fick impotera från Frankrike då jag bodde i England. Men tyvärr finns det inte möjlighet för det här. Vad tycker ni, ska man prova hormon spiralen istället???

Svar på tråden Kopparspiral - har inte fått barn än..