• 15juli06

Ibland undrar jag om man är galen....?!?

Som kommer att smälla så tokmycket pengar på en dag! Visst det är ett minne för livet, och jag kommer bara att göra det en gång oavsett vad som händer i framtiden. Vi har barn och hus tillsammans........

Vi kommer minst att smälla 100 000 på vårt bröllop, och det känns bara så mycket när man funderar på vad man kunde gjort för de pengarna.Och nu går de upp i rök på en dag!!

• Svar på tråden Ibland undrar jag om man är galen....?!?
  • yrvädret

Upp i rök och upp i rök... Tänk på allt ni kommer få under bara den dagen!

Vi kommer lägga uppemot 80 000 kr, och då snålar vi inte utan köper det vi vill ha. Sedan kan man ju inte hjälpa att vi har tur ibland; som när vi skulle titta på fästmannens kläder - vi hade sett den frockcoaten som vi ville ha och när vi väl kom iväg till affären visade det sig att de sålde ut den för halva priset, med både byxor, väst och plastrong - och den satt som gjuten! Tur så det förslår

Jag resonerar såhär; vill man ha en viss typ av bröllop och tycker inramningen är viktig, så är det värt att satsa på. Jag skulle ångra ihjäl mig om vi inte satsade fullt ut på att få det som vi vill ha det!

• Lapinette

Visst du är galen...liksom alla vi andra här!

• 15juli06

när vi satte vår budget tyckte vi att vi hade mycket att röra oss med. men icke:)allt jag rör vid kostar massor. den vigsel ring jag förälskade mig i kostade 70000:- (så den blev det givetvis inte:(

bara mina kläder och frisör kommer att kosta 20 000.

vi kunde varit hela familjen i thailand en månad för dessa pengarna! men det är ju jag som VÄGRADE gifta mig på en strand. skulle jag gifta mig skulle det vara stort och mycket. får väl skylla mig själv när jag ser pengarna flyga förbi:)

• bc.svenk

Det är så då det är ens STORA dag eller som man säger ...dagen D...Vårat bröllop kommer faktisgt inte kosta så mycket...
    Den klänningen jag vill ha är en NIXA ,den ksotar 4400:-
    Blommorna fixar min sambos mormor,som är florist...
    Håret fixar hans moster...frissa....
    Ringarna bygger vi om...vi har guld som ligge roch skräpar...så den ringen jag ville ha kostade 3500,den kostar nu bara 1100 och då får jag användning av guldet som bara ligger...
    Lokalen kostar 600:- och det är ändå Folkets hus här...

Så ibland ska man ha tur och komma billigt undan...
    Vi blir med gästerna som kommer ca 75 person och ska äta lamm...som vi fått ...
    Så vi kan inte klaga...Visst det kommer kosta,men vi har nog haft väldig tur...Men någon gång ska man väl ha det också???
    Lycka till och hör i eran omgivning,det behöver inte alltid kosta,det kan finnas någon som känner någon som känner någon och VIPS har ni sparat ett par tusen lappar....

• 15juli06

jag tror faktiskt att jag drabbats av ett första symptom av kalla fötter. inte för att vi ska gifta oss, för det tvekar jag inte på!!
    men tänk om man vaknar dagen efter och inte tycker att det blev som man väntat sig. i vanliga fall har jag inga problem att smälla pengar är big time shopaholic:)

• 15juli06

min m2b hade skrattat gott om han läst detta. -" nu målar du f-n på väggen igen"!!

• Chilianna

Haha! Ja det är lätt att få ångest över summorna som rullar! (Är student och vårt bröllop kostar ca 45 000, inkl minsta frimärke, och 12 000 för resa).

• Lapinette

Vi hade kallt lagt en budget på 100 000 kronor från början (exkl. bröllopsresan) ch vissa saker har vi fått något billigare och sen har vi istället lagt lite extra pengar någon annanstans. Så för oss är inte kostnaden någon överraskning. Allt vi gör inför bröllopet är näst intill lågbudget utom själva festen. Det är den vi lägger våra slantar på och vi hoppas att det kommer att uppskattas av våra vänner och familj. Så bröllopsklänning plus hår blir nog ca 3 500 kronor sammantaget.

• Mitt hjärta är hemma

Får jag fråga en oförskämd fråga? Ta inte illa upp! Men vad har man i årslön om man kan lägga 100 000 kr på ett bröllop?
    Jag undrar inte för att vara tyken utan jag undrar verkligen. Är det folk som tjänar som min fästman och jag eller är det helst enkelt folk som tjänar mkt mer? Det skulle också hjälpa en att se med klarare ögon på vad som är rimligt. För en vars årslön varierar från 150-250 tusen är såklart 100 000 kr för mycket. Min drömklänning kostar 10 400 kr men det gååår ju inte...

• Mitt hjärta är hemma

"helst enkelt" skulle ju vara "helt enkelt" och då inte i meningen enkelt folk.

• msbine

Min m2b tjänar ca 400.000kr/år och jag strax under 300.000kr/år, vi spenderar ca 100.000kr på vårt bröllop ex bröllopsresa, det är det värt :) Vi har gjort som någon annan här skrev, vi har lagt den stora summan på restaurangen och festen för att alla ska fåd et bra och ha så roligt som möjligt.

• EhjärtaK = sant

Det beror väl på hur man ser det....

En del saker går ju inte "upp i rök". Man har ju kvar vigselringen, minnen, fotografier, minnen från ev. bröllopsresa och så har man ju givit sina vänner och släktingar (eller vilka man nu bjuder) på en härlig fest .

Om man egentligen inte tycker att det är värt att lägga flera hundra/gäst på deras mat och sånt så tycker jag nog att man ska fundera lite över varför man ordnar festen över huvudtaget. Är det för att glänsa/skryta eller är det för att man vill göra det trevligt för dem man bjuder....

• CA_06

Mitt hjärta är hemma:

Bröllop med ca 45 gäster och budget på dryga 135.000 sen tillkom en bröllopsresa för nästan lika mycket.

Jag hade INTE spenderat lika mycket om vi fortfarande levt och arbetat i Sverige (det är jag alldeles för snål/sparsam för). Vi bor i ett land med både avsevärt högre löner och lägre skattetryck än i sverige. Våran gemensamma årsinkomst motsvarar ca 2 milj kr. Men det går inte att översätta rakt av då även om skatten är låg är det annat som är mycket dyrare tex bostad.
    Jag är 30 år och har bott på några ställen i världen och i Sverige är man inte så köpstark som på många andra ställen. Men det finns mycket annat som lockar med kära gamla Stockholm så vi kommer säkert flytta tillbaka.... bar inte just nu

• Lapinette

Vi har lagt samma prioritering som msbine (maj-brud hon med! ). Och gällande löner så ska jag erkänna att jag och min blivande tillsammans har en mycket bra lön, bättre än någon annan av mina vänner varpå vi ett bröllop för 100 000 inte tar några större besparingar.

• Mitt hjärta är hemma

Vad snälla ni är som svarat på min fråga! Tack! Min fästis och jag är båda frilansmusiker. Lyckliga men inte sååå rika...

Svar på tråden Ibland undrar jag om man är galen....?!?