• pickolina

ååå, jag längtar.

Jag har väl egentligen aldrig förstått det här med avhållsamhet och det har absolut inte varit min väg, precis som föregående "talare" skrev.

Jag tror att det är stor risk att man får leva i ett förhållande med ett dåligt samliv, enbart pga att man inte vet hur bra det kan vara, hur bra det ska och borde vara.

Ni tycks ju dock vara ett undantag. :)

Tycker er historia är jätte fin och jag önskar och hoppas att jag kommer att känna lika dant den dagen jag finner någon. Rycktes med i din glädje när jag läste. *hihi*

Tycker även att det är härligt att ni har er tro och lever efter den men ändå inser att den kanske inte är helt svart/vit, dvs att ni skulle känna skam och ångest inför att ni inte kunde hålla er osv. Ni har ett hälsosamt sätt att se på det.

Många som inte håller på sig har nog svårt att förstå de som håller på sig just pga deras strikta och indoktrinerade syn på det.

Tror det finns många negativa sidor med att hålla på sig men för er verkar det ju uppenbarligen bara vara något positivt. Underbart!!! :)

• pickolina

lyckligt gift!

Jo jag håller med dig men av erfarenhet och efter att ha pratat med många andra så är det ganska vanligt att tex leva i en lång relation och tro att man har bra sex men när det sedan tar slut och man finner en ny partner så inser man att man trodde man hade bra sex.

Om man har lite erfarenhet så har man lärt sig vad man gillar och känner vilka man passar sexuellt med och inte. Även om allt sex kan bli bättre med tiden så kanske det aldrig blir lika bra som med en partner man passar ännu bättre med.

Så är det bara!

Så länge du lever som du vill och är nöjd med det så är det ju underbart. Säger inte att det är fel och det behöver inte vara så att man blir snuvad på bättre sex men det är nog väldigt ofta så. Majoriteten! Men visst, lever man i ovisshet så vet man ju inte om det och kanske inte lider av det men jag som vet hur olika sex är och kan vara skulle inte vilja leva i ett förhållande där sexet inte var super.

• pickolina

lyckligt gift!

Låter väldigt hälsosamt. Ska jag vara helt ärlig så är jag faktiskt lite "förvirrad" gällande den biten numera. Saken är nämligen den att jag har haft sex med hyffsat många (17st) och bara en av dem lyckades ge mig orgasmer tex. Det var som att han kom från en annan planet än alla andra killar. Det var såååå super från första sekund. Himlavälvande (stavning?) och allt det där... Men eftersom jag bara träffat 1 av 17 som jag upplevt något liknande med så är jag lite orolig inför framtiden faktiskt. Jag vill ju inte nöja mig med sämre nu, då kan jag ju lika gärna vara utan. Ändå är jag glad att jag fått uppleva detta under.. *hihi*

Så jag är lite kluven helt klart. Skulle inte vilja vara utan erfarenheten eller vara utan vetskapen om hur bra det kan vara men visst kan det kanske vara något negativt inför framtiden.. Jag vet inte, svårt det där. Det är liksom både BRA och DÅLIGT.

Å så är det väl för de som väljer som er oxå, både bra och dåligt.

Låter som att ni gjort något väldigt bra av er situation i alla fall och ni har valt efter era hjärtan och det är beundransvärt. Även om jag själv valt annorlunda.

Jag vet bara att jag inte vill leva i sexlöst äktenskap, vilket mina föräldrar gör... Så jag hoppas innerligt att jag hittar någon jag passar med på alla plan.

• pickolina

lyckligt gift!

"Är det verkligen så att man inte passar ihop med alla? Jag tycker att det låter lite märkligt!! Om man älskar någon så mycket så att man vill leva ihop hela livet vill man ju inget hellre än att bara vara nära den personen (och även ha sex!). Och då är man väl förhoppningsvis beredd att anpassa sig och ta hänsyn till den andra för att få det att fungera så bra som möjligt!?"

Visst är det så, att man inte passar ihop med alla. Så bra som möjligt skriver du, ja men när det inte räcker till då???

Mina föräldrar är ett bra exempel på det och de är inte unika på något sätt. De har aldrig haft särskilt mycket sex och slutade ha sex helt för mååånga år sedan.

Så vill jag inte ha det och risken är ju mindre om jag är med någon som jag verkligen passar sexuellt med.

• pickolina

Det här kanske inte du tycker är så viktigt men jag tycker det är oerhört viktigt...

Ex. Min väninna varken gillar att ge eller få oralsex och hon gillar mjuksex i missionären osv.

Nu har hon hittat en kille som är lika dan och de är superlyckliga ihop.

Men hade jag träffat en sådan kille hade jag fått spader. Hur kär jag än varit så hade jag ledsnat på sexet, så är det bara.

Så vill inte jag leva.

• pickolina

lyckligt gift!

Jag säger absolut inte att det är fel att välja som du gjort och jag tycker att det är beundransvärt.. Är även glad att ni verkar ha det så bra tillsammans och har samma inställning om att göra det så bra ni kan och utvecklas tillsammans osv. Det är ju helt underbart!

Men alla är inte lika lyckligt lottade och man kan hamna i en situation som kanske inte är vad man hoppats på.

Det finns ju som sagt positiva och negativa sidor både med att hålla på sig och leka av sig, självklart.

Jag har dock hört många som varit olyckliga pga ett icke fungerande sexliv. Både där parterna varit oskulder innan de träffats och där båda haft andra innan..

Skillnaden är att om man har lite erfarenhet så vet man om sexet är bra och behöver inte fastna i ett sådant förhållande om man inte vill. Om man väntar med sex efter giftemålet och märker det efterhand, ja då är det ju redan försent och svårt att göra något åt.

Kanske därför många som väljer att vänta med sex säger att sexet inte är så viktigt för en relation?!

För de som väntat och som är lyckliga med det, TOPPEN! Finns inget fel alls med det.

Vill bara påpeka vilken risk det KAN vara och hur illa det KAN bli. Vilket inte alls betyder att det blir så för alla, gudskelov! :)

• pickolina

"Självklart kan det säkert gå fel för människor ibland! Men jag tror att detta mest handlar om fel inställning och att man inte delar samma värderingar och livssyn, det har INTE med själva sexet att göra."

Hmm, ja kanske du har rätt.
    Jag både håller med dig och inte.. *haha*
    Jag tror det du säger är väldigt sant och väldigt viktigt för ett fungerande och bra förhållande men jag vet även av erfarenhet att människor passar mer eller mindre bra ihop sexuellt.

Kanske kan man överkomma allt sådant med rätt inställning som du säger, kanske är det som är felet för många som haft flera partners. Vi kanske är för bortskämda och inte villiga att jobba för det utan tycker att det ska fungera naturligt. Hmm? *funderar*

Intressant att vända och vrida lite på det faktiskt.. :)

Dito, väldigt kul och intressant att diskutera med dig oxå. Du står för vad du tror på och är bra på att förklara din syn på saken utan att för den delen döma andras åsikter, det gillar jag. Håller med om att sådana här diskutioner ofta kan vara hårda och fulla av oförståelse för varandras synpunkter och val. Synd tycker jag för jag tror att det finns bra saker med båda alternativen. Huvudsaken är ju dock att man själv är lycklig och trivs med sitt val. :)

Starkt av dig att vänta med sex i dagens samhälle och även att prata öppet om det på ett forum så här.

Tack.. :) Ja jag hoppas oxå att jag får uppleva sagan...att träffa den rätte och leva lyckliga i alla våra dagar... *hihi*

Svar på tråden ååå, jag längtar.