Inlägg från: Wife to be |Visa alla inlägg
  • Wife to be

ååå, jag längtar.

Hej!
    Jag har visserligen inte följt hela tråden men jag blir mörkrädd av det lilla jag läst. Jag är frälst och numera fru. Jag och min man var tillsammans i cirka två år innan vi gifte oss. Inte fanns det i vår föreställningsvärld att ha sex före äktenskapet.
    En djup relation men Jesus var vårt ledord. Han dog inte på korset för att vi skulle synda och be om förlåtelse. Han dog på korset för att vi skulle leva heliga liv som Fadern är helig.
    Visst kommer ni få förlåtelse, visst kommer ni säkert till himlen, men det är inte någon vidare skillnad på en kristen som lever som världen och en icke-kristen som lever som världen.
    Lessen om ni blir arga nu, men det är vad skrifen säger. Var salt! Var ljus! Lever man i en sxeuell relation före äktenskapet lever man i synd och mörker och Jesus gråter. Du kanske inte märker skillnad nu men synden har konsekvenser både andliga och naturliga och de får vi drass med även om vi ber om förlåtelse!

• Wife to be

Alla ni som berört mitt inlägg...

Jag vill verkligen inte fördömma er eller klaga på er! det enda jag vill göra är att påminna er... Jesus först!
    Sex före äktenskapet är inte förenligt med Guds ord, så är det. Förlåtelse och nåd däremot är det! Men vi måste akta oss för att inte utnyttja nåden. Tankar som: "äh, vi blir ju ändå förlåtna efteråt" eller "vi lever ju i nåden så vi kan göra vad vi vill" är det värsta tänkbara tankarna i Gud ögon. jämför att falla i synd med otrohet. det är så gud ser det. tack och lov har han lovat att förlåta oss om och om igen, men han kan inte göra det om vi kommer med en baktanke. I Rom 7:5-25 skriver Paulus att vi har blivit befriade från syndens natur! Vi lever under livets andes lag istället!!! Ingen frälst har mörkrets natur i sig utan Kristi natur! det är underbart! Och vi måste låta detta spegla vardagen!

Nonika skriver att hon blir mörkrädd när hon läser vilka "regler" eller bestämmelser vi har i våra liv. Det är inte regler eller bestämmelser för mig. Enligt Nya testamentet har vi inte längre lagen skrivna på stentavlor, dvs regler utifrån. Nu när vi lever i Kristus lever vi efter en längtan som kommer inifrån våra hjärtan, dvs den att leva ett rent och heligt liv. det är då som omvärlden tror att vi lever efter yttre regler för att det ter sig omöjligt för dem.

Till alla er som kämpar där ute!
    Jag vill inte döma er. Se inte allt som yttre lagar som fördömer. Se på Jesus som bor i ert hjärta. Där kommer ni finna svaret på hur ni ska ta er ur detta.
    Jesus säger som "paret" citerade: "Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer." Joh. 8:11 Anamma hela versen inte bara första delen...
    Jag har själv kämpat, ibland varit på randen.. men hela tiden i bakhuvidet fanns versen att Herren inte frestar oss över vår förmåga.. Faller vi är det vi själva som frestat oss!
    God bless alla kämpande systrar!

• Wife to be

Annzis
    Tyvärr tror jag inte att du har rätt i att du tror att det räcker med att "försöka". För Gud är allt svart eller vitt. Antingen lever man i synd eller så gör man inte det. Det går inte att ha två herrar. Jesus levde på denna jord med allt var det innebar och han levde här UTAN synd. Det betyder att han vet vad det är att frestas även i sexuell synd, men det vikiga är att han vet hur man övervinner det!

För övrigt blir jag lite lessen när man försöker rättfärdiggöra sitt beteende som flera av er gör i denna tråd. Min fråga är vad tänker ni? Tänker ni på er själva? Eller tänker ni på dem som ännu inte tagit emot det glada budskapet om Jesus? Vi lever inte här för vår egen skull utan för andras. Det sista Jesus vädjade om var att vi skulle gå ut och sprida det glada budskapet om riket. Kan ni som lever frimodigt predika om Jesus, kärleken nåden och omvändelse från synd?

• Wife to be

För det första att höra att jag inte är ödmjuk gör mig mycket lessen... vill hellre inget annat än att gå ner på knä och gråta med den som är modig och bekänner sin synd...
    Jag har aldrig påstått att jag är en felfri människa. " alla har syndat och gårr miste om härligheten från Gud "
    Annzis pratar om till vilket pris. I min bibel står det att vi räknas som slaktfår varje dag för Hans skull, att vi varje dag ska bära korset. Vi lever inte får våran egen skull. Jag har så många fel och brister, alla har det, men jag vet att jag varje dag ber: Gud låt mig dö ifrån mig själv. jag bestämde mig när jag gick på Bibelskola att antingen så lever jag för Jesus med allt var det innebär. "Han måste bli större och jag mindre" som Johannes döparen sa. Eller så lägger vi ner allt. Jag gav mitt liv, jag dog bort från mig. Mitt pris är mitt liv... Döden från mitt egna.. Vilket är ditt???
    Jag dömer ingen, jag ber för den som har fastnat i synden. En gång, två gånger eller i flera år. Gud är miraklernas Gud, och vad du har för tankar om honom återspelgas i dina bönesvar! Systrar vi kämpar tillsammans

Jolien, tack för ditt stöd!

• Wife to be

loppi -
    menar du den i märsta? för den gick jag!

Svar på tråden ååå, jag längtar.