• Annzis

ååå, jag längtar.

Hej alla debattörer!

Jag blev glad när jag läste ditt inlägg luthiengirl!!

Jag är själv kristen och var oskuld när jag träffade min blivnade man (vi gifter oss i sommar). Men som du beskrev var dte svårt att hålla oss. Vi har idag ett aktivt sexliv. Visst, jag mådde dåligt av att vi hade gjort det ett tag men det har gått över nu. Jag mådde dåligt för att jag gick imot något som jag hade en stark åsikt om.

Mn jag tycker att det öär underbart att han är den enda mannen jag har haft sxe med. Det är fint och underbart att bara dela det med en. Och alla får välja sin väg, så jag hackar absolut inte ner på de som har haft sex med olika partners.

Ni som är kristna!! Tycker ni att jag och min fästman ska ha ett uppehåll med sex innan bröllopet för att det ska bli mer speciellt på bröllopsnatten???

Kram//AnnA

• Annzis

Hej o god middag!

Verkligen roligt att höra andra kristnaa åskiter!

Jag måste bara berätta att i början mådde jag skit när jag hade haft samlag med min fästman. Man ser sig själv som smutsig och känner sig oren i mina egna ögon o oxå Guds ögon. Jag vet att gud är kälekens fader och oxå förlåtande. Men när man inte själv kan leva i den förlåtelsen så blir det änså en massa dåligt samvete. det tog nog en minst ½ år innan skammen gick över.
    Jag har ju i mitt liv alltid proklamerat för "sex efter äktenskapet" och så "faller" jag själv dit.... så jag kan verkligen förstå er med dåligt samvete. men snälla försök att strunta i det... =)

Det hjälpte mycket när jag pratade med en äldre pastor om detta som var samtalsperson på Hönö-konferensen (nån mer som brukar åka dit på sommaren???) Det han sa var så skönt att höra. Han var INTE alls fördömmande eller så. Han tyckte faktsikt att det var okey och jag inte skulle må dåligt över det. Vi skulle ju ändå gifta oss och jag hade väntat på den "rätte".
    så om du hittar nån som du kan parat av dej med så gör det. Kanon!

Stor kram//AnnA

• Annzis

Hejhej...!!

Det finns mycket bra som ni har skrivit här. Jag och min fästman har varit ihop i 3 år nu. Vi kunde inte hålla emot och vi hade sex efter ca 9 månder. Jag tror inte vi skulle klara av eller vilja vara utan sex idag bara för att bröllopsnatten ska bli mer "speciell"... Har man haft sex ett bra tag med sin kille så varför göra ett uppehåll? Det känns för mig inte så bra...

Men min tanke var i alla fall att jag skulle vara okuld när jag gifte mej, tyvärr blev det inte så!

min kille har haft sex innan mig med andra. Och dte är något jag får acceptera. Men helst hade vi velat att jag var den enda... Men livet är inte alltid så lätt. Och folk kanske inte ens var kristna när de var tonåringar och hade en massa sex.... Jag har vart en del avundsjuk men det har vuxit bort ganska mycket. Man får tänka att dte är vi två JNU, och det kommer det att vara resten av livet !! =)

Som någon annan skrev, så är sex ingen större synd än någon annan. SEX INNAN ÄKTENSKAP, HOMOSEXUALITET, och ALKOHOL är tre frågor som är väldigt heta just nu, och har varit ett bra tag. Alla de tre sakerna diskuteras väldigt mycket och det känns som om alla tror att det är de tre synderna som är de allra allra värsta. Jag tror inte att våran Gud tycker att sex innan äktenskapet är en större synd än att ljuga... eller att ljuga är en större synd än att stjäla....

Jag tror att Gud ser till våra hjärtan!!! Han ser våran kamp, och våran LÄNGTAN och våra tappra FÖRSÖK till att leva utan sex..... jag tror inte att han dömmer utan ser att vi försöker. Jesus om någon vet hur det är att vara människa och hur SVÅRT det är att leva i denna värld.

Jag ÄR oxå SALT och jag ÄR oxå LJUS i denna världen, trots att jag har sex, så det så!!!

Kommentarer på detta???

Varma Kramar//Annzis

• Annzis

Loppi.... tack!!! =)

Jag håller mycket med dig!! Jag kan leva fullt ut med Gud och gå hans väg och leva frimodigt även fast jag har sex med min fästamn/pojkvän....

Wife to be: du är bara här för att hacka ner på oss andra. Det var inte det som var meningen när luthiengirl startade denna tråden. Jag skulle oxå vilja vara så stark som du, men till vilken pris? Du är verkligen inte en ödmjuk människa. Hellre är jag ödmjuk och har sex än avstår från sex och är dömmande. Visst jag kan oxå vara dömande...men det evrkar som om du påstår att du lever utan synd...haha, INGEN lever utan synd....

Kram!

• Annzis

Jag är ledsen att jag sa att du inte var ödmjuk. Det vet jag inget om, men jag fick den uppfattningen av dig bara. Förlåt!

Jag har oxå gått på bibelskola! Jag lägger ner denna diskussionen med dig, för dne leder ingen vart och jag blir bara lessen när du skriver till mig!

Kram

• Annzis

Loppi: Jag behöver inte vara anonym...hehe... Jag gick på Hjälmareds Folkhögskola...och du?? Ett helt underbart år fullt med underbara människor, sena nätter och mycket tro-frågor och samtal. Den kristna gemenskapen var jättefin! Och lärarna var toppen.

Vart gick du då Loppi??

• Annzis

Aha, vad hette den skolan då? Var det två terminer?

• Annzis

Freddans fröken: Ja, jag måste nog hålla med dej. För man har ju ändå sparat sig till sin blivande. Och om man ändå vet att man ska leva livet ut med varann varför inte ha sex innan? inte för att testa...men mer för att man kanske inte kan hålla emot...

• Annzis

annaglitter: javisst är det skumt, vi tror på samma gud, samme Jesus, men ändå tycker vi så olika. Vi har så olika synsätt. Vi kristna borde egentligen kunna vara ett samlat o enat folk.

Kram

• Annzis

Humm, håller med dej!

Och många definerar kristna så konstigt...."min kompis är JÄTTEkrsiten" eller "min kom pis är ganska krsiten". hur är man krsiten jättemycket, lite eller ganska?? hehe....

Vad menar du med din "liberalteologi"? Vad tycker du i olika frågor?

Svar på tråden ååå, jag längtar.