• Engäst

Jag är så jä..a arg!

Här har man en färsk lärarexamen, får inget jobb, stämplar snart ut...och vad erbjuder Arbetsförmedlingen för hjälp?? En åtgärdsperiod på en parkservice tillsammans med utvecklingsstörda och långtidssjukskrivna. Inget ont om dessa människor men är det verkligen ett bra sätt att få ut mig i arbetslivet? Nu kanske jag måste flytta från mina barn för att ta ett jobb 23 mil härifrån. Vart är vi på väg???

• Svar på tråden Jag är så jä..a arg!
  • Engäst

öh....här hör ju inte detta hemma....

• LizE

Hej Engäst
    Förstår hur du känner det. Jag är själv lärare. Jag har haft en otrolig tur, är inne på mitt femte år som fast anställd. Tycker att det är så fel att nyexaminerade inte får en chans i dagens samhälle. Det gäller att inte ge upp och att ta personlig kontakt med rektorerna. Finns det någon vikariepool där du bor? Det är annars ett bra sätt att få in en fot i läraryrket. Hoppas att det löser sig för dig.

• Lady Marmelade

Jag kan fatta att du är arg. Jag kan tyvärr bara hålla med dig. Det låter för j'vligt. Jag hoppas att det löser sig för dig.

• evig trohet

Egentligen spelar det ingen roll om vad man utbildar sig till ,em får ändå inget jobb.Jag tog studenten 01 och jag har fortfarande inget jobb. Efter det har jag börjat på utb men hoppat av för att det inte har känts bra.Man har studielån men inget jobb
    FY FAN

• LisenL

anmäl dig till en vikariepool eller ring runt till skolor och säg att du vill tim-vicka. På så sätt får du in en fot på skolorna och kan lättare få längre vik. Fasta jobb är det ont om mn som lärare kan man vara ganska trygg på vikariat oxå.

• JavelinX

Jag kan inte tycka så värst synd om dig tyvärr. 23 mil och en flytt är sådant man får ta, även om det naturligtvis blir jobbigt för dig och familjen. Men - finns det jobb på annan ort så är det bara att spotta i nävarna och gå vidare. Det funkar inte att lita på att någon annan skall betala för en.

• SYL

Ta med familjen o flytta utomlands, i och med EU ar det ju sa himla latt! Jag flyttade utomlands o har inte en tanke pa att flytta tillbaka till Sverige.
    Nu har jag iofs inga barn men om barnen ar sma sa ar det inga problem att ta med dem!

• Lady Marmelade

Jag och min man ska flytta utomlands just för att det råder sådan brist på jobb för oss som är forskare. Har en doktorsexamen men har ändå aldrig haft ett fast jobb. Har haft ett tidsbergänsat jobb som tar slut om några månader. Fick erbjudande om att flytta till USA och vi tar det bra mycket hellre än att vi båda riskerar att gå arbestlösa i sverige.

• sweet saint

men det är väl inte så rätt.. att tvingas utomlands för att jobba??

Jag har jobbat utomlands i 5 år.. Det finns inte en chans att jag skulle göra det igen!!!!!
    Man glider ifrån allt viktigt i livet, som familjen, vänner, traditioner, säkerheten, sjukvården osv, osv!!!!!

• JavelinX

sweet saint - är det rätt att inte jobba och bo kvar i Sverige? Vem skall försörja henne då?

• Lady Marmelade

Det är synd att man ska behöva "tvingas" utomlands. Men det är bättre än att gå arbestlös tycker iallfall jag. Man kanske inte har samma kontakt med vänner och familj men man kan få nya vänner i det nya landet. Traditioner får man hålla vid liv i själv. Dessutom berikas man med ny kultur och nya traditioner. Sjukvård finns i andra länder också och sverige har faktiskt inte världens bästa sjukvård. Visst förlorar man de sociala försäkringarna om man flyttar utomlands men man får ju tillbaka dem den dagen man flyttar tillbaka och har jobb här igen. Ibland får man vara öppen för möjligheterna och våga testa. Det kan ju faktiskt bli hur bra som helst.

• Gudde

Engäst Jag känner igen mig när det gäller din situation. Jag blev klar med gymnasielärarexamen i sommras och har inte fått något vikariat ännu. Dock ska jag på en intervju för ett 10 veckors vik. nu på måndag. Håll tummarna för att jag får det.

• AnT

Det är så tråkigt med alla som pluggat massor av år och inte får jobb. Jag har flera civilingenjörskompisar som varit arbetslösa ca två år och sökt massor av jobb och är beredda att flytta var som helst i Sverige, men som ändå inte får något jobb. Två kompis som till och med doktorerat var arbetslösa nästan 8 månader efter sina doktorsexamina, den ena fick flytta till England och den andra 40 mil bort för att få jobb. Trist, trist, men tyvärr verkar det vara så idag. Själv hade jag tur och fick jobb efter 10 månader och trivs jättebra.

• Lanista

JavelinX Du arbetar va?
    Förtså hur det är att gå arbetslös det är ett heltids jobb jag har två utbildningar bakom mig barnskötare och undersköterska var klar 03 med första och nu 06 med andra. Att flytta utomlands är inte alltid så lätt. Jag personligen kan inte tänka mig att lämna min man mina vänner min familj för att ensam flytta utomlands. Aldrig!
    Har man sen barn på det är ju det idiotiskt om man ska tvingas flytta riva upp barna från deras hem vänner bara för att man ska jobba. Bara för att man är heltidsarbetslös på pappret betyder det inte att man är det. att söka jobb är ett heltidsjobb som kräver mycket psykiskpåfrestning man får nej på nej på nej på nej. Det är hemskt. Det vi arbetslösa får ut är skattepengar som vi kommer betala tillbaka på ett eller annat sätt tro inte att de som är arbetslösa sitter hemma på sina arslen och väntar eller bara tycker det är bekvämt. Har nu i två månader sen utbildningen var klar varit arbetslös sen andra dagen som arbetslös klättrar jag på väggarna. Man tar det man får jag har arbetat under studietiden och innan på sommrar och lov men att få en anställning som leder någonstans är i stort sett omöjligt. Antingen har du för lite utbildning eller för mycket för lite arbetserfarenhet eller så passar du helt enkelt inte. Tycker du ska vända dig till de som inte vill arbeta o klaga på dem istället för att klaga på dem som kämpar för att få arbete.

• JavelinX

Lanista! Det var ord och inga visor :)

Jag är student och har på det hela taget klarat mig mycket bra i livet. När jag har behövt jobb har det fallit på plats och jag har aldrig någonsin varit ofrivilligt arbetslös. Elakt va!

Jag tror inte att det är käckt att vara arbetslös, de vänner och släktingar som har varit det har med och utan ord klargjort att det inte är någon hit.

Men poängen är likväl den att även om det är påfrestande att flytta för att få ett jobb så tror jag att det ofta leder till mindre påfrestningar än att vara arbetslös och känna press hela tiden - som du själv beskriver! Det gäller även om man har familj, om någon av föräldrarna sliter och har det tungt så påverkar det alla inblandade. Därför kan det vara rätt att flytta för att få jobb, även om det innebär att flytta utomlands. För det flesta svenskar innebär det Norge, vilket kan rekommenderas. Lönen är högre, och de första fyra åren är skatten mycket lägre för utlänningar...

• svenska-i-usa

Varfor soker inte bade du och din man nya jobb pa annan ort?

Jag vet att det ar svart att fa jobb idag, men om ni hittar tva nya jobb sa ar det bara att flytta, i mitt tycke.

• Lanista

Inte alltid så lätt att bara dra mannen har fast och trivs på sitt arbete vi har hus som vi håller på att renovera och betala på. Vi vill att våra framtida barn ska få växa upp i en miljö som vi anser är trygg den finns här. Du föreslår norge som ett alternativ med tanke på vad det kostar att leva där så går det nästan jämt upp.
    Jag behöver inte arbeta vi klarar oss på mannens lön men att gå hemma gör mig inget gott. Men att jag ska behöva flytta för att få jobb nä tack. Nu har jag blivit timmvikarie på både dagis skola och fritids här i byn. Inte mycket betalt men jag får komma hemifrån.

Svar på tråden Jag är så jä..a arg!