• Engäst

Jag är så jä..a arg!

Här har man en färsk lärarexamen, får inget jobb, stämplar snart ut...och vad erbjuder Arbetsförmedlingen för hjälp?? En åtgärdsperiod på en parkservice tillsammans med utvecklingsstörda och långtidssjukskrivna. Inget ont om dessa människor men är det verkligen ett bra sätt att få ut mig i arbetslivet? Nu kanske jag måste flytta från mina barn för att ta ett jobb 23 mil härifrån. Vart är vi på väg???

• Svar på tråden Jag är så jä..a arg!
  • Engäst

Tack!Det var det jag behövde...lite stöd så här i slutet på en pissig dag...

• Engäst

Lilla Spöket Laban: Jag kan bara inte ta det "fina" erbjudandet de gav mig. Det är alltså ett samhalljobb där människor med olika handikapp och andra problem (bla narkotika och alkohol)slussas in i. Jag vill ju vara lärare, inte skotta snö!

Det ryktas om en del friår nu och jag skriver brev till alla skolor jag kan komma på. Det löser sig säkert, men jag fattar inte hur arbf tänker. "Vi kan hjälpa dig att skriva ett peronligt brev", tack...jättesnällt....jag har precis avslutat min c-uppsats, skrivandet är det misnat bekymret.

Goasmulan: Håller med dig! De borde ut på arbetsplatser och ragga vettiga praktikplatser och arbeten!!

Tack alla snälla för alla glada tillrop!

• Engäst

Ja, visst finns det slapphet i samhället! Men jag tycker verkligen inte att jag är en av dem. Jag har läst två år på komvux och nu 3,5 på Högskolan. Jag har varit arbetslös i 4 (!) veckor, har sökt ca:30 jobb hittills, både i min kommun och Stockholm, dessutom utomlands. Jag har två barn som inte vill flytta från deras pappa och deras skolor och jag vill inte flytta från dem.

HasseP, jag tycker nog att jag kan få mre än 4 veckor på mig innan jag byter karriär. Eller?

• Engäst

Hasse P: Vem fasen har snackat om säljjobb????

Tiger72: Jag jobbar redan nu. Har kortare vik och strödagar. Men det är ett heltidsarbete jag vill ha!

Jag anser mig överkvalificerad för att gå på akrivitetsåtgärd på samhall, ja. Men jag sitter mer än gärna i kassan på ica eller vad sjutton som helst, bara det är ett riktigt jobb med lön.

• Engäst

HasseP: Ska söka sommarjobb där, det var allt de hade just nu. Det är ju betydligt lättare att flytta då man flyttar som en hel familj. Men hur gör man då barnens pappa och mamma separerat? Man tvingar ju dem att välja mellan oss då. Nu kan de träffas oss lika mycket.

Men lugn, du ska inte behöva ödsla en krona på mig. Jag tar av mina egna skattemedel så länge.

• Engäst

Nej, självklart vill jag inte offra min karriär.

Denna dikussion har spårat ut lite. Jag var arg på arbf för jag anser att de inte gör ett bra jobb helt enkelt. Japp, jag lider av att leva på bidrag och någon krona i lön.

Jag kan även meddela dig att jag sökt jobb, förutom i mitt län, i Stockholm, Spanien och Thailand så jag hoppas att du förstår att jag gör allt för att få jobb. Om jag får något av jobben hoppas jag att pappan och jag kan lösa det praktiska med barnen då.

• Engäst

Behovet ÄR stort, men på 90-talet var det lärarbrist och många obehöriga anställdes. Dessutom är det en mängd 40-talister som kommer att gå i pension. Så man kan säga att jag tog min examen "lite för tidigt". Men jag ska hålla ut och söka vidare...

• Engäst

marie 06: TACK,TACK,TACK!!!!! Du förstående människa!! Bara idag har jag sökt 5 jobb...Hela dagarna går åt att skriva brev, ringa folk och söka jobb via ams.se.

TACK!!!!!

• Engäst

Vad skönt med alla uppmuntrande ord! I morgon ska jag i alla fall JOBBA! En hel dag och det känns som en liten, liten början.

Jag står på mig och ger inte upp.

• Engäst

JO, jag har lite fötter inne här och var. Anledningen till att jag startad denna tråd var att Arbetsf alltså ville sätta mig på en aktivitetsgaranti med förståndshandikappade, eftersom det är det enda erbjudande de har här i kommunen. Jag söker flera jobb per dag, så det löser sig säkert.

Svar på tråden Jag är så jä..a arg!