• Engäst

Jag är så jä..a arg!

Här har man en färsk lärarexamen, får inget jobb, stämplar snart ut...och vad erbjuder Arbetsförmedlingen för hjälp?? En åtgärdsperiod på en parkservice tillsammans med utvecklingsstörda och långtidssjukskrivna. Inget ont om dessa människor men är det verkligen ett bra sätt att få ut mig i arbetslivet? Nu kanske jag måste flytta från mina barn för att ta ett jobb 23 mil härifrån. Vart är vi på väg???

• Svar på tråden Jag är så jä..a arg!
  • Mitt hjärta är hemma

Misströsta inte. Lärarjobb FINNS ju iallafall, håll ut så kommer nog ditt jobb snart. Jag har 6-årig universitetsutbildning och erbjuds inte ens jobba i kassan på Ica-jobb av arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen är rätt så värdelöst tycker jag. De har aldrig och kommer aldrig ordna jobb åt mig. Om du inte känner dig kränkt så ta det där jobbet, det kanske blir en finfin merit. Fortsätt envetet att leta lärarjobb nära dig och en dag så ska du se att det kommer.
    Förstår din situation till fullo. Vill inte heller flytta minst 50 mil eller utomlands för att få ett jobb. Det går ju inte, särskilt inte om man har familj och barn. Det är dock något inte arbetsförmedlingsregler förstår.
    Har egentligen inte något vettigt att säga, vill bara ge lite stöd...

• GoaSmulan

Fast enligt min arbetsförmedling kan de inte tvinga mig att flytta så länge jag har barnen boende halva tiden hos mig. Men därmot att pendla ca 10 mil enkel resa.

• Engäst

Tack!Det var det jag behövde...lite stöd så här i slutet på en pissig dag...

• vixen not a tramp

Engäst
    ge inte upp!

• Tiger72

arbetsförmedlingen är inte till någon nytta. ( fattar överhuvudtaget inte varför sverige slösar pengar på något som inte är något att ha).

om det ska bli något jobb får man ordna allt själv.

ring runt till alla skolor + andra arbetsplatser och skicka ansökningar. prata med alla du känner och fråga om de inte behöver någon på deras arbetsplats tillfälligt.

önskar dig lycka till!

• MonikaS

Förstår att du är deppad, vad jobbigt det låter. Har aldrig jobbat i Sverige (förutom sommarjobb) så vet inte själv hur marknaden är, men har fått intryck av att det är tufft. Och här i England skriker de efter lärare! Har inga bra råd heller tyvärr, vill bara ge en cyber-tröstkram. Lycka till, hoppas att du mår bättre snart och får ditt drömjobb.

• vixen not a tramp

moderaterna vill avskaffa ams, de kanske har en poäng där....de gör i vilket fall ingenting, utan kostar massor. 70%av alla jobb förmedlas via kontakter. ams verkar mest placera runt folk i olika åtgärder.

ÅH, dont get me strated...

• GoaSmulan

Tja kanske att ams borde avskaffas. Fast vad händer med de stackare som får slut på akassedagar då? Idag blir de åtminstone placerade någonstans och får aktivitetsstöd.

Nä ut med folket på AF för att besöka företag och ragga jobb som de gjorde några år bakåt i tiden.

• Linnea J

Hej!
    är också lärare! håller med om att man inte får mkt till hjälp av ams.. är det inga i din kommun som söker friår? då har du nog stor chans att få en plats eftersom det går via ams.. jag är lärare mot yngre åldrar(1-7) men arbetar nu i förskolan. trivs kanon med det!! inget du kan tänka dig??

• vixen not a tramp

GoaSmulan
    De får ett jobb!!! ett riktigt, med riktig lön, så de känner sig lika mycket värda som de andra på arbetsplatsen. Det är i alla fall MIN förhoppning, men vem vet...

Svar på tråden Jag är så jä..a arg!