• Engäst

Jag är så jä..a arg!

Här har man en färsk lärarexamen, får inget jobb, stämplar snart ut...och vad erbjuder Arbetsförmedlingen för hjälp?? En åtgärdsperiod på en parkservice tillsammans med utvecklingsstörda och långtidssjukskrivna. Inget ont om dessa människor men är det verkligen ett bra sätt att få ut mig i arbetslivet? Nu kanske jag måste flytta från mina barn för att ta ett jobb 23 mil härifrån. Vart är vi på väg???

• Svar på tråden Jag är så jä..a arg!
  • Engäst

Vad skönt med alla uppmuntrande ord! I morgon ska jag i alla fall JOBBA! En hel dag och det känns som en liten, liten början.

Jag står på mig och ger inte upp.

• JanneHV71

Halloj, jag fattar inte riktigt,
    har kompisar som gått arbetslösa i flera månader utan att ha blivit anvisade nån praktikplats/samhallstjänst tror att det i Jönköping där jag bor är unngdomar under 25 dom satsar på i första hand och inte ens där anvisar man praktikplatser innan 90 dagar av arbetslöshet har gått. TS säger att det är efter fyra veckor, i första inlägget skriver TS att hon snart är utstämplad, en kompis som tillslut fick dra utomlands och jobba stämplade i två år utan att hamna på samhall, nån säljutbildning på 12 veckor fick han efter typ ett och ett halvt år.

Ser reglerna så olika ut på arbetsförmedlingarna här i landet alltså.

Ja ja, finns säkert nån som kan förklara för mig.

I vilket fall som helst önskar jag TS lycka till på jobbet i morgon och lycka till i framtiden, du hittar säkert nått. Mig tog det ca två månader efter "avslutad" högskola och min w2b fick nog hålla på och söka i tre fyra månader innan det lossnade, men då kunde hon välja mellan tre olika jobb i tre olika kommuner.

//JanneHV71

• Bebbsen05

Med risk för en utskällning ;)
    Varför klagar egentligen folk så på AF? Visst, jag är inget fan av dem heller. Men att bara för att man har en utbildning betyder inte det att de har en massa jobb till just dig att erbjuda.
    Varför ska man förlita sig helt till dem och så fort de inte har något så är de "skit"?
    Bra iaf att du verkligen tar tag i det och söker jobb själv.
    Det finns ju tyvärr de som bara ligger hemmea och väntar på att AF ska ge dem ett jobb.

• Lilla spöket Laban

marie 06. Vet inte om du har erfarenhet från affär, men jag har jobbat i två olika affärer och även på McDonalds och alla yrken var försäljning mycket viktigt. Visst är det service också, men att låta det stanna där tycker jag inte känns särklit affärsmässigt. Oj vad mycket extra de företagen fick in på grund av att vi i personalen såg säljandet som en utmaning och inte lät arbete stanna vid service.

Engäst -Grattis till jobbet.

Jag är själv precis nyutbildad och arbetslös och även om vi inte har samma åsikter om AF och arbetssökning har vi ändå lite samma utgångspunkt.

• marie 06

Lilla spöket laban

Inte för att det har nån betydelse för tråden

Jo, jag har jobbat i affär. Haft kassatjänst under knappt ett år, hos ICA faktiskt. Jag vidhåller, att sitta i kassa inte kan jämföras med ett regelrätt säljarjobb. Ok, att man frågar "Något annat?", hälsar och ler mot kunden.
    Säljjobb enligt min mening, är när du har ditt egna kundkonto, eventuellt (oftast) jobbar mot provision. T ex folk som arbetar med att sälja in maskiner hos produktionsverksamheter etc...
    Nå, det är vad jag tycker i alla fall

• Lilla spöket Laban

marie 06
    Ok, då arbetade vi på helt olika sätt. Jobbade också på ICA och vi arbetade mycket med att rekommendera produkter och sälja in dem hos köparna. Inte bara fråga "något annat". Det varierar säkert mellan butikerna.

• September06

marie 06

-Har du provat att ringt till skolorna runt omkring dig ? de kanske behöver en vikarie, som kan hoppa i snabbt ??? får man in en fot på ett ställe eller två är alltid bra. Och ofta blir man kvar ..

Lycka till !

• marie 06

September 06

Hmm, det är inte jag som är intresserad av ett lärarjobb! Jag är väldigt nöjd som jag har det

Lilla spöket Laban
    Antar att det kan vara skillnad på att jobba på golvet i en butik jämfört med att sitta i kassa, särskilt om det är en större butik typ Maxi...

• September06

oj jag menade ju naturligtvis att inlägget skulle vara till TS
    Utsäkta mig marie 06 , det blev lite fel...

• September06

skriver det igen för ....(är väll inte riktigt vaken änn :D

En gäst
    -Har du provat att ringt till skolorna runt omkring dig ? de kanske behöver en vikarie, som kan hoppa i snabbt ??? får man in en fot på ett ställe eller två är alltid bra. Och ofta blir man kvar ..

Lycka till !

• Engäst

JO, jag har lite fötter inne här och var. Anledningen till att jag startad denna tråd var att Arbetsf alltså ville sätta mig på en aktivitetsgaranti med förståndshandikappade, eftersom det är det enda erbjudande de har här i kommunen. Jag söker flera jobb per dag, så det löser sig säkert.

Svar på tråden Jag är så jä..a arg!