• Engäst

Jag är så jä..a arg!

Här har man en färsk lärarexamen, får inget jobb, stämplar snart ut...och vad erbjuder Arbetsförmedlingen för hjälp?? En åtgärdsperiod på en parkservice tillsammans med utvecklingsstörda och långtidssjukskrivna. Inget ont om dessa människor men är det verkligen ett bra sätt att få ut mig i arbetslivet? Nu kanske jag måste flytta från mina barn för att ta ett jobb 23 mil härifrån. Vart är vi på väg???

• Svar på tråden Jag är så jä..a arg!
  • Lilla spöket Laban

Oavsett om HasseP är ett troll eller inte så håller jag med hans åsikter.

• GoaSmulan

Tiger72: Lättare sagt än gjort då de oftast tycker man är överkvalificerad om man har en examen.

• Engäst

Ja, visst finns det slapphet i samhället! Men jag tycker verkligen inte att jag är en av dem. Jag har läst två år på komvux och nu 3,5 på Högskolan. Jag har varit arbetslös i 4 (!) veckor, har sökt ca:30 jobb hittills, både i min kommun och Stockholm, dessutom utomlands. Jag har två barn som inte vill flytta från deras pappa och deras skolor och jag vill inte flytta från dem.

HasseP, jag tycker nog att jag kan få mre än 4 veckor på mig innan jag byter karriär. Eller?

• Tiger72

vet mågna som har jätte utbilningar. de har inte haft några problem att komma in som extra personal. oftast blir det också mer timmar än vad som står i papperna.

sen är det ju bara ett jobb som man ska ha tills man hittar något annat.

när jag själv sökte extra jobb gick jag bara in och fråga. sen lämna jag ett litet brev om mig själv inget om utbildningr.

är det affär vill de veta hur man är som person och om man är utåt riktad.

• GoaSmulan

Engäst: Det tycker i alla fall jag.

• HasseP

Bara för man har en examen så innebär det inte att man är överkvalificerad för ett säljjobb. Det är nog snarare så att man är underkvalificerad. Man må vara duktig pedagog men att sälja är en helt annan konstart.

Men om man nu är överkvalificerad så tror jag man avancerar ganska snabbt. Om man nu är så himla överkvalificerad vill säga.

• GoaSmulan

HasseP: Nu var det itne jag som tyckte någon var överkvalificerad. Arbetsgivarna brukar anse att man är överkvalificerad och är rädda att man går vidare till det man är utbildad så fort man får ett jobb inom det.

• HasseP

En gäst: Du kan få mer än 4 veckor av mig

Jag hade i din sits tagit ett jobb vilket som helst, och sedan sökt mig till kommunens vikariepol för lärare, samt fortsatt söka lärarjobb hela tiden tills du får ett , heltid elelr deltid. Jag hade tagit ett deltidslärarjobb och så fyllt på lönen med andra jobb. Man kan ju blanda sin arbetstid med olika arbeten. Så småningom om du är rätt kvalificerad och duktig så får du ju ett tjänsterbjudande.

Men om du bara varit arbetslös i fyra veckor är det ju inte så himla mycket att yla över. Hade det varit fyra månader eller fyra år, ja då hade du kunnat vara arg. Men du får väl se tiden an.

Men genrellt sett tycker jag att folk är ovilliga att flytta och vill att jag ska betala för att de ska kunna bo där DE vill. Och det vill inte jag använda min lön till.

• Engäst

Hasse P: Vem fasen har snackat om säljjobb????

Tiger72: Jag jobbar redan nu. Har kortare vik och strödagar. Men det är ett heltidsarbete jag vill ha!

Jag anser mig överkvalificerad för att gå på akrivitetsåtgärd på samhall, ja. Men jag sitter mer än gärna i kassan på ica eller vad sjutton som helst, bara det är ett riktigt jobb med lön.

• HasseP

Goasmulan: Jag har anställt mycket folk i min dar och överkvalificerad brukar man bara ange när man inte tycker att personen klarar av jobbet. Annars vill man ju ha så mycket kompetens som möjligt för lägsta möjliga kostnad. Kolla på museerna, där står folk med fil.mag eller till och med doktorsexamen och vaktar tavlorna.

Svar på tråden Jag är så jä..a arg!