• Engäst

Jag är så jä..a arg!

Här har man en färsk lärarexamen, får inget jobb, stämplar snart ut...och vad erbjuder Arbetsförmedlingen för hjälp?? En åtgärdsperiod på en parkservice tillsammans med utvecklingsstörda och långtidssjukskrivna. Inget ont om dessa människor men är det verkligen ett bra sätt att få ut mig i arbetslivet? Nu kanske jag måste flytta från mina barn för att ta ett jobb 23 mil härifrån. Vart är vi på väg???

• Svar på tråden Jag är så jä..a arg!
  • krammia

Engäst: Tråkigt att du ännu inte hunnit få något jobb. Tycker det dock är litekonstigt för det verkar som om just lärare är ett yrke där det finns en massa behov av mer personal. Mitt tips till dig är att gå till skolorna i närheten, prata med rektorerna där och börja som vikarie. Det gäller att ligga i! och inte ge upp! Lycka till!

• Engäst

Behovet ÄR stort, men på 90-talet var det lärarbrist och många obehöriga anställdes. Dessutom är det en mängd 40-talister som kommer att gå i pension. Så man kan säga att jag tog min examen "lite för tidigt". Men jag ska hålla ut och söka vidare...

• vixen not a tramp

Kämpa på engäst, klart du kommer få jobb!

• Linnea J

är det efter 4 veckor du är arg?? har du gått in på deras hemsida varje dag och kollat pedagogiska arbeten? det gjorde jag och jag gick även in på de kommuner som jag var intresserad av att arbeta i och där hittade jag anonns om pedagogarbeten i förskolan.. fick två erbjudanden direkt trots att jag lämnade in min ansökan sista dagen.. man kan inte sitta och vänta på att ams ska göra allt åt en, visa dig aktiv och du får säkert bättre erbjudanden än att arbeta på samhall... en grannkommun måste ju funka att arbeta i om du inte vill flytta, pendla gör många idag

• marie 06

Snacka om urspårad tråd. TS skriver att hon har sökt 30 jobb på 4 veckor så nog är hon uppsökande. Tvivlar på att man tar studielån och lägger år av sitt liv på studier för att sen lägga sig på soffan och vänta på att AF ska fixa resten av livet. Jisses...
    Och att kassan på ICA skulle vara säljjobb? Serviceyrke, ja. Säljjobb, knappast.
    Och TS, det är inte otacksamt/bortskämt att tacka nej till Samhalljobb. Att efter fyra veckor erbjuda dig en sådan aktivering låter märkligt.

Bara för att vara tydlig; detta är inte nedvärdering av Samhall eller de som arbetar där. Ej heller motsäger jag mig att fler behövs inom hemtjänst och vård. Det kan väl inte vara riktigt att bli klassad som otacksam bara för att man har en önskan att använda sin utbildning?

• Engäst

marie 06: TACK,TACK,TACK!!!!! Du förstående människa!! Bara idag har jag sökt 5 jobb...Hela dagarna går åt att skriva brev, ringa folk och söka jobb via ams.se.

TACK!!!!!

• lokatt

alltså, FÅR arbetsförmedlingen ens jaga in dig på samhall?
    en snabb sökning bekräftar min uppfattning om vad samhall är till för, och det är INTE att "gömma" vanliga arbetslösa...

"Samhall är ett företag som ägs av staten. Samhall ska skapa meningsfulla arbeten för människor med arbetshandikapp.
    Arbete på Samhall är en så kallad arbetsmarknadspolitisk åtgärd (så kallat skyddat arbete). En anställning på Samhall kan först bli aktuell sedan du prövat att få arbete på den öppna arbetsmarknaden och haft arbete med lönebidrag." (från handikappombudsmannens hemsida)
    "Samhalls uppdrag innebär att skapa meningsfulla och utvecklande arbeten för personer med funktionshinder. " (från samhalls egen hemsida)

• lokatt

sedan lär jag ju tillägga att jag också sällar mig till den skara som anser att man inte får vara FÖR kinkig med jobb, samtidigt som jag anser att man faktiskt ska få ha NÅGOT värde även som arbetssökande. självklart ska man vara tacksam för varje möjlighet att verkligen jobba & tjäna pengar, men det finns sk åtgärder som är ett hån mot den arbetssökande - det har jag själv upplevt & har fått rapporter från flera pålitliga personer. detta, med samhall, framstår som bara ett exempel i den raden...

stå på dig!

• studenten

Jag tror att varje person som utbildat sig länge och sedan inte direkt får ett jobb har känt som du känner. Det är inte i sig de fyra veckor som gått utan snarare att man ser tendensen till hur svårt det är att få jobb och det kan göra vem som helst jäkligt nervös och få en att börja tvivla på allt från utbildningsval till om det var "värt" att plugga över huvud taget.

Jag tror fortfarande att det är bra att utbilda sig, och i ditt fall TS är jag övertygad om att det kommer att lossna. Men det är svårt att ha is i magen och man blir riktigt desperat när man blir erbjuden det som AMS verkar erbjuda.

Jag själv har haft "tur", jag är samhällsvetare och precis börjat jobba. Men jag tycker ibland att människor inte har så stort förståelse för att det kan vara en jättejobbig situation att inte själv veta om man kommer att få ett kvalificerat arbete, och framför allt hur länge man ska "behöva" vänta.

Slutligen är det jättelätt att säga att "en utbildning behöver inte betyda jobb" eftersom det dels aldrig inom själva utbildningen talas om svårigheten att få jobb, och dels är en mycket föränderlig arbetsmarknad vilket gör att det behov som finns när man påbörjar utbildningen kan vara mättat när man kommer ut.

Långt inlägg - men slutligen till TS- håll ut, det löser sig till slut!

Svar på tråden Jag är så jä..a arg!