Inlägg från: Lilla spöket Laban |Visa alla inlägg
  • Lilla spöket Laban

Jag är så jä..a arg!

Lider med dig. Det är inte roligt att gå arbetslös.

Men samhället ser ut så: efterfrågan och utbud. Bara för att man utbildar sig kan man inte bara kräva att samhället ska ställa upp med jobb just där man själv vill arbeta. Du kommer att arbeta i säkert 30 år? Då kanske det är dags att anta arbetsförmedlingens erbjudande och arbeta med det i några år. Om fem-sex år ser det kanske lite annorlunda ut och du kan då kanske arbeta med det du vill.
    Samhället kan ju inte bara ösa ut pengar för att folk vägrar flytta på sig. Visserligen är arbetslösheten ett övergripande problem i hela landet, men på många ställen saknas kompetenser.

Jag kan förstå att man inte vill flytta hur som helst och hur många gånger som helst för barnens skull, men att flytta en eller ett par gånger kanske inte är så farligt. Speciellt när barnen är små.

Lycka till med jobbsökandet, du ska se att det kommer att lösa sig.

• Lilla spöket Laban

Engäst. Tycker du då att samhället ska betala för att du inte VILL arbeta med det du blivit erbjuden? Jag tycker att du ska vara glad att du blivit erbjuden ett jobb. OM du absolut VILL arbeta som lärare är det kanske dags att flytta till ställen där det finns lediga lärartjänster?

Jag slutar aldrig förvånas över den slapphet som råder i samhället. Och dåliga förståelse för hur ekonomin i samhället fungerar. Jobb finns inte till för att vi människor ska roa oss, de finns till för att det finns en efterfrågan på just den arbetskraften.

• Lilla spöket Laban

Oavsett om HasseP är ett troll eller inte så håller jag med hans åsikter.

• Lilla spöket Laban

Engäst, ni har ju pratat om ICA och andra affärer. Det är säljjobb i allra högsta grad.

Nej, 4 veckor är ju inte så mycket. Men, med tanke på att du var så arg, trodde jag att det rörde sig om betydligt längre tid.

• Lilla spöket Laban

Next, ja det är riktigt dåligt. Så varför lyssna på vad de har att säga?

• Lilla spöket Laban

marie 06. Vet inte om du har erfarenhet från affär, men jag har jobbat i två olika affärer och även på McDonalds och alla yrken var försäljning mycket viktigt. Visst är det service också, men att låta det stanna där tycker jag inte känns särklit affärsmässigt. Oj vad mycket extra de företagen fick in på grund av att vi i personalen såg säljandet som en utmaning och inte lät arbete stanna vid service.

Engäst -Grattis till jobbet.

Jag är själv precis nyutbildad och arbetslös och även om vi inte har samma åsikter om AF och arbetssökning har vi ändå lite samma utgångspunkt.

• Lilla spöket Laban

marie 06
    Ok, då arbetade vi på helt olika sätt. Jobbade också på ICA och vi arbetade mycket med att rekommendera produkter och sälja in dem hos köparna. Inte bara fråga "något annat". Det varierar säkert mellan butikerna.

Svar på tråden Jag är så jä..a arg!