• Christie

Herpes?

Jag tror jag har fått herpes, de svider när ja kissar, de kliar och de ser ut som att jag har blåser eller nått knölliknande. Väldigt pinsamt att skriva om detta...men jag undrar om nån annan har detta, för ja läste att smittan aldrig går ur kroppen Kände av de här första gången igårkväll så jag ska kontakta mödravården på måndag, för visst är de dom man kontaktar? Usch..jag känner mej så deppig...

• Svar på tråden Herpes?
  • Fru Luks

Nja, könsjukdomar är snarare hud som har hand om.

• Anneli23

Men kan det inte vara kondylom? Inte om det är blåsor förstås, men om det är små knölar (som vårtor) så är det troligare kondylom.

• Christie

Nån som vet helt säkert vart man ska vända sej? Vart man ska ringa?

• Fru Luks

Jag är rätt säker på att det är Hud.

• abnocto

Ring kvinnokliniken på närmaste sjukhus, och är det herpes och du har mycket så du inte ens kan kissa så ring kvinnoklin-jouren man har på akuten och be att få prata med en sköterska. Det finns medel att få om man inte ens klarar av att kissa. Så gjorde jag och fick komma dit direkt (Fast då visste jag inte vad det var).
    För att kunna vara säkra på vad det är så måste de ta prov på en osprucken blåsa så vänta inte för länge.
    Blåsorna är precis som blåsor man får i munnen, ca 1-2 mm, och "genomskinliga". Efter ett par dagar spricker dom och det är då det gör ont.De kan sitta överallt i underlivet och vara många eller få. Det räcker dock med en för att det ska göra ont.

• abnocto

Det är inte en länk i förra insändaren, blev bara en sådan.
    Plus att jag är säker att det är dit du vänder dig för jag har det och vet vad jag pratar om.

• Christie

Har fått veta att de är herpes, känns förjävligt. Smittad för livet. Känner mig smutsig. Tycker de är otroligt jobbigt. Läste att var tredje svensk har de. Men bara att en tredjedel av dessa är medveten om det. Hälften av alla som bär smittan har aldrig haft symptom. Medans andra kan ha problem hur ofta som helst. Konstig sjukdom.

• paprika

Hej ..vännen!!
    Känn dig inte smutsig!!
    Det lugnar ner sig med tiden.
    De första utbrotten är tuffast sedan av tar de o blir inte lika ilskna som de första.
    O emmellan när viruset sover så är du ju frisk!!...Man får va lite försiktig så man inte för det vidare när symtomen kommer.
    kram till dig,...Jag vet att det är jobbigt nu men det kommer bli bättre!!

• pickolina

paprika

Man kan föra det vidare även när man är symtomfri, tyvärr!..

• abnocto

Jag förstår dig till fullo Christie, man känner sig smutsig. Jag var singel när jag helt plötsligt fick det och det var tufft att berätta för killar man träffade vad man hade, och jag ville göra det innan vi inledde något så de visste vad de gav sig in i.
    Visst, det lugnar ned sig med åren men har man det riktigt illa så tar det ett antal år..... Jag åt nog Valtrex en gång i månaden första två åren för jag fick MASSOR blåsor. Nu efter 5 år får jag det kanske 4 gånger per år men jag känner ganska snabbt att det är på gång så jag kan börja äta medicinen i förväg så jag förhindrar utslag. Har alltid tabletter med mig.
    Fast jag är ALLTID orolig att karln ska få det, för detta önskar man inte sin värsta fiende. SKulle det inträffa kommer jag aldrig förlåta mig själv. (har själv ingen aning om när jag kan ha blivit smittad, men som du säger, det kan ha legat latent i många år). Tror nog inte karlarna fattar vad det egentligen är, för ingen har tagit min info riktigt allvarligt.

• paprika

Hej!!!
    Inser nu att jag måste ha tillhört den lindriga skaran.
    Föstår dig till fullo när det var så ofta!!
    Kram..man dömmer ofta utifrån sig själv!!PÅ gott o ont..!

• abnocto

Det finns nog alla varianter. Det värsta tykcer jag är att man alltid kan smitta, även om man inte har några blåsor just då.
    Jag har redan fått mina barn tidigare annars måste man vara uppmärksam när man föder att man inte har det just då.
    Ett annat problem är priset på medicin. En ask kostar ca 800 kr så man kommer snabbt upp i högkostnadsskyddet, som tur är så då blir p-piller o annat "gratis"
    Alltid något positivt.

• aircondition

Skäms inte ett dugg! Jag fick mitt första utbrott när jag väntade mitt första barn. Hade ingen aning om att jag hade det ens. Sedan var det faktiskt mitt graviditetstest! Varje gång (två) jag blev gravid, fick jag herpes. Alrig före och aldrig efter. Så jag var lycklig lottad. Det finns bra medicin. Jag har fått Valtrex tabletter utskrivna. Ska jag ta så fort jag känner minsta "pirr". Ska dock inte användas när man är gravid. Men eftersom jag inte kan få fler barn så är det lungt. Prata med en läkare. Lycka till! Kram

• Christie

De går upp o ner...ibland känner jag att livet är över. Sen tänker jag på alla hemska sjukdomar man kan få som tex aids, cancer osv. Herpes är ju ingenting jämfört me dom. Men inatt hade jag sånna problem så jag knappt kunde sova och då känns de inte så roligt precis...men som sagt..man får försöka hålla humöret uppe

• abnocto

Livet är definitivt inte över. Får du bara Valtrex, eller om det finns andra sorter, så börja ta så fort du får en liten liten känning. Då slipper du alla blåsor.
    Börjar du bara en halvdag för sent, för att du är osäker om det är början på ett utbrott, så hinner man få blåsor, och de är aldrig roliga.
    Och äter du medicinen sedan så kan du leva i stort sett utan problem.
    Men visst förstår jag dig, det är inget roligt, men man får lov att acceptera saken. Eftersom man inte ens vet när man fått det så vet man inte om man den gången slarvade eller om han faktiskt inte vet om att han har det. Jag tänker i alla fall berätta för mina barn om det en dag så de förstår innebörden av att använda kondom ALLTID.Så håll ut detta första utbrott, det går över.

Svar på tråden Herpes?