• Utpala

Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.

Tänkte anmäla mig till tråden fastän jag knappast hinner meddela om mina framf
    gångar speciellt ofta...

Har gått upp 12kg sen augusti! (Ja, hela 12kg.) Så det tänkte jag gå ner nu, men tänker nöja mig med 8kg till en början, eftersom jag var ovanligt smal för att vara jag förra sommaren.
    Är 167cm och väger 73kg för tillfället.

Om ni undrar hur jag lyckats gå upp så mycket så är svaret mat. Tycker inte själv att jag direkt vräkt i mig, men det har blivit mycket pizzor, godis och glass. Har t.ex. ätit 1l glass en vanlig onsdag o.s.v. Har även motionerat mindre än jag brukar. Bara ca. 1 gång/vecka. Nu har jag inte motionerat sen november.

Strategi: matdagbok, inget extra på vardagarna (dock får jag frossa i frukt, samt äta kvarg eller 50g lättglass till om det riktigt kniper.) Tänker dock inte vara fanatisk, utan äter vanlig lunch på jobbet (oftast nyttig) och vanlig husmanskost på kvällen (vegetarisk.) Ska också försöka komma igång med motionerandet på nytt.

Senare skall jag försöka "förfina" mina metoder och mina mål.

Delmål: 69kg 6.2. (rivstart, men utan extrema metoder.)

• Utpala

förtydligande: är vegetarian, därav vegetarisk kost, inte frågan om någon viktminskningsstrategi alltså.

• Utpala

På tal om hemgymmaskiner. Drömmer om en treadmill. Skulle knappast använda den så ofta (hur gick det med core-bollen och gummibanden jag inhandlade för 5 år sedan, hm) men skulle vara bra att köra korta pass på då det är pissigt väder ute, eller man inte orkar ta sig till gymmet endast för ett kondispass (tar ca. en timme i resor för mig att fara till gymmet.)

Tyvärr kostar de bra löpmattorna väldigt mycket. 35000kr räcker väl, men finns dyrare...

• Utpala

Förresten har ngn läst Dr. Phils viktminskningsböcker? Tänker för egen del inte läsa den före jag gått ner i vikt (blir för överentusiastisk och börjar tänka knasigt av att läsa viktminskningsböcker.) Tror ändå att den kan vara intressant, trots att den knappast är revolutionerande.

Det är väl samma blaha som annars kommer upp i hans show och säkert i andra av hans böcker.

Hu, är så hungrig. Likadant igår, fast är mätt ända fram till sex på kvällen så det är ok. Trots att jag ätit bra mat och tillräckligt:

Frukost: råggröt med blåbärssylt + några cashewnötter, minimjölk
    Lunch: grönsakssoppa (redd med kokosmjölk!), minmjölk, sallad
    Mellanmål: Jordgubbar med lite lättglass (Ajaj, men värre har vi varit med om)
    Middag: linssoppa, minimjölk

Negativt: ingen motivation för motion ännu, lite för lite proteiner

Tar väl en stund innan kroppen vänjer sig vid att inte överäta. :)

Hade tänkt väga mig på måndan, men skjuter upp det en vecka, eftersom man inte hinner gå ner många gram på knappt en vecka...

• Utpala

Äh, har ju skrivit helt knasigt i inlägget ovan. Meningskonstruktionerna är åt skogen och omöjligt att förstå vad jag syftar på. :(

• Utpala

Haha, jag skrev här för miljoner år sedan och kan tillägga att jag bara är på -1kg än så länge.

Har dock tränat ok denna vecka så långt. Tyvärr så skippade jag benstyrketräningen idag, men tar den imorgon istället. Kroppen var helt slut idag. Annars har jag styrketränat en gång och promenixat en gång (om man kan kalla det promenad, för jag rusade fram.)

Har haft svårt att motivera mig själv tidigare, tills jag hörde att BMI >22 betyder ökad risk för diabetes typ 2 för kvinnor. Så nu hoppas jag det lossnar. Kan tillägga att jag i vuxen ålder knappast haft så lågt BMI (med undantag för förra sommaren.) Har dessutom dåliga kolesterolvärden trots att det totala kolesterolet är

• Utpala

Tillägg: Har alltså gått upp över 13kg sedan förra sommaren (förstår ej hur, har ätit en pizza här och en godispåse där, vilket jag även gjort tidigare utan dessa förödande konsekvenser. Hm, har nog helt enkelt vräkt i mig mer än jag trott.) Ligger på ett BMI 26 ungefär. Tyvärr så är grejen den att även då jag var lättare, så hade jag såpass stort midjemått att jag nog har lite för mycket fett kring inre organen också.
    Vilket kanske betyder att jag måste gå ner ännu mer, vilket inte känns rätt, för jag har aldirg varit smal. Då jag var 13 år vägde jag 59kg och att vara smalare än då låter minst sagt sjukt! Visserligen så har väl kroppssammansättningen ändrat sen dess, men ändå...

Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.