• linele1

Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.

håller oxå på att gå ned i vikt. ned 7 kilo sen 1 januari. men gud vad jobbigt det är med sötsugetibland. känns ibland att jag döööööööööööör om jag inte får godis!!!

jag gifter mig snart pirrigt värre!

25 mars 2006

kram

• linele1

hej miafian!

ja det undrar jag med. mycket att ta va kanske??
    jag födde barn i oktober och hade en jobbig graviditet med foglossning som hette duga!! knappt kunnat röra mig sen juli 05. sen blev det havandeskapsförgiftning oxå som ledde till kjejsarsnitt. så när jag väl läkt ihop och började kunna röra mig igen så har jag gått och gått och gått. en sån befrielse efter det fängelse (kändes det som) jag satt i innan
    antar att det i kombination av tallriks modellen ala 70-tal ochatt jag äter tre måltider om dagen plus frukt x två har jag gått ned 7 kilo. på lördagarna unnar jag mig godis, god mat och vilken dryck jag har lust med. dessutom har jag inget körkort, så det gäller att gå eller cykla om jag ska ta mig nånstans när mannen inte är hemma
    men tror inte att det går lika fort att gå ned nästa 7 kilo som dessa, men hoppas!!

sen glömde jag visst säga att vi gifter oss i kungsbacka...den 25 mars har jag redan sagt..

• linele1

såg inte det med planerna! hihi

jag har allt klart i huvudet, tror att om man har en tydlig planering så finns det utrymme för impulsivitet.

min klänning är nästan klar. jag har valt en enkel klänning från laredoute som jag lämnat in för att få hjälp att piffa upp den med pärlor i rosa glas.

m2b har kostym klar. han köpte en i höstas när det var bra pris. ska bara ha tag i väst, skjorta och snygg slips.

tärnor tar hand om sina egena kläder.

lokal är bokad,cateringföretaget har vi träff med 20 feb.

frisör är bokad

gästlistan klar

bordplacering blev vi klara med igår

festprogram är snart klart.

känns som det mesta är färdigt förrutom brudnäbbars klänningar. bara detaljer nu, men ofta detaljer som tar tid men inte så mycket tankekraft ;-D

• linele1

med gästlista klar så menar jag att jag vet vilka som kommer och inte kommer. har skickat inbjudningar för länge sen

• linele1

Hej Miafian!
    Jag kör ju inte riktigt samma modell som ni andra. jag har en annan grundtanke. men här kommer ett förslag så får du själv göra som du vill.

kyckling och cashew nötter

jag tar paprika i olika färger och skär i rätt så stora bitar ca tre paprikor till 4 portioner
    grovhackar 1 lök
    kyckling file ca i file per portion som jag skär i mellan stora bitar
    ca 2 dl cashewnötter.

Först rostar du cashewnötterna i torr stekpanna. lägg sen undan dem.
    Stek lök och kyckling i lite olivolja och vitlök.
    När kycklingen är nästan färdig så lägger du i paprikan som får fräsa med i ca fem minuter. lägg upp i en fin skål och strö cashewnötterna över. servera med råris eller vanligt ris och en fräsch grönsallad.
    man kan dricka både vin, öl eller vatten till denna rätt.

kanske nåt vad vet jag???

kram

• linele1

hej.
    jag har oxå stått still!! men tillskillnad från några av er, så oroas jag inte av det utan glädjer mig!!
    det innebär att min kropp anpassar sig ställer in sig och bygger upp muskler!! mitt mål är naturligtvis att minska i storlek..och klart att kilona miskar så smånigom. Men mitt mål med detta är inte bantning utan en livstilsförändring. ett slut på sockermissbruk och en uppbyggnad av ork och muskler.
    muskler väger mer än fett! att man inte går ned i vikt en vecka kan beror på just detta att fett blivit muskler.

mitt råd är att väga sig varannan vecka eller till och med en gång i månaden och istället ta mått om byst,midja, höft och lår. dessa ger en bättre värdebild om vad som händer med ens kropp.

så stirra er inte blind på kilona!!! kämpa vidare!!!
    Och inför alla hjärtans dag och middag osv..så sa min morfar alltid... det är mängden du sätter i dig inte vad du sätter i dig som betyder. du kan bli fet på att bara käka morötter... alltså balans.

dessutom är det viktigt med välbefinnande på alla plan så vill din man för en dag bjuda på nåt som han vill tillaga så låt honom,utan restriktioner...det kan till och med ge en skjuts i rätt riktning!! hihi

ha det så kul alla ni som har er man hemma...min jobbar

kramisar

• linele1

hej jessie

"det är mängden du sätter i dig inte vad du sätter i dig som betyder nåt. du kan bli fet på att bara käka morötter... alltså balans."

med det menade min morfar att dagens människor äter för mycket när de äter och inte i balans. antingen så är det bara sallad eller bara kött...man kan äta allt men i rätta propotioner.det ska vara lite av varje och regelbundet... det var hans idè, med naturligtvis rätt mängd kroppsarbete. tror inte han var helt fel ute.
    hoppas du förstår vad jag menar nu

• linele1

miafina..
    du har mycket muskler och då är det ju inte konstigt att du inte ser så mycket på vågen. det är fett som försvinner fort. muskler bryts inte ned lika fort. det är protein som bryts ned sist. och muskler består av protein. tar bara tid att skulptera om dem som tvillingsjäl säger. du ska nog som du själv är inne på inte haka upp dig på vikt utan gå på storlekar istället. Det är ju faktiskt det som är skönast när man ser plagg bli förstora.

men tungt är det ibland...läste en barnbok för min dotter som heter fantasifararen och där hade dom ett godis som hete nogg= nyttigt och gott godis...det hade ju varit nåt hihi

• linele1

hård dag idag. varit extremt sugen ... vill bli av med det. Men har hållt för trycket, aktiverat mig med, promenad, varit på stans köpcenter och fönstershoppat. dottern fick hål i öronen. jaja jag vet jag höll för trycket, men de dagar jag får sug är så jobbiga, även om jag lyckas låta bli...
    dessutom en jobbig vecka eftersom sambon jobbar kväll. lättare att hålla sig borta från sötsaker under dagen, på kvällen det är jobbigast. men jag lyckades, förrutom för en liten mandelbiskvi.. barnen åt nyponsoppa till lunch..

bara en trist dag helt enkelt. hittade dessutom en klänning jag skulle vilja ha för 2000 kr. bra pris eller hur? men det är silke!! jag har en son, fyra månader och han kräks rätt ofta...kul att lägga ned kosing på en klänning som sen måste kemtvättas på en gång. måste vara ett annat material..bara fortsätta leta..

• linele1

jag äter efter kostcirkeln enligt 70 tal, hälften av tallriken grönsaker och andra halvan delas upp i en halva kött/fisk och en halva ris/potatis/pasta, dessutom viktigt med tre mål om dagen och två mellanmål altså frukt. detta ska hålla ämnesomsättningen igån. nu plockar jag in gi eftersom jag äter hårt bröd till frukost och gärna fullkornspasta och ris. eftersom det är så mycket grönsaker så blir jag mätt.

söt suget finns ibland, det vet ni jag har pratat om på lördagar så äter jag godis och dricker nångång vin, det konstiga är att sen jag började äta så här så behövs det inte så mycket godis, de smakar inte efter en stund. förr kunde lungt vräka i mig rätt mycket.
    jag har dessutom sen årskiftet minskat mina mått och gått ned 10 kg.
    så jag tror man ska köra på det man tror på!! man ska inte underskatta den mentala faktorn!!

• linele1

väger 98 kilo nu, vill ned till 65-70 kilo. har visserligen fött barn, har en kille på 4 månader. men innan graviditet så vägde jag 114. höggravid vägde jag 118 och nu 98. tappade mycket i början för jag förlöstes med kjesarsnitt och hade en blödning efteråt. har kört tallriksmetoden länge, sen 1998. då vägde jag 165 kg. har sen i perioder stått still och sen gått ned där emmelan. efter graviditet så fuskde jag rejält från oktober till december, men sen jag tog tag i det igen så har jag som sagt gått ned 10 kg.
    så jag kör hårt. men njuter ändå av livet..

• linele1

jag har valt en kombination. GI så till vida att jag tar bort vitt mjöl och kör fullkorn. sen har jag tagit den klasiska tallriksmodellen och modifierat den. så antar jag kör GI om jag kollar noga. jag har halva tallriken grönsaker, den andra halva delas upp i två halvor, en med kött/fisk och en med ris/pot/pasta (då fullkornsris el fullkornspasta.) sen har jag en dag i vecka som är som miafina kallar en ätardag. då är det ok att äta feta såser och godis och dricka vin om jag skulle vilja el ta en drink el nåt. men jag kör fortfarande fullkorn och halva tallriken grönsaker.

att äta regelbundet ät viktigt för mig. Jag äter tre gånger om dagen. frukost, lunch och middag. lägger min dag så gott det går så jag försöker låta bli att äta middag efter kl 18.30. på kvällen kan jag ta en frukt om jag blir sugen.

minst en gång om dagen ska jag ut om så bara för en kvart. och minst tre gånger i veckan blir det långa promenader på ca 1-2 timmar. eftersom jag är mamma ledig så funkar promenader bäst just nu. men cykling el simning har jag kört förrut.
    finns massor med sätt men du måste hitta en modell som passar dig. det är det svåra!! lycka till och tänk på att du är vacker!!! att du går ned för din skull för din hälsa inte för att bli vacker för det är du redan!!! underskatta inte din mentala styrka.

Vad gäller ångestätning så vet jag hur du har det. jag var där en gång, åt när jag var glad, åt när jag var ledsen, åt när jag hade tråkigt och åt när jag hade kul. krävde en rejäl titt innåt på min syn på mig själv för att komma på problemmet. mitt problem var att jag gjorde allt jag kunde för att vara den jag trodde andra ville att jag skulle vara. Till slut glömde jag mig själv och omedvetet straffade jag mig och slutade älska mig!

ha det nu så himla gott alla!!

kram

• linele1

förresten, jag ber inte om ursäkt för det blev långt!!

• linele1

vet ju om det.. har varit med om det förr... åker ändå in i samma fälla!!

min "vackerhet" handlar det om. jag blir att definiera mig efter omvärlden altså medias defination av vackerhet.
    ser andra i min sits, rundlagda, tjocka, knubbiga kraftiga..ja kalla det vad du vill och jag tycker de är ofta väldigt vackra!! Men jag är inte vacker! nä jag är bara tjock!!!

så fel av mig för jag vet ju att jag ser bra ut trots att jag har mage och drar strl 46 el 48 eller ibland tom 50 beronde på vad för kläder som jag ska ha. Jag vet ju att jag drar till mig mäns intresse att kvinnor omkring ser mig som den människa jag är. jag vet att jag har lysande ögon och är smart. vet att jag kan trollbinda och vara intressant!!

allt detta vet jag... ändå så gör jag samma sak som jag gjort i 10 års tid...klankar ned på mig själv. jag är inte fin nog, klänningar är inte snygga på mig osv... känner ni igen det???

att jag äter nyttigt och rör på mig har jag många anledningar till. ett mål är
    att gå ned i strl. ett är att få bättre flås ett är att må bättre osv. Men inte för att jag inte är vacker som den jag är.

Eller lurar jag bara mig själv..handlar allt detta om att jag bara vill se ut och vara så som medierna och idealet säger idag. 32 år gammal i en 17 åringskropp och inte ett spår av kvinlighet och att man fått barn.!!! svårt att tro det.
    ska jag inte bära min kvinlighet med stolthet? mina veck på magen ska jag kunna visa upp och säga titta jag har burit fram två barn och den minsta är fem månader!!

var ledsen för jag inte gått ned fast jag kämpar på med minimalt med socker och massor med fiber, vatten och motion.
    Är det värt all denna vånda.!! ska livet vara så? ska jag ha dåligt samvete för jag tog en bulle när jag var på kalas igår?? helt sinnessjukt vad vi svartmålar oss. smala som tjocka,långa som korta!! bara för att vara vackra!! tror vi skulle vara vackrare om vi blev lite gladare och inte fixerade oss vid snygghet!!

Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.