• L-N

Man fick bättre betalt som arbetslös!

Hur gör man när pengarna inte räcker till??
    Startade ett eget företag för ca 1½år sen. Tog ett lån så att jag skulle kunna köpa allt jag behövde. Innan hade jag ett studielån också, som jag då inte hade börjat betala tillbaka på. Dum som jag e köpte jag en bil i somras, så nu har jag även ett billån!

Mitt företag går sådär. Enligt min bokförare verkar det gå ovanligt bra, men mina pengar räcker ändå inte till! Allt går till mina lån, skatter, hyra och försäkringar! Ligger efter med två hyror för lokalen där jag har min verksamhet. Dessutom är jag efter med en massa andra räkningar. Jag betalar också maten som jag och min sambo köper. Han betalar hyran här hemma plus alla räkningar som kommer till vårt hushåll. Han har också stora lån, och det är svårt för honom att få allt betalt. Det känns inge bra för mej, eftersom jag inte har råd att hjälpa honom! Mitt företag slukar alla mina pengar!

Jag är medveten om att det brukar ta några år innan man verkligen kan börja leva på sin lön när man e egen företagare, men hur gör man under tiden då?
    Är det nån annan som befinner sej i samma situation, eller har varit där? Hur gör/gjorde ni för att klara allt? Till sommaren ska jag försöka sälja min bil och betala bort billånet, men det hjälper ju inte mycket. Jag brukar också skjuta upp ammorteringarna på de andra lånen när det absolut inte går att betala. Kan också tillägga att jag försöker köpa det billigaste av allt, och det är väääldigt längesen vi kunde festa och roa oss.Allt för att spara pengar! Men vad annat kan man göra för att få det att gå ihop? Tar TACKSAMT emot tips!!!

• Svar på tråden Man fick bättre betalt som arbetslös!
  • L-N

Ingen som har några spartips? Är verkligen i behov av hjälp!
    Hur vet man egentligen om man håller på att gå i konkurs? Och hur gör man med allt som ska betalas (lån, räkningar) OM man går i konkurs? Får man hjälp nånstans ifrån då eller är det meningen att man ska klara sej själv?

• msbine

Kan du inte få någon hjälp från kommunen? I vår kommun finns det folk som kan hjälpa en med hur man ska få rätsida på sin ekonomi. Kommer inte på vad de heter just nu bara...

• Millan28

Jag är inte så jätteinsatt på området men några saker kan jag svara på. Om du har enskild firma och går i konkurs så går du i personlig konkurs, det innebär att kronofogden tar allt som är ditt som du inte behöver för att överleva (bilen t ex) för att betala dina skulder. Allt som du tjänar i framtiden utöver existensminimum kommer att gå till dessa skulder tills dess att de är betalda. Eftersom du då har betalningsanmärkningar blir det svårtatt få nya lån, telefonabbonemang etc.

Har du aktiebolag är det endast den summan som du borgat som du blir återbetalningsskyldig på.

Kan inte din bokförare hjälpa dig här, eller din kontaktperson på banken? Hoppas att det löser sig för dig INNAN det blir aktuellt med en konkurs. Kram!!!

• L-N

Usch! Hatar verkligen att inte klara mej själv! Att be om pengahjälp är bland det värsta jag vet.

Jag har läst lite om det du föreslog, men det känns som att det skulle va den sista lösningen, just pga att slippa blanda in nån annan i mina problem...

Men tack för ditt tips, det är något jag funderar på. Men jag ska i alla fall vänta till efter sommaren. Det brukar va den bästa tiden med inkomst, så det kanske (förhoppningsdvis) ordnar upp sej då.

Just nu känns det bara som en ond cirkel. Så fort man har fått ihop pengar till en räkning där förfallodagen har gått ut så måste man försöka skramla ihop till nästa.

• L-N

shit! Låter inte så trevligt med konkurs! Ska verkligen göra allt för att det inte går så långt! Ska ta ett snack med min bokförare och se vad hon tycker. Till dess får jag väl bara fortsätta som förut..
    Tack för dina svar Millan28!

• bröllops häxan

Hej på dig. Försök attt sammla alla lån hoss en bank om du inte redan har det så. Vänd dig till din bank och berätta om alla lån du har. Sen så frågar du om du kan få ett förmånligare lån hoss dom. Så blir det bara ett enda, lån iställer för flera som är utspridda lite här och där.
    Lyca till :)

• L-N

C.T, tack det var ju faktiskt en bra ide! Jag har studielånet i en annan bank, som jag inte längre har nåt konto i. Kan man flytta över det till min nuvarande bank då, i samma lån som billånet? Det andra lånet jag har måste jag ha separat, eftersom det hör till firman och man får lite avdrag på det då. Ska försöka ordna detdär i morgon! Tack så jättemycket!

• Ålin

Har du kollat om du har fått alla bidrag du är berättigad till, EU-bidrag tex. Vet inget om det så det kanske är ett helt värdelöst förslag men du kanske kan höra med din bokförare eller nån annan som har koll. Som jag har fattat det så är det många som inte utnyttjar sånt här för att man inte vet vad man rätt att söka.

Hoppas för allt i världen att du inte behöver gå i konkurs, Sverige behöver fler som du med egna ideer och framåtanda! Lycka till!

• L-N

fniss..tyvärr får sverige klara sej utan mej..bor i finland :D
    Men antagligen så gäller ungefär samma saker i våra länder. Jag fick ett startbidrag när jag började men det där med eu-stöd lät intressant. Kanske nåt som är värt att kolla upp...

Svar på tråden Man fick bättre betalt som arbetslös!