• L-N

Man fick bättre betalt som arbetslös!

Hur gör man när pengarna inte räcker till??
    Startade ett eget företag för ca 1½år sen. Tog ett lån så att jag skulle kunna köpa allt jag behövde. Innan hade jag ett studielån också, som jag då inte hade börjat betala tillbaka på. Dum som jag e köpte jag en bil i somras, så nu har jag även ett billån!

Mitt företag går sådär. Enligt min bokförare verkar det gå ovanligt bra, men mina pengar räcker ändå inte till! Allt går till mina lån, skatter, hyra och försäkringar! Ligger efter med två hyror för lokalen där jag har min verksamhet. Dessutom är jag efter med en massa andra räkningar. Jag betalar också maten som jag och min sambo köper. Han betalar hyran här hemma plus alla räkningar som kommer till vårt hushåll. Han har också stora lån, och det är svårt för honom att få allt betalt. Det känns inge bra för mej, eftersom jag inte har råd att hjälpa honom! Mitt företag slukar alla mina pengar!

Jag är medveten om att det brukar ta några år innan man verkligen kan börja leva på sin lön när man e egen företagare, men hur gör man under tiden då?
    Är det nån annan som befinner sej i samma situation, eller har varit där? Hur gör/gjorde ni för att klara allt? Till sommaren ska jag försöka sälja min bil och betala bort billånet, men det hjälper ju inte mycket. Jag brukar också skjuta upp ammorteringarna på de andra lånen när det absolut inte går att betala. Kan också tillägga att jag försöker köpa det billigaste av allt, och det är väääldigt längesen vi kunde festa och roa oss.Allt för att spara pengar! Men vad annat kan man göra för att få det att gå ihop? Tar TACKSAMT emot tips!!!

• Svar på tråden Man fick bättre betalt som arbetslös!
  • L-N

Ingen som har några spartips? Är verkligen i behov av hjälp!
    Hur vet man egentligen om man håller på att gå i konkurs? Och hur gör man med allt som ska betalas (lån, räkningar) OM man går i konkurs? Får man hjälp nånstans ifrån då eller är det meningen att man ska klara sej själv?

• L-N

Usch! Hatar verkligen att inte klara mej själv! Att be om pengahjälp är bland det värsta jag vet.

Jag har läst lite om det du föreslog, men det känns som att det skulle va den sista lösningen, just pga att slippa blanda in nån annan i mina problem...

Men tack för ditt tips, det är något jag funderar på. Men jag ska i alla fall vänta till efter sommaren. Det brukar va den bästa tiden med inkomst, så det kanske (förhoppningsdvis) ordnar upp sej då.

Just nu känns det bara som en ond cirkel. Så fort man har fått ihop pengar till en räkning där förfallodagen har gått ut så måste man försöka skramla ihop till nästa.

• L-N

shit! Låter inte så trevligt med konkurs! Ska verkligen göra allt för att det inte går så långt! Ska ta ett snack med min bokförare och se vad hon tycker. Till dess får jag väl bara fortsätta som förut..
    Tack för dina svar Millan28!

• L-N

C.T, tack det var ju faktiskt en bra ide! Jag har studielånet i en annan bank, som jag inte längre har nåt konto i. Kan man flytta över det till min nuvarande bank då, i samma lån som billånet? Det andra lånet jag har måste jag ha separat, eftersom det hör till firman och man får lite avdrag på det då. Ska försöka ordna detdär i morgon! Tack så jättemycket!

• L-N

fniss..tyvärr får sverige klara sej utan mej..bor i finland :D
    Men antagligen så gäller ungefär samma saker i våra länder. Jag fick ett startbidrag när jag började men det där med eu-stöd lät intressant. Kanske nåt som är värt att kolla upp...

• L-N

Helmborn2B, jag har en frisörsalong. Är verksam på landet så det är ju inte som att jobba i stan, direkt. Man kan ju inte ta lika höga priser på landet heller. Vilken bransch är du själv i?

Angående min firma så är det bara jag som jobbar där,har alltså inga anställda.

lolabe, tack för din information!
    På vilket sätt kan banken hjälpa då? Genom att ge mer lån?

• L-N

Det är min bank som äger lokalen. Blev lite sur faktiskt, när jag började hyra. Det var en blomaffär där först, och när den flyttade minskade vi lokalen med 10 kvadratmeter. Ändå höjde de hyran..lite konstigt, men jag hade ingen lust att börja tjäbbla om det då.

Det är ganska dåligt med lediga lokaler här. Och den jag har ligger perfekt, mitt i centrum. Men helst skulle jag vilja ha salongen i mitt bostadshus. Och det är omöjligt till den dag vi köper/bygger eget. Och det lär ju dröja..med våra ekonomier...

Men det ser ljusare ut nu än vad det gjorde för några veckor sen, så förhoppningsvis är det påväg åt rätt håll igen.

Tack alla för era svar, ni har varit till stor hjälp! Kram!!

• L-N

Helmborn2B, har funderat på att sälja, men jag känner att jag inte vill ge upp än. Jag tror inte det är så lätt heller att hitta köpare till en salong. Det är inte så många som vill satsa på eget, utan hellre bli anställda.
    Men som du sa, det finns alltid alternativ, och tur är väl det!

• L-N

nja..jag tycker det är lite knepigt att ta ett extra jobb. Jag vill ju satsa på min firma, och det är ju inte så bra om jag inte kan ta emot kunder när som helst. Funderade ett tag på att börja jobba som packare på ett produktföretag, men jag kom fram till att jag kanske förlorar kunder på det, iom att jag inte alltid är tillgänglig.

• L-N

kanske en dum fråga, men vad är CSN förkortning av?

• L-N

aha...har aldrig hört talas om det. Heter det samma i finland, tro? Eller vad kan motsvarigheten va?

Svar på tråden Man fick bättre betalt som arbetslös!