• L-N

Man fick bättre betalt som arbetslös!

Hur gör man när pengarna inte räcker till??
    Startade ett eget företag för ca 1½år sen. Tog ett lån så att jag skulle kunna köpa allt jag behövde. Innan hade jag ett studielån också, som jag då inte hade börjat betala tillbaka på. Dum som jag e köpte jag en bil i somras, så nu har jag även ett billån!

Mitt företag går sådär. Enligt min bokförare verkar det gå ovanligt bra, men mina pengar räcker ändå inte till! Allt går till mina lån, skatter, hyra och försäkringar! Ligger efter med två hyror för lokalen där jag har min verksamhet. Dessutom är jag efter med en massa andra räkningar. Jag betalar också maten som jag och min sambo köper. Han betalar hyran här hemma plus alla räkningar som kommer till vårt hushåll. Han har också stora lån, och det är svårt för honom att få allt betalt. Det känns inge bra för mej, eftersom jag inte har råd att hjälpa honom! Mitt företag slukar alla mina pengar!

Jag är medveten om att det brukar ta några år innan man verkligen kan börja leva på sin lön när man e egen företagare, men hur gör man under tiden då?
    Är det nån annan som befinner sej i samma situation, eller har varit där? Hur gör/gjorde ni för att klara allt? Till sommaren ska jag försöka sälja min bil och betala bort billånet, men det hjälper ju inte mycket. Jag brukar också skjuta upp ammorteringarna på de andra lånen när det absolut inte går att betala. Kan också tillägga att jag försöker köpa det billigaste av allt, och det är väääldigt längesen vi kunde festa och roa oss.Allt för att spara pengar! Men vad annat kan man göra för att få det att gå ihop? Tar TACKSAMT emot tips!!!

• Svar på tråden Man fick bättre betalt som arbetslös!
  • Helmborn2B

Hej L-N!

Jag förstår vad du går igenom och all press det bär med sig. Har själv ett företag och vet att det ibland är tuffa tider. Som egen företagare har man ju inte bara sin egna ekonomi att ta hand om utan också ett helt företags och det kan ju vara lättare sagt än gjort att hålla koll på allt och få det att gå ihop.

Det som är viktigt är att försöka koppla av så mycket som möjligt på sin lediga tid. Min sambo har vart en enorm hjälp på vägen och han har stöttat mig många gånger när man känner att "väggen" är nära.
    Jag är precis som du och vill inte be om hjälp från mina nära och kära när det gäller affärsbiten, men samtidigt är det viktigt att visa när det är jobbigt så att de åtminstonde får stötta en med omtanke och kärlek.

Vilken bransch är du verksam inom? Kan kanske komma med fler konkreta tips är man vet lite mer om företaget.

Ha det gott!

• Ålin

Ha ha, men Finland kanske också behöver fler som du med egna ideer och framåtanda!

• lolabe

Hej, jag tolkar dig som att det faktiskt är fråga om en enskild firma (eller finlands motsvarighet). Jag kan inte finsk konkurslag men om den liknar den svenska skall en gäldenär (dvs den som har skulder) försättas i konkurs om han är på obestånd (är insolvent). Med obestånd menas att man inte kan betala sina skulder och att denna oförmåga inte endast är tillfälligt.

Någon måste söka dig i konkurs, dvs antingen någon av dina borgenärer (staten eller en bank tex) eller du själv (man kan försätta sig själv i konkurs). Det är tingsrätten som beslutar om konkurs (jag antar att så är fallet även i finland). Som Millan28 skriver är en personlig konkurs väldigt omfattande eftersom allt du äger då ingår i konkursboet. Blir du satt i konkurs kommer din ekonomi att förvaltas av en konkursförvaltare. Även efter det att konkursen är avslutad (dvs egentligen att man har tagit det du nu äger för att betala dina skulder) finns skulderna kvar och kommer att belasta dig även i framtiden (det är skillnaden mot om tex ett aktiebolag går i konkurs, när konkursen är avslutad upplöses bolaget och skulderna försvinner). Det är INTE roligt att gå i personlig konkurs, så undvik det!

Just därför tror jag att det är mycket viktigt att du styr upp din ekonomi redan nu. Att ha en bra dialog med sina fordringsägare är viktigt - banker tex är ofta villiga att hjälpa till om man kontaktar dem på ett tidigt stadium och redogör för sina problem. Men det gäller då att man inte kommer när det redan är för sent, eftersom borgenärerna blir mindre villiga att hjälpa till om de ser att din rörelse är "dödsdömd".

Såvitt gäller din bil undrar jag om du har köpt den med ett lån från ett kreditföretag? Om så har de säkert säkerhet i bilen. Då får du inte sälja bilen utan kreditföretagets godkännande. Kontakta dem för att höra hur du ska göra.

Lycka till - hoppas att allt löser sig!

• L-N

Helmborn2B, jag har en frisörsalong. Är verksam på landet så det är ju inte som att jobba i stan, direkt. Man kan ju inte ta lika höga priser på landet heller. Vilken bransch är du själv i?

Angående min firma så är det bara jag som jobbar där,har alltså inga anställda.

lolabe, tack för din information!
    På vilket sätt kan banken hjälpa då? Genom att ge mer lån?

• lolabe

Kanske genom att ge bättre villkor, kanske genom att konsolidera olika lån...jag vet ju inte hur din ekonomi ser ut eller vad som kan göras. Banken kanske kan hjälpa dig med en genomgång för att se var du kan förbättra samt vilka skulder du måste prioritera för att det inte ska gå åt skogen

Kan du byta till en billigare lokal? Kanske kan du förhandla med hyresvärden? Om du bor på landet lär han väl inte ha en massa andra rörelser som står i kö eller? Du kanske kan få ner hyran menar jag?

• L-N

Det är min bank som äger lokalen. Blev lite sur faktiskt, när jag började hyra. Det var en blomaffär där först, och när den flyttade minskade vi lokalen med 10 kvadratmeter. Ändå höjde de hyran..lite konstigt, men jag hade ingen lust att börja tjäbbla om det då.

Det är ganska dåligt med lediga lokaler här. Och den jag har ligger perfekt, mitt i centrum. Men helst skulle jag vilja ha salongen i mitt bostadshus. Och det är omöjligt till den dag vi köper/bygger eget. Och det lär ju dröja..med våra ekonomier...

Men det ser ljusare ut nu än vad det gjorde för några veckor sen, så förhoppningsvis är det påväg åt rätt håll igen.

Tack alla för era svar, ni har varit till stor hjälp! Kram!!

• Helmborn2B

Okej, kan tänka mig att din bransch är svår eftersom konkurrens ofta finns i närheten.
    Jag är själv i tidningsbranschen, har ett företag med fyra anställda + folk på frilans och vi ger ut ett månadsmagasin.

Ibland undrar man verkligen om det är värt det, tror de flesta företagare i alla branscher känner så eftersom pressen är lika oavsett vad man sysslar med.

Har du funderat på att sälja din verksamhet? Jag har en intressent på mitt bolag och blir budet det rätta kommer jag att sälja! Dock vill de ha kvar mig i verksamheten som anställd och det känns väldigt kul eftersom men inte vill släppa något man jobbat så hårt för helt!

Det finns alltid alternativ, det gäller bara att finna dom och tills man gjort det är det att tänka positivt som gäller!

• Mitt hjärta är hemma

Tråkigaste tipset: (vet dock inte om det överhuvudtaget är möjligt, jobb är ju ont om, plus att man gärna vill leva oxå, men) kan du inte jobba extra på konsum/ica eller liknande? Eller jobba som förhatlig telefonförsäljare? Jag menar, är det kris så är det.

• L-N

Helmborn2B, har funderat på att sälja, men jag känner att jag inte vill ge upp än. Jag tror inte det är så lätt heller att hitta köpare till en salong. Det är inte så många som vill satsa på eget, utan hellre bli anställda.
    Men som du sa, det finns alltid alternativ, och tur är väl det!

• L-N

nja..jag tycker det är lite knepigt att ta ett extra jobb. Jag vill ju satsa på min firma, och det är ju inte så bra om jag inte kan ta emot kunder när som helst. Funderade ett tag på att börja jobba som packare på ett produktföretag, men jag kom fram till att jag kanske förlorar kunder på det, iom att jag inte alltid är tillgänglig.

• okt2006

Du ka kontakta CSN och be att få uppskov ett tag med att betala tillbaka studielånet. Du måste ändå betala tillbaka samma summa (om det är taget efter juni 2001), men om du tror att ditt företag kommer att gå bättre om ett tag så kanske du har störe möjligheter att betala tillbaka då?

• L-N

kanske en dum fråga, men vad är CSN förkortning av?

• Chilianna

Centrala studiestöds nämnden

• L-N

aha...har aldrig hört talas om det. Heter det samma i finland, tro? Eller vad kan motsvarigheten va?

• okt2006

Ursäkta, jag tog för givet att du hade pluggat i Sverige med svenska lån, har ingen aning om vad motsvarigheten kan vara i Finland. Men du vet väl vartifrån du tog ditt studielån? Kanske kan de hjälpa dig med att lägga upp en ny återbetalningsplan?

• mannan

en konkret sak för er i den här situationen är ju att inte rösta på sossarna, mer företagsovänliga får man ju leta efter.

Svar på tråden Man fick bättre betalt som arbetslös!