Man fick bättre betalt som arbetslös!
Hej, jag tolkar dig som att det faktiskt är fråga om en enskild firma (eller finlands motsvarighet). Jag kan inte finsk konkurslag men om den liknar den svenska skall en gäldenär (dvs den som har skulder) försättas i konkurs om han är på obestånd (är insolvent). Med obestånd menas att man inte kan betala sina skulder och att denna oförmåga inte endast är tillfälligt.
Någon måste söka dig i konkurs, dvs antingen någon av dina borgenärer (staten eller en bank tex) eller du själv (man kan försätta sig själv i konkurs). Det är tingsrätten som beslutar om konkurs (jag antar att så är fallet även i finland). Som Millan28 skriver är en personlig konkurs väldigt omfattande eftersom allt du äger då ingår i konkursboet. Blir du satt i konkurs kommer din ekonomi att förvaltas av en konkursförvaltare. Även efter det att konkursen är avslutad (dvs egentligen att man har tagit det du nu äger för att betala dina skulder) finns skulderna kvar och kommer att belasta dig även i framtiden (det är skillnaden mot om tex ett aktiebolag går i konkurs, när konkursen är avslutad upplöses bolaget och skulderna försvinner). Det är INTE roligt att gå i personlig konkurs, så undvik det!
Just därför tror jag att det är mycket viktigt att du styr upp din ekonomi redan nu. Att ha en bra dialog med sina fordringsägare är viktigt - banker tex är ofta villiga att hjälpa till om man kontaktar dem på ett tidigt stadium och redogör för sina problem. Men det gäller då att man inte kommer när det redan är för sent, eftersom borgenärerna blir mindre villiga att hjälpa till om de ser att din rörelse är "dödsdömd".
Såvitt gäller din bil undrar jag om du har köpt den med ett lån från ett kreditföretag? Om så har de säkert säkerhet i bilen. Då får du inte sälja bilen utan kreditföretagets godkännande. Kontakta dem för att höra hur du ska göra.
Lycka till - hoppas att allt löser sig!