• Malin22

Vestibulit

Hej! Kommer in lite sent i den här debatten men men... hoppas någon läser det iaf! Har själv haft vestibulit och har därmed läst mycket om det, deltagit i undersökningar och samtalsgrupper och fastnat för ämnet som studieobjekt. Jag är ännu i början av min undersökning men har en huvudsaklig teori som går ut på att vestibulit ursprungligen till stor del beror på antingen psykisk eller fysisk stress. Inte den stress som används i vardagstal då man talar om en specifik situation (t.ex. arbetet), utan jag menar den stress som kroppen kan reagera med vid livskriser som t.ex. en skilsmässa (både egen eller föräldrarnas) tidig utveckling som barn, ätstörningar, höga prestatonskrav osv. Smärtan yttrar sig då som en signal om att något är fel, precis som spänningshuvudvärk eller annan stessrelaterad smärta. Har man väl upplevt denna msärta sätts den "onda spiralen" igång som ju i stort sett går ut på att smärta leder til spänning som leder till ökad smärta osv.
    Jag kom fram till denna teori eftersom det var den enda gemensamma nämnaren jag kunde finna hos alla dem jag talat med eller läst om. Om ni inte håller med får ni gärna säga det, annars hoppas jag att jag väckt lite nya tankar hos någon =)

• Malin22

Rebecca81: Det jag tror om sambandet mella p-piller och vestibulit är följande (håll i dig för det kan bli lite krångligt!):
    Jag tror att om man nu har den här "livsstils-stressen" jag talat om behöver man inte utveckla vestibulit, utan kan lika gärna få t.ex. spänningshuvudvärk som jag nämde tidigare.
    Men har man dessutom sköra slemhinnor pga t.ex. p-piller (observera att det inte är alla som får torrare/skörare slemhinnor av p-pilleranvändning), svampinfektion eller (som i mitt eget fall) att man helt enkelt har torra slemhinnor av "naturen" (vilket beror på samma genetiska fel som gör att vissa får s.k. "eksem-hud") så ökar det risken att få vestibulit.

Hängde du med i hur jag resonerar? Vad jag försöker få fram är att jag tror inte att p-piller är en direkt orsak till vestibulit men att det kan öka riskerna ytterligare om man redan ligger i riskzonen. Tyvärr har jag inte hittat någon information om detta som jag tycker ge klara svar. Det är sant att många blir fria från sin vestibulit genom att sluta med p-piller men många som slutar med dem märker ingen skillnad. Detta gör att jag funderar mycket över placebo-effekten, människan är ju otroligt självläkande och om man verkligen tror att p-piller är orsaken till ens vestibulit så kan man säkert bli frisk av att sluta med dem. Låter det vettigt?

Svar på tråden Vestibulit