Sluta röka*
Har aldrig varit rökare men har sett människor nära mig som både lyckats sluta och som misslyckats. Det är svårt att bli av med ett beroende. Vill bara säga -GO GIRL! -Lycka till på vägen, verkligen!
Har aldrig varit rökare men har sett människor nära mig som både lyckats sluta och som misslyckats. Det är svårt att bli av med ett beroende. Vill bara säga -GO GIRL! -Lycka till på vägen, verkligen!
Akta dig för att ersätta ett beroende (rökning) med ett annat (mat)...
Många gör det och börjar sedan röka igen för att de mår så dåligt över alla kilon de gått upp.
Drick te, ut och gå osv..sysselsätt dig, men inte med att äta...
När man röker har man en ökad ämnesomsättning på ca 10% vilket gör att ens ämnesomsättning alltså sjunker med 10% när man slutar. Det + att många äter mer pga suget de känner när de försöker sluta med sitt beroende gör att många går upp i vikt när de försöker sluta röka.
Så om ni inte vill ha ytterligare ett problem, med viktökning, så får ni akta er. Tänk på det innan det händer så att säga, lättare att göra något åt det i förebyggande syfte.
Min mamma har försökt sluta röka sååå många ggr men aldrig lyckats hålla upp mer än 6mån... Förrän hon fick medicinen Zyban. Nu har hon hållt upp i 2år snart tror jag... Förutom 2-3 cigg sammanlagt vid olika tillfällen. Stolt över henne! Hon kämpar dock fortfarande mot röksuget till och från... Det är ju inte alltid så att suget försvinner för att det fysiska behovet försvinner.