• Tival

Sluta röka*

Ååh, får jag hänga på??
    Är visserligen inte rökare, utan snusar. Men jag hoppas jag kan haka på ändå. Har bestämt mig för att sluta imorgon, ska ta min sista snus snart. Vill verkligen bli av med denna otrevliga ovana. Har försökt otaliga ggr, men misslyckats. Men nu så.. nu SKA jag klara det. Och du med

Två dagar är superbra, keep up the good work! Och du ska va stolt! Visst känns det som en befrielse?

Har hållt upp i högst en vecka tidigare och det har verkligen varit en befrielse.. Man mår så mycket bättre. Men tyvärr så har jag alltid tillslut fallit tillbaka pga det oundvikliga suget
    "en bara.." och så är jag fast igen.

Vad gör du när suget kommer? Behöver tips!

• Tival

Hej allihopa!
    Kul med support

CPH, tänkte också så när jag började snusa. Trodde jag hade full kontroll.. Men så en dag var jag helt fast. Usch, vad jag ångrar mig! Som kom igen, sluta innan det blir värre! Du klarar det!

guinevere, 4 v?! Vad duktig du är!!! Grattis!! Bra tips för övrigt.

Vioola, va härligt att det går så bra!! Det här kommer du klara fint!!

Är fortf. i ett tidigt skede, har inte snusat sen igår. Men suget finns där. Usch, vad jobbigt det är. Önskar att jag kunde sova bort första veckan *L*

• Tival

Tack rugbytjejen! 7 månader, inte illa!! Riktigt starkt gjort att bara sluta tvärt så där. Och kul att det gått så bra!

Första dygnet över nu, har proppat i mig mat non stop nu, bara för att distrahera tankarna. Och det funkar faktiskt! Mat och vatten.. och grönt té!

Hur går det för alla??? *nyfiken*

• Tival

Åååh va duktiga ni är tjejer!!! Det verkar ju gå jättebra!! Blir så glad för er skull!

Dessvärre.. föll jag för.. suget! Usch, jag skäms! Och känner mig helt värdelös!
    Höll upp ett dygn, och sen kunde jag inte hålla mig längre. Så fort jag blir stressad av något, eller känner mig nere så har jag alltid haft snuset som tröst. Sorgligt, jag vet. Men nu blev det så igen, har varit ganska nere den här veckan och skolan är stressande (bara för att skylla på ngt).

Nu har jag i alla fall bara en kvar i dosan och ska försöka sluta imorrn -igen!
    Bara jag kan uthärda de första tre dagarna så brukar det vara lugnt. Så jag hoppas, hoppas jag klarar det nu!

• Tival

Vioola:

Det går inte alls bra! Allt känns så trist utan snus.. suck! Men vill ju verkligen sluta. Så ev. blir det ett lite uppskjutande. Tänk om man hade din karaktär! Du är så duktig! Att läsa hur bra det går och gått för er ger mig i alla fall hopp!

CPH:
    Ha inte dåligt samvete, hellre en kväll än varje dag. Det är ju svårt att bryta ett mönster över en natt. Hur går det nu?

• Tival

CPH,

I'm here
    Jätteduktigt att du motstod ciggaretterna igår!! Du ska va stolt! Nu vet du i alla fall att det faktiskt går att ta en drink eller ett glas vin utan dem, det ger mer självförtroende.
    Och enbart gå ut med icke-rökare ett tag framöver, he he he!!

Tjaa, har funderat på att prova nikotinplåster och tuggummin.. men får se, det är ju så vansinnigt dyrt
    Min nya plan är avveckling, minska antalet och till slut kapa helt.

Men du är i alla fall superduktig! Fortsätt så!

• Tival

Vioola:

Oj, två veckor redan? Härligt!! Hur känns det nu da, har suget börjat avta?

Ska försöka sluta nu igen. Har trappat av ganska rejält senaste veckan, och nu känner jag mig redo att kapa helt. Nu banne mig ska det funka!

CPH, var är du? Hur går det?

• Tival

Va tyst det var här da!
    Hur går det för er tjejer?

Har inte tagit en snus sen i söndagskväll, jippi! Det både går och känns förvånansvärt bra (peppar, peppar..)!

Hoppas det går bra för er i alla fall! Ni får uppdatera snart

• Tival

CPH,

Inte ska du skämmas heller!! Du är ju jätteduktig, ha inte för stora krav på dig själv. Så småningom kommer även helgerna vara rökfria. Vet ju själv hur det är ! Det här blir min första snusfria helg, får ångest av bara tanken. Festa utan snus Men jag ska klara det!

Mermaid:
    Tack för peppningen! Kul att du klarat dig i två år nu, jättebra!

• Tival

Vioola:
    Taack Känner mig lite småduktig faktiskt
    Fast idag var jag bra allt nära på att sabba allt, fick sånt sug att jag funderade på att strunta i det hela. Som tur var tog jag mig samman och det blev till att frossa chokladbollar istället.

Det som är så bra när det gått ett tag är ju faktiskt att oavsett hur sugen man kan bli så vill man inte sumpa allt och börja om igen. Bara det gör ju att man triggas ännu mer.

Men ska vi snacka duktig så ska vi snacka om dig!! 18 rökfria dagar!! Hur bra som helst!
    Hur känns det med suget då? Har hört att det ska avta efter 14 dgr eller ngt sånt.. stämmer det?

• Tival

Håll ut! Försök intala dig själv hur äckligt det skulle va med en cigg, bluah !
    Mm, cheesecake lät gott!! Hoppas det smaka bra!

• Tival

Haaalloj!

Här är jag i alla fall. Och det går bara bra, fortf. inget snus och nu har det gått 8 dgr! Tjooho! Fast det var riktigt kämpigt i helgen, och snuset är tyvärr utbytt mot ett sockerberoende. Inte bra, men ska ta tag i det. He he!

Hur går det själv? Snart inne på fjärde veckan va?

• Tival

Taaack!! Å jag blir såååå glad för din skull, 4:e veckan -det ÄR starkt! Bra jobbat!!

Ha ha, du anar inte hur sugen jag blir på cheesecake nu. Hade jag inte vart så lat hade jag sprungit ner till affären, handlat alla ingredienser och knåpat ihop en själv

Kram, kram!

• Tival

Vioola:
    Sorry att jag inte uppdaterat... Har nämligen fuskat och skäms alldeles för mycket

Börja småfuska i förra veckan, helt i onödan. Fick för mig att suget (är ju egentligen inte snuset i säg jag saknar, utan bara "något") blev för stort samtidigt som jag visste att om jag skulle ta en snus skulle det inte vara samma sak längre. Man har ju ändå avvänjt kroppen en hel del. Men dum som jag var tog jag en snus och hade så rätt så, gav ingenting. Så jag slutade igen... hade en veckas uppehåll tills jag gjorde om samma misstag. Fast nu tar jag bara en lite då och då, blir bara några st per dag. Men ändå, så dumt.

Det positiva är ju ändå att jag VET att jag kan fixa det och känner inte alls samma behov som förut. Är inte lika beroende av att ha ngt under läppen konstant. Lite styrkeingivande i alla fall.

Ha ha, jag skyndar långsamt.

Hur går det själv?! Du är fortfarande lika duktig anar jag

• Tival

Vioola:

Förlåt med den sega uppdateringen.
    Saken är ju att lilla Tival inte kan sluta snusa Går inge vidare! Begäret är alldeles för stort just nu, så återigen får jag skjuta på det. Tills dess får jag nog ta en time out från tråden tills jag skärper till mig och tar tag i denna snuskiga ovana. Usch, skäms på mig!

Hur går det för dig? Fortf. inte en enda cigg?

*hejjar*

• Tival

Hejsan hoppsan!
    Följer den här tråden lite då och då för att se hur det går för dig. Och det verkar ju gå otroligt bra (är så stolt :D )

Tyvärr så snusar jag fortfarande. Håller på att fräscha upp mig inför sommaren, och lagt om kost och tillsatt lite träning... när det repar sig lite bättre så ska jag försöka lägga av med snuset (igen), som pricken över i:et. Jag skyndar långsamt

Är väldigt imponerad över att du klarat dig så bra, fortsätt kämpa!

• Tival

Och här.. Har missat att du skrivit nytt inlägg.

Hihi, hade också tänkt börja träna sen typ januari. Men har inte gjort något förrän nu. Vi börjar i varsin ände, du med att sluta röka och jag med att träna. Blir oerhört slitsamt för våra stackars kroppar om vi blir alltför nyttiga på en gång. Så jag säger också -en sak i taget

Men snart så...

Åh synd att det inte fanns en bok om att sluta snusa.
    Fast Vioola du behöver ingen bok, du klarar dig ju så bra ändå!
    Hur är det med suget nu? Känns det bättre, eller kommer det fortfarande smygandes?

• Tival

"Och jag passar på att hosta så fort jag går förbi/möter någon som röker. Lika kul varje gång haha. Nog ja som är lite torr"

Ha ha, klockrent! Bortsett från när jag varit på fester där alla står och kedjeröker i ett så tycker jag inte heller om när folk går förbi eller står bredvid och röker på en. Brukar demonstrativt flytta på mig. Kanske ska börja hosta jag med

Men det är ju bra att du blivit immun mot lukten nu i alla fall. Hjälper ju en hel del.

Och oh ja, snuset stinker det med. Hatar själv snuslukten ironiskt nog. Hade smaken varit lika vidrig som lukten hade jag slutat för längesen om ens börjat ha ha. Vet många som älskar snuslukten bl a några av mina vänner som annars tycker det är äckligt när jag snusar konstigt nog, så du är (var) inte ensam om det

Tror för övrigt att du kommer ta tag i träningen långt före jag tar tag i snusningen. Ser inte ljust ut för mig just nu. Men jag hoppas att jag får ett motivationsryck och slutar snart. Ska ut i helgen så tricket blir att snusa så mycket jag bara kan och vakna upp illamående av det dagen efter. Tragiskt, men det brukar hjälpa faktiskt ha ha! Annars ska jag nog prova på nikotinfritt snus, kanske känns bättre med något under läppen.

Nu har ju du varit rökfri i nästan två månader! Grattis! Det är stort.
    Fortsätter att hejja och inspireras utav dig.

• Tival

Fd Fröken Larsson: Hmm, låter intressant! Ska kolla upp boken jag med då Tack!

CPH: Hihi ja, kan tänka mig att det inte är så lätt att sluta när man är i Köpenhamn där alla ska röka och får röka överallt. Det blir alltid så mycket svårare när man är utomlands överhuvudtaget. Kanske den där boken skulle vara något för oss två?

Igår tog jag bara tre snus och kände mig inte så jättesugen egentligen. Men tyvärr blir det nog en hel del ikväll...

Svar på tråden Sluta röka*