• Iollo

Går det att hitta billig transport i Stockholm...?

Med tanke på vad en "specialbil" eller "veteranbil" kostar i inköp eller att underhålla/ha försäkrad osv samt den tidsåtgång som det faktsikt innebär så är några tusenlappar inte så dyrt. Jag vet en kille som har en cab. När han kör skolavslutningar o sånt så lägger han oftast ner runt 6-8 timmar av städning, tvättning,vaxning och utsmyckning INNAN själva körningen. Sedan kostar vilken bil som helst runt 30-40 kr/milen i bensin o slitage och så vidare. Till det kommer den faktiska tidsåtgången för själva körningen och kanske en ny tvätt/städning (risgryn o sånt) när föraren kommer hem. Alltså säg runt 10-12 timmars jobb för bilägaren/föraren och så de faktiska milkostnaderna till detta. Tänk sedan efter hur mycket du skulle vilja ha betalt per timma av din arbetsgivare för att arbeta en lördag eller kanske rent av på midsommarafton. Är det någon nu som tycker att det är dyrt att betala 2000-3000:- för en läcker bil att åka i till/från bröllopet?

• Iollo

Chessie:

Ledsen att du inte läste mitt inlägg fullt ut. Visst kan det rent tekniskt röra sig om en färd på ca 10 minuter för brudparet, men vad jag ville ha sagt är att man betalar för ett helt arrangemang, inte bara en "liten åktur". Om man räknar med en total tidsåtgång på 10 timmer med städning/tvättning före OCH efter körning samt en total vägsträcka på 3 mil för bilägaren så får jag fram följande:

ca 100:- i "bilkostnad" = bensin, slitage osv.

2.900:- i arbetskostnad / 10 tim =290:- tim.

Skulle du vilja jobba 10 timmar på t ex midsommarafton för 290:-/tim???

Nä, dina 18.000:- i timman kan du snabbt glömma!

MVH Iollo

Svar på tråden Går det att hitta billig transport i Stockholm...?