Inlägg från: Ettolrach |Visa alla inlägg
  • Ettolrach

Flera ngt äldre brudar?

Hej, jag hade precis fyllt 41 när jag gifte mig för några år sedan. Det var mitt andra giftermål.

Eftersom min make inte varit gift tidigare valde vi att ha ett kyrkbröllop med brudklänning och frack, fest och "alltsammans" s a s. Vi stod för allt själva och höll festen på festvåning där personalen fick sköta allt, vi hade varken möjlighet eller ork att anlita familj/göra saker och ting själva.

Det blev en härlig dag och jag ångrar inte ett dugg att jag först och främst lät min makes drömmar och idéer om bröllopet få styra lite eftersom han inte varit gift, givetvis med kompromisser här och där för att jag också skulle känna mig nöjd.

Brudklänning och stor fest är inte förbehållet endast yngre brudar/par. Är det så att man gifter om sig får man ta sig en funderare på om man vill strunta i gamla etikettsregler eller om man vill följa sederna kring omgiften.

Vad känner du och din blivande för sorts bröllop?

• Ettolrach

Det där med ringbredden beror väl främst på vilken sorts hand man har, inte åldern! Har man långa slanka händer och fingrar fungerar kanske lite bredare ringar bra, har man kortare fingrar tycker jag det ser bäst ut med lite mindre bredd.

Prova er fram till vad som känns bäst utseendemässigt sett. Både när det gäller ringar, klänningar, hår m m.

Jag hade inte släp när jag gifte mig första gången men vågade ta ut svängarna när jag gifte om mig och hade släp, inte ett jättelångt men ett lagom till min längd och jag tyckte det blev jättebra!

• Ettolrach

Även vi träffades på nätet, på en chatt. Nyfiken som jag är måste jag ju träffa denna man som sa sig "se ganska bra ut" och gilla opera.

Vi fick kontakt direkt och förlovade oss året efter och flyttade ihop efter ett halvårs förlovning och gifte oss efter tre år som par.

Nuförtiden är det rätt vanligt med par som träffas på nätet, inte konstigare än att träffas på krogen.

Jodå, han såg bra ut, det gör han fortfarande... :D

• Ettolrach

Livet tar inte slut vid 40! Talesättet säger ju "livet BÖRJAR vid 40".

Och det kan jag verkligen skriva under på! :)

• Ettolrach

En liten kommentar om det där med oskuld och vit klänning:

det är en allmän missuppfattning att den vita färgen på klänningen har med oskulden att göra. Går man längre tillbaka hade man festkläder när man gifte sig, de besuttna med klara färger och guldbroderier, de mindre besuttna ofta i mörka färger. Runt förra sekelskiftet var den vanligaste färgen på brudklänningen svart - för att frun skulle kunna använda den som finklänning till fest och kyrksöndag efter giftermålet. Och de flesta brudar då var nog oskulder. Både min mormor och farmor bar svart när de gifte sig på 20-talet så t o m så långt in på 1900-talet förekom svart som brudklädsel.

Vitt som bröllopsmode startade i England och bars ofta av besuttna brudar för att visa att man hade råd med en klänning som bars bara en gång, trenden förstärktes av den unga drottning Victoria som bar vit brudklänning på sitt bröllop.

Det var kronan och slöjan som var oskuldssymboler. Endast oskulder hade rätt att stå "kronbrud" och om paret fick barn inom 9 månader efter bröllopet fick brudgummen böta till kyrkan om bruden hade burit krona som gravid. Icke oskulder hade istället blomsterkrans.

Lång utvikning för att komma fram til följande: vit brudklänning är helt enkelt en glädjens symbol, en brudsymbol och på intet sätt förbehållen unga brudar som inte fått barn. Så på med brudklänningen, vit också om det är vad som önskas även om man är mor och inte längre i ungdomens blomstring s a s!

• Ettolrach

Svart brudklänning är snyggt! Hade kunnat tänka mig en så'n själv men maken är traditionell och ville absolut att jag skulle ha vitt (det blev ivory).

Surfa in på svartbrud.se så kan ni se flera vackra brudar i svart och andra fina färger!

Svar på tråden Flera ngt äldre brudar?