Inlägg från: LeavesOfFortune |Visa alla inlägg
  • LeavesOfFortune

23 juli 2005 - Ännu en ny tråd!

Hej!

Kul med ny tråd!
    Lovade ju att visa våra bilder från vår bröllopsresa till Nya Zeeland och har nu äntligen blivit färdig med att lägga upp bilderna på nätet. Hade över 1000 bilder att välja bland så det tog sin lilla tid...

• LeavesOfFortune

Min-Ah
    Håller helt och fullt med dig... Längtar också efter våren! Kul att du tyckte om våra bilder! Nya Zeeland är ett fantastiskt land, rekommenderar varmt ett besök! Men jag kan ju tänka mig att ett besök i Sydkorea lockat lite mer just nu.

• LeavesOfFortune

Likah

Vad kul att ni ska åka till Nya Zeeland!!! Vi har varit där två gånger och har båda gångerna bokat resan genom My Planet www.myplanet.se som är en vänskapsförening och resebyrå i ett. Otroligt bra service och de anställda har alla varit i Oceanien och vet vad de pratar om. Rekommenderar dem varmt!

Den här gången flög vi med Singapore Airlines och hade ett två nätter långt stop-over i Singapore på vägen ner. Förra gången flög vi med Thai Airways men jag tyckte mycket bättre om Singapore Airlines. Man tillbringar ju i stort sett 24 timmar ombord på flygplanen så det är ju skönt om man kan genomlida detta på ett så bra sätt som möjligt. Första gången vi var på NZ så hann vi bara med nordön eftersom vi gjorde misstaget att boka in och utresa från samma flygplats (Auckland), detta är dumt om man har tänkt hinna med båda öarna. Beror ju förstås lite på hur långt tid man har tänkt vara borta. Den här gången flög vi istället in till Christchurch (sydöns östkust) och ut ifrån Auckland.

Vi bodde mestadels på hostel (vandrarhem), 2 nätter på ett bed&breakfast och 3 nätter på hotell. Vi var borta i en månad så vår budget hade inte klarat att bo på hotell hela tiden. Dessutom tycker både min man och jag att det finns en stor fördel med att bo på hostel, nämligen att man träffar så mycket trevliga människor!

Vi hade hyrbil i 3 dagar vilket var kanon, lite lurigt att köra på "fel" sida av vägen men en otrolig frihet. Annars åkte vi buss och tåg när vi förflyttade oss. Buss och tåg är bra på sitt sätt och fungerar alldeles utmärkt att resa med men bil smällde trots allt lite högre...

Jag hade stor nytta av Nya Zeelands "turismhemsida" www.newzealand.com/travel där man också kan göra sin egen travelplanner. Mycket användbart! Annars är www.backpacking.se också en bra sida med mycket information att hämta. Lonely Planet-guideboken är ett måste...

Jag är som du säkert märker alldels frälst på Nya Zeeland så om du vill veta mer om vår resa eller har fler frågor så är det bara att säga till!!!

Om inte...
    Lycka till Med bröllopet och hoppas att ni får en lika fantastisk resa som vi hade!

• LeavesOfFortune

Min-Ah

Skulle väldigt gärna vilja åka till den grekiskt ö-världen. Har varit på Kreta för länge sedan men annars har inte jag rest så himla mycket heller på egen hand.
    Danmark förstås, (är ju nästan omöjligt att undvika när man har växt upp i Skåne... ) Annars har jag mest gjort resor i europa med olika orkestrar och körer jag har varit med i. Men då reser man ju inte på egen hand och så mycket ledig tid blir det ju inte precis... Men det blir nog till att ligga lite lågt med resorna framöver. Kan inte ta ledigt mer från jobbet just nu i alla fall.

Fast visserligen, min man och jag har redan börjat spara pengar för att kunna åka tillbaks till Nya Zeeland så snart som möjligt.

• LeavesOfFortune

Min-Ah

Önskar också att jag hade pengar till att göra alla resor man drömmer om... Men drömma kan man ju i alla fall!

Måste fråga en annan sak, såg längre upp i tråden att din man driver ett företag som tillverkar inspelningsutrustning. Heter hans företag möjligtvis någonting med Line ...? För i så fall så har min man köpt flera sådana mikrofoner, som han är supernöjd med. Han säger att han funderar på att köpa fler... Om det här stämmer så är världen bra liten ändå...

• LeavesOfFortune

Likah

Ingen orsak! Hjälper gärna till!
    Lycka till!

• LeavesOfFortune

Min-Ah

Jo, som sagt, han är väldigt nöjd! Min man är musiker (trumslagare) och spelar mestadels improvisationsmusik. Han gör en hel del inspelningar av sina egna band, därav mikarna. Kul med fiollärare! Jag är själv sånglärare på en Kulturskola...

• LeavesOfFortune

Min-Ah

Jag är sånglärare i Borås men bor ju i Gbg så jag har ju en bit att pendla.

Har några bröllopsbilder utlagda på www.bjorklund.zoomin.se Inga fotografbilder dock, har bara dessa på papperskopior. Har inte kvar min msn-sida där jag hade bilderna innan.

• LeavesOfFortune

Är lätt att bli snurrig på det här stället...

Jag gick i Göteborg, tog examen 2002 (I/E)och har sedan dess jobbat i Borås.

• LeavesOfFortune

Min-Ah

Vi är ungefär 50 lärare totalt och skolan har över 2000 elever så vi är väl en rätt så stor Kulturskola. Där för blir det ju inte vi lärare som pusslar ihop orkestertider och liknande utan man får rätta sig efter det som är lagt när terminen börjar.

Håller med om att schemaläggning är fullkomligt hopplöst. Jag har väldigt mycket gymnasieelever som läser sång som IV-kurs. Så fort gymnasieskolorna ändrar i sitt schema efter deras kursperioder så spricker mitt schema också. Har säkert lämnat in schemaändringar till expeditionen 25 gånger det här året. Så himla tråkigt!!!

• LeavesOfFortune

Min-Ah

Jag har ungefär 45 elever i min tjänst utöver orkestrar, körer etc. Så det blir ju ett himla pusslande att få ihop ett schema, något annat kan man ju inte säga. Tyvärr blir det så ibland att elever måste sluta för att det helt enkelt inte går att få till en lektionstid som fungerar för oss båda. Tråkigt...

Nästa vecka ska vi ha vår årliga "lärarshow". Dvs att under några dagar sätter vi lärare ihop en show som vi sedan bjuder in alla elever till. I år är Anders Linder gästartist. Är en rolig vecka när man får umgås och musicera ihop med sina kollegor. Tyvärr hinner man ju inte med så mycket sådant under de vanliga veckorna.

• LeavesOfFortune

Vi har ingen "vanlig" instrumentdemonstration i Borås utan istället kan alla i skolår 1 anmäla sig till en två terminer lång demo av i stort sett alla instrument och dessutom dans, drama, bild och textil vilka då också förstås är våra övriga ämnen på Kulturskolan. Dessa barn är också de som vår show i första hand riktar sig till. Annars är väl ert upplägg det vanligste skulle jag tro. Var med om det på många olika ställen under praktiken.

Är alltid bra med prao i sådana sammanhang. Annars kan jag tycka att det är lite svårt att sysselsätta praoeleverna när jag har vanlig sångundervisning. Blir mest att de får titta på och vara med och sjunga lite då och då... Fast de verkar ganska nöjda med detta.

• LeavesOfFortune

Min-Ah

Är alltid svårt det där med lokaler. Vi har det inte heller direkt optimalt, är ganska rejält trångbodda men vi väntar också på eventuella omorganisationer inom kommunen och då vet man ju aldrig om vi kan få tillgång till fler lokaler. Hoppas kan man ju i alla fall!

Har hållit på och repat vår show nu i dagarna två. Så himla roligt!

Svar på tråden 23 juli 2005 - Ännu en ny tråd!