• Min-Ah

23 juli 2005 - Ännu en ny tråd!

23 juli 2005 - Ännu en ny tråd!

Ja, så har det gått ett drygt halvår sedan man vandrade altargången fram med sin älskade!

Förra tråden är stängd, så här är ännu en ny!

Denna dag var ju en av de lyckligaste i mitt liv!

Tiden sedan dess har gått fort!
    Vardagen är tillbaka, men minnena finns ju kvar och kommer så att finnas i mitt hjärta i resten av mitt/vårt liv!

Hoppas att ni andra 23-juli-brudar mår bra!

• Svar på tråden 23 juli 2005 - Ännu en ny tråd!
  • Min-Ah

LeavesOfFortune!

Låter bra!

men det med sena arbetstider är tydligen ett "gemensamt problem" för oss musiklärare!
    Jag håller verkligen med om att det är rena "lyxen" om/när man kommer hem inna 21 på kvällen!! Inte så ofta!

Musikskolan jag jobbar på är ganska liten.
    Vi är bara totalt 9 musiklärare och en musikledare.
    Vi sitter alla tillsammans vid höstterminens början och pusslar ihop de "gemensamma" tiderna som konferenstid och orkestrar etc.
    Resten är "eget pusslande" och runtringande till eleverna... Puh!
    Värsta veckan på hela året!
    Man tycker att man "lyckats" få ihop ett väldans bra chema... Och så ringer en eller ett par elever, och så rasar hela "schemat" ihop igen och man får börja om... Blääääh!!

• Min-Ah

Blev konstig stavning...
    Skall ju vara schema, inte chema!!

• LeavesOfFortune

Min-Ah

Vi är ungefär 50 lärare totalt och skolan har över 2000 elever så vi är väl en rätt så stor Kulturskola. Där för blir det ju inte vi lärare som pusslar ihop orkestertider och liknande utan man får rätta sig efter det som är lagt när terminen börjar.

Håller med om att schemaläggning är fullkomligt hopplöst. Jag har väldigt mycket gymnasieelever som läser sång som IV-kurs. Så fort gymnasieskolorna ändrar i sitt schema efter deras kursperioder så spricker mitt schema också. Har säkert lämnat in schemaändringar till expeditionen 25 gånger det här året. Så himla tråkigt!!!

• Min-Ah

LeavesOfFortune!

Oj, oj, oj, vad jobbigt med gymnasieskolor som byter kursschema så ofta!!
    Uschanes vad jobbigt det måste vara att få ihop schemat då!!

Då har vi ju väldans tur i all fall på vår musikskola...!
    Måste ju vara otroligt mycket "värre" att få ihop ett vettigt veckoschema på en sådan stor Kulturskola med så många elever!

Hur många elever har du i din tjänst?

Vi har tack och lov en bra chef. Han har själv undervisat (violin) innan han blev chef och vet hur det är "out there"!

• LeavesOfFortune

Min-Ah

Jag har ungefär 45 elever i min tjänst utöver orkestrar, körer etc. Så det blir ju ett himla pusslande att få ihop ett schema, något annat kan man ju inte säga. Tyvärr blir det så ibland att elever måste sluta för att det helt enkelt inte går att få till en lektionstid som fungerar för oss båda. Tråkigt...

Nästa vecka ska vi ha vår årliga "lärarshow". Dvs att under några dagar sätter vi lärare ihop en show som vi sedan bjuder in alla elever till. I år är Anders Linder gästartist. Är en rolig vecka när man får umgås och musicera ihop med sina kollegor. Tyvärr hinner man ju inte med så mycket sådant under de vanliga veckorna.

• Min-Ah

LeavesOfFortune!

Jag har just nu 29 elever (jobbar ju 80 %). Några har precis slutat, tyvärr... Är ju så ibland i början av en termin...
    Hade ca 40 st ett tag då jag hade lite större tjänst (90 %).

Låter roligt med er kommande vecka med show och sådant!

Vi har något liknande vecka 13.
    Vi kallar det för "Instrumentdemonstrationsvecka".
    Då åker vi runt på olika skolor och har en showföreställning för eleverna.
    På kvällarna har vi sedan "öppet hus" ute på några av kommunens skolor där barnen får komma och prova på olika instrument.

Det här året har vi turen att ha en PRAO-elev den veckan - en av mina fiolelever.
    Jättekul att det blev just den veckan för jag tror det är ett jättebra "dragplåster" med en elev som är med!

• LeavesOfFortune

Vi har ingen "vanlig" instrumentdemonstration i Borås utan istället kan alla i skolår 1 anmäla sig till en två terminer lång demo av i stort sett alla instrument och dessutom dans, drama, bild och textil vilka då också förstås är våra övriga ämnen på Kulturskolan. Dessa barn är också de som vår show i första hand riktar sig till. Annars är väl ert upplägg det vanligste skulle jag tro. Var med om det på många olika ställen under praktiken.

Är alltid bra med prao i sådana sammanhang. Annars kan jag tycka att det är lite svårt att sysselsätta praoeleverna när jag har vanlig sångundervisning. Blir mest att de får titta på och vara med och sjunga lite då och då... Fast de verkar ganska nöjda med detta.

• Min-Ah

LeavesOfFortune!

Låter ju som en god idé det ni har i Borås! Att eleverna får "prova på" under så pass lång tid och får prova på så många instrument de önskar plus dans, drama, bild och textil!

Vår musikskola är inte Kulturskola än, men vi har funderingar (önskemål) om att kanske utvidga vår verksamhet och bli en sådan längre fram.

Vi har gjort en "kulturundersökning" bland eleverna i Ö. Göinge för att se hur stort intresset är.

Byggnaden vi håller till i är tyvärr mycket trångbodd och vi väntar på en total ombyggnad som (förhoppningsvis) kommer igång någon gång under 2007...
    Meningen är att Biblioteket och Turistbyrån skall inrymmas under samma tak och att det då skall bli ett "Kulturhus".
    Och att vi även breddar vår profil till en Kulturskola i samband med det.

Vi får se hur det blir.

• LeavesOfFortune

Min-Ah

Är alltid svårt det där med lokaler. Vi har det inte heller direkt optimalt, är ganska rejält trångbodda men vi väntar också på eventuella omorganisationer inom kommunen och då vet man ju aldrig om vi kan få tillgång till fler lokaler. Hoppas kan man ju i alla fall!

Har hållit på och repat vår show nu i dagarna två. Så himla roligt!

• Min-Ah

LeavesOfFortune!

Ja, sådant här som lokaler och "trångboddhet" verkar vara ganska vanligt runt om i kommunerna...
    Ja, man kan alltid hoppas på att saker och ting blir bättre längre fram!

Kul med ert showande!
    Fortsatt lycka till!

PS. Du får gärna maila mig om du vill!
    Är jättekul och intressant att höra lite erfarenheter och sådant från en musiklärare i en annan kommun!
    (Jag känner att jag är lite OT i denna (i och för sig egna) tråd, men... )
    sofia.jonsson@goinge.net

Svar på tråden 23 juli 2005 - Ännu en ny tråd!