• Ulrica28

    klamydiatest...

    ... på Apoteket? Finns det i det normala utbudet? Enligt hemsidan ska det finnas något sånt test som man gör själv hemma. Någon som provat?

  • Svar på tråden klamydiatest...
  • Sanasol

    Det lättaste är väl att lämna in ett urinprov på vårdcentralen. Är inte farligt.

  • Ulrica28

    Jo, jag har gjort det... men jag är så otålig och det tar en vecka. Fånigt av mig men ändå...

  • Sanasol

    Kan lugna dig med att om de inte hör av sig så är det inget fel på sig, skulle du ha klamydia jagar dem dig som tusan tills du fått medicinering.

  • Ulrica28

    Jo, det lär de väl göra... hehe.
    Man skulle helst inte kissa på två timmar innan man lämnade test och vid närmare eftertanke väntade jag bara kanske 1½. Hoppas den där extra halvtimmen inte gör att provet inte är tillförlitligt?

  • Sanasol

    Tror inte att det ska vara något problem! Förstår att du är lite nervös om du utsatt dig för risken.

  • Ulrica28

    Någon annan som vet om man måste vänta exakt två timmar innan man tar provet?? Och om någon provat Apotekets test? Jag vill så gärna veta Nu om jag är smittad eller inte...

  • Ulrica28

    Sanasol

    Har du råkat ut för det? Var det jobbigt att bli av med i så fall?

  • jocelyn

    Fick höra av en gynekolog att man föredrar att ta ett test som inte är från urin pga att de kan vara missvisande. De tog ett test med en bomullspinne istället. Vet dock att vissa landsting/kliniker fortfarande använder urintest och har själv testat med det. Har dock aldrig haft någon STD, bara velat vara på den säkra sidan om man säger så.

  • Bobou

    Med dagens pcr-teknik är det i princip ingen skillnad mellan urin- och bomullspinneprov. (Det finns dock bättre belägg för detta bland män än bland kvinnor.) Faktiskt har de flesta kliniker nu gått över till att bara köra urinprov, och bomullspinne bara ibland som komplement. Vilket man väljer att använda är upp till den som tar provet, inte landstinget.

    Klamydiaproven som säljs på apoteken är väldigt nya, så alla kanske inte har fått in dem än. Jag vet inte hur tillförlitliga de är.

    1½ eller 2 timmar spelar knappast någon roll.

  • AnnaZ

    Det är lätt att bli av med klamydia, du tar bara en antibiotikakur. Det luriga är ju att många inte får symptom och därför inte testar sig.

    Boubou, har du nån aning om hur de nya testen funkar? Iom att man vanligtvis gör pcr, eftersom klamydia är svår att odla - hur funkar testet?
    Ska googla lite och se vad jag hittar också.

  • Bobou

    Nej, tyvärr vet jag ingenting om hemmakitet.

    Om du bor i Västerbotten kan du beställa hem ett provtagningskit som du sedan skickar in för vanlig analys. Se www.klamydia.se.

  • Ulrica28

    Tack för svaren, vad gulliga ni är som tar er tid att svara. Är hemma från jobbet idag för jag mår så dåligt.
    Täppt i näsan, ont i halsen, hes, frossig + att jag måste gå och kissa stup i kvarten och det svider lite och känns irriterat. Vet inte vad det är och det är jättejobbigt!!

  • Nilo

    Gammal hederlig urinvägsinfektion kanske?

  • Lady Marmelade

    Hemma testet som säljs på apoteket bör vara tillförlitligt. Antar att detta test funkar med samma princip som tex graviditest test. Man mäter något ämne som klamydia bakterien producerar som sedan ger utslag som färg på stickan (ingen PCR utan ett slags ELISA test).

    Om man gör hemma test och får positivt utslag på att man har klamydia måste man dock själv se till att ta kontakt med vården så att man får behandling. Det är jätte viktigt.

  • Ulrica28

    Nilo

    Ja, visst låter det som urinvägsinfektion -men har tagit två urinprov för att se om det fanns några bakterier. Har även kollat så att det inte är njurbäckeninfektion. Har även nu uteslutit klamydia - testet var negativt. Vad kan det vara då??
    Var orolig ett tag att det var ngn sorts vestibulit, men det gör inte ont att ha sex- det är bara jobbigt att hålla på mer än två minuter eftersom jag blir kissnödig hela tiden...

    Har fått antibiotika för att se om det hela går över. Om det inte hälper får jag panik. Känner mig jätterädd att det här inte kommer att gå över, jag blir ju helt socialt handikappad av att behöva gå och kissa var tionde minut.

    Kan miniller ha något med det hela att göra? Någon som har ngn idé...? Går ju hos läkare men hon verkar inte veta riktigt vad det kan vara.

  • Bobou

    Ulrica28:

    Det finns många bakterier som kan ge urinvägsinfektion, och flera av dem går inte att odla. Därför ser det inte ut som en UVI på odlingsprov, men om du har symtom på UVI brukar man ändå kalla det det (särskilt om du har många vita blodkroppar - har de gjort ett cervixutstryk?). Om man inte hittar anledningen kallas det en ospecifik uretrit. (uretrit = UVI)

    En bakterie som liknar klamydia i nästan allt är mycoplasma genitalium. Den är nästan lika vanlig, nästan lika symtomframkallande och går inte att odla. Studier har visat att ca 30% av alla fall av ospecifik uretrit kan härledas till mg. Tyvärr biter inte samma sorts antibiotika som används vid klamydiainfektion på mg. Därför kan folk få flera antibiotikakurer och ändå inte bli av med sina symtom. Eftersom MG är relativt outforskad utför man inte MG-analyser på särskilt många platser i Sverige - just nu tror jag att det är bara Falun. Men man kan skicka prover dit för analys även från andra landsting.

    Om det är så att du får diagnosen ospecifik uretrit tycker jag att du ska kräva att få testa dig för mycoplasma genitalium också.

  • Ulrica28

    Bobou

    Tack för svaret! Är du läkare månne? Du verkar hur som helst veta en del om sånt här. Den medicin jag fick nu heter Trimetoprim. Hoppas den hjälper. Jag tycker redan att det är bättre nu, fast jag inte ens hunnit börja ta medicinen... ähum, konstigt. Det går en halvtimme mellan trängningarna nu jämfört med fem minuter innan jag fick reda på att jag inte hade någon könssjukdom - vilket får mig att undra om det här inte delvis är ngt psykiskt?? Jag har under kortare perioder (1-2 dagar) känt så här förut när jag varit väldigt nervös, ledsen eller upprörd över något.
    En fråga till åt dig Bobou, eller någon annan som vet: Kan man ha sex (i den mån det funkar...) som vanligt eller måste man ta det lugnt och akta slemhinnorna etc. inann man fått en riktigt diagnos?

  • Bobou

    Jo, jag jobbar med såna här saker - men inte som läkare...

    Om inte slemhinnorna känns sköra behöver du nog inte akta dem mer än vanligt. (Den enda risk jag kan tänka mig är att din pojkvän kanske smittar dig igen med den bakterie som du just försöker behandla bort, men det kan ju i så fall hända även efter behandling. Eftersom de vanligaste sexuellt överförda bakterierna har avfärdats, så ska du inte behöva oroa dig för det. Men jag är som sagt inte läkare.)

Svar på tråden klamydiatest...