• Josephine51

    vestibulit! (långt)

    Hej!

    För ca 3 år sedan "fick" jag ett fast förhållande och började äta p-piller. Hade aldrig haft problem av smärta vid sex innan jag åt p-piller och var alltid tilräckligt våt!

    Men efter ett tag började jag bli torr och det gjorde ont vid sex, hade jag upp ett eller två finger snabbt så kunde jag känna av smärta en timme efteråt.
    Sexet gjorde riktigt ont, och jag var gråtfärdig nästan varje gång, när jag kissade efter sex sved det otroligt mycket och jag kunde ha ont i flera timmar efteråt. Jag var så öm och mådde verkligen inte bra!

    Jag vet inte om jag hade vestibulit eller inte, eller om det berodde på att jag inte var tillräckligt upphetsad/våt vid sex längre. Men det är ju som hönan och ägget..vilket kommer först!

    Jag gick till mottagning där de skrattade bort när jag frågade om det kunde vara vestibulit, och sa att man inte kan ha det när man var så ung ( runt 20 ) och gav mig svamp medel..

    Problemen fortsatte och när förhållandet tog slut så slutade även jag med p-pillrerna eftersom det kändes som om de var boven i dramat!

    Jag väntade i nästan ett år på att ha sex igen eftersom jag ville vila upp mina slemhinnor och åt absolut inte några p-piller. Nu har jag haft sex en gång och det var stor skillnad! Efter ett tag gjorde det lite ont och det sved lite när jag kissade efteråt men sen hade jag inte ont! Det var en sån befrielse eftersom det var ett tecken på bättringsvägen.

    Det sägs att vestibulit har man i slidöppningen och på de två "sidorna" av slidan. Jag har bara ont i höger sida nuförtiden tror jag, kan det stämma? Går vestibuliten succesivt bort?

    Jag vet att det är många tjejer och kvinnor som har det här problemet men jag vill verkligen påpeka att det kommer gå bort med tiden, mitt är fortfarande inte helt bra men det är på bättringsvägen, det måste jag tro för annars kommer jag inte stå ut! Det som har hjälpt mig att bli bättre är att jag lät mina slemhinnor vila i nästan ett år ( det var ioförsig enklare för mig eftersom jag inte var i ett fast förhållande längre).

    Jag slutade med p-piller som gjorde att mina slemhinnor blev torra i allfall!

    Började använda ELLEN tamponger och försökte slippa att använda svamp medel!

    Och framförallt ha tron och hoppet kvar om att ni en dag ska kunna bi besvärsfria! Det tar tid men under den tiden så njut av livet så länge på andra sätt!

    Någon mer som har någon "story" eller tips på vad som kan lindra eller få vestibulit så skriv gärna här!

    Stor KRAM till er alla! Jag håller tummarna för varenda en här, för det kommer bli bättre!

    Josephine

  • Svar på tråden vestibulit! (långt)
  • LindyLou

    Jag har precis fått recept av min gynekolog på Xylocain (finns även receptfritt på Apoteket) som jag ska smörja på varje kväll i två månaders tid för att s a s "lura" mina nerver som sänder smärtsignaler. För min del har detta dykt upp under en period då jag inte varit sexuellt aktiv och jag har trott att det berott på att jag tidgare fick kondylom men nu har inget kondylom synts till på väldigt länge och jag har heller aldrig haft problem tidiagre när jag ätit p-piller men nu har jag p-ringen (som f ö är kanon på alla andra sätt).

    Undersökningen visade att allt var så fint och normalt som det kunde vara men jag ville inte tro att det skulle vara vestibulit (trodde liksom inte man kunde "få" det när man inte ens har sex...) och min gynekolog är ganska försiktig av sig och vill inte haspla ur sig sådant (det har ju gått lite inflation i saker som "stress", "utbrändhet" och "vestibulit") men det fanns liksom inget annat som den brännande smärtan kunde bero på. På mig sitter smärtan precis innanför öppningen och det är där man är som känsligast och har mest nerver. Nerverna är på helspänn och skickar smärtsignaler för minsta lilla (jag kan ha problem med att byta ringen, byta tampong och t o m att torka mig) och en av de behandlingar som provas är att smörja in med smärtstillande salva - alltså Xylocain - som en kur och få nerverna att s a s "tagga ner". Nu har jag kastat ur ringen och öppnat stora Xylocaintuben och hoppas att en tvåmånaderskur skall ge resultat.

    Jag skall även passa på att tipsa om att youghurt är alldeles utmärkt vid svamp och stör inte alls slemhinnorna på samma sätt som andra svampmedel så vid nästa svampkänning är det ICA och inte Apoteket som gäller för min del.

    Tvättar aldrig med tvål utan istället vatten och ibland olja och försöker smörja med jordnötolja för att inte slemhinnorna skall torka ut; emn nu hoppas jag veeerkligen på den här kuren!
    Nån annan som testat med Xylocain? Verkar vara många som har symptom men jag hittar inga konkreta tips på vad som hjälpt..?

  • Malin22

    Måste bara säga hur upprörd jag blev över att man skrattade åt dig när du sökte hjälp! Tyvärr är okunskapen inom vården när det gäller vestibulit stor, faktum är att vestibulit huvudsaklingen drabbar kvinnor i just din ålder, t.o.m. ännu yngre! Skrev ett långt inlägg på en annan "tråd" om vestibulit som kanske kan ge dig något tips om hur du ska bemöta din "sjukdom". Vill också passa på att tipsa om bio-medicinsk feedback, som går ut på att man "tränar" bort smärtan, funkade superbra för mig! När jag började kunde jag inte ens föra upp ett finger, nu kan jag få in en liten massagestav (om än inte helt smärtfritt). Sök på internet efter Lars V. Weström + vestibulit eller fråga din läkare så kan du få en mer utförlig förklaring.

Svar på tråden vestibulit! (långt)