• Ulrica28

något är väldigt fel

Detta kanske inte passar in på samlevnad riktigt, men...jag skulle behöva en second opinion.
    Jag har i drygt två veckor haft symptom på urinvägsinfektion -men har tagit två urinprov för att se om det fanns några bakterier. Det fanns icke. Symptomen är sveda, täta trängningar, trötthet och allmän "hängighet". Har även kollat så att det inte är njurbäckeninfektion. Och har nu uteslutit klamydia - testet var negativt. Vad kan det vara då??
    Var orolig ett tag att det var ngn sorts vestibulit, men det gör inte ont att ha sex- det är bara jobbigt att hålla på mer än två minuter eftersom jag blir kissnödig hela tiden...

Har fått antibiotika för att se om det hela går över. Om det inte hälper får jag panik. Känner mig jätterädd att det här inte kommer att gå över, jag blir ju helt socialt handikappad av att behöva gå och kissa var tionde minut.

Kan minipiller ha något med det hela att göra? Någon som har ngn idé...? Går ju hos läkare men hon verkar inte veta riktigt vad det kan vara. F

Finns det någon medicin som í alla fall kan dämpa symptomen?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden något är väldigt fel
  • Ulrica28

Precis vad jag är rädd för...
    men läkaren verkar inte tro det och det jag har läst verkar inte stämma på mig. Det drabbar mest män, om det drabbar kvinnor är de oftast äldre. Och det första symptomet brukar vara blod i urinen.

Men om det är det så borde det väl synas på en röntgen?

• Ulrica28

Tack för engagemanget Pickolina. Ska prata med läkaren igen på tisdag, om inte medicinen jag tar nu hjälper. Har en jättebra läkare som tur är, som brukar gå till botten med saker och ting.

• Ulrica28

Ja, det kanske kanske kan vara svamp. Men då kanske man oftast har mer klåda och flytningar? Jag vet inte...

Något jag kom på är att det kanske kan vara någon cysta på äggstockarna t.ex.? Sånt verkar ju ganska många få som äter minipiller. Vet någon vilka symptom det ger?

*tacksam för all hjälp, ni är så gulliga*

• Ulrica28

Har nu gjort en gynundersökning med ultraljud, allt såg bra ut. Däremot hade jag ganska mycket svamp... Läkaren var inte säker på att det var "grundorsaken" till trängningarna, men jag hoppas det. I så fall ska det väl vara bra snart - ska börja ta medicin idag (3-dags kur).

Pickolina,

hade du alltså liknande symptom när du hade svampinfektion? För de flesta verkar inte tycka att trängningar och svamp hör ihop riktigt...

Sen kanske det spelar in att slemhinnorna blivit sköra och lättirriterade som effekt av minipillren? Läkaren sa att de var väldigt tunna.

Hoppas att allt blir bra nu !!!!

• Ulrica28

Tack för svaret Pickolina.
    Hoppas allt snart känns som vanligt igen( och att man kan ha sex snart också.) Vore trevligt...

Skönt att dina besvär blivit bättre! Var du hos läkare för att kolla om du hade svamp, och blev han/hon förvånad i så fall över de lite ovanliga symptomen?

• Ulrica28

Phu, det känns klart bättre idag. Men - nu kanske jag ger mer information än en del vill ha, warning - det verkar som att kroppen gör sig av med en del äckliga saker. Gryniga vita saker och rosafärgade flytningar, uh. Är det normalt vid svampbehandling?

• Ulrica28

EhjärtaK = sant

Tack för ditt inlägg. Hoppas någon duktig doktor snart hittar vad det är som ställer till det för dig och ser till att du får hjälp!

Pickolina -
    hur lång tid tog det för dig innan du blev bättre sen du börjat med svampmedicinen? Jag tar en tredagarskur och är på andra dagen och det känns inte bättre. Säkert hjälper den mot svampinfektionen, men kanske inte mot trängningarna... suck.

Om jag nu kollat upp snart allt man kan och inget hjälper - vad gör man då?? Bara accepterar att man har fått överaktiv blåsa plötsligt och ser till att få någon medicin som hjälper mot det? Jag känner mig lite desperat... men i alla fall lugnare sen jag vet att det inte är någon tumör eller några fel därnere.

• Ulrica28

Det låter ju som en normal, hederlig UVI då... vore ju jätteskönt, då kan du säkert få rätt antibiotikakur direkt.

Själv ska jag till urologen i em... är jätteglad att jag fick tid så fort för det här är helt outhärdligt verkligen!

• Ulrica28

Phu, nu har jag varit hos urologen. Hon ställde en massa frågor och så gjorde hon en cytoskopi dvs. förde in en smal plastslang i urinröret. Otroligt obehagligt, jag blev helt darrig och nu känns det som nån sticker mig med en nål varje gång jag kissar (kommer nog vara öm det närmsta dygnet). Men läkaren hittade inget "farligt" eller jättekonstigt förutom viss inflammation och irritiation i urinröret. Fick tre olika medciner som ska minska trängningarna och vara "blåslugnande". Det borde hjälpa, sa hon. Ska ta det tio dar och se om det lugnat ner sig.

• Ulrica28

Tack.

Hon vidgade urinröret också, det är nog det som gör mest ont kanske...aj.

• Ulrica28

E hjärta K = sant

Hur har det gått för dig? Mår du bättre?

Jag mår bättre, inte helt bra än men bättre. Tar dels inflammationshämmande mecicin (som jag ska ta tre dar till) och sen Detrusitol, en medicin som används vid överaktiv blåsa, som jag ska använda ett par veckor tills jag ska till urologen för koll igen. Känns skönt att ha tagit itu med det här och veta att det inte är något farligt! Och är det något kroniskt på något vis så får jag väl helt enkelt fortsätta ta den här medicinen ett längre tag... fast det vore lite trist.

Det bästa av allt är nästan att jag kan ha sex igen. Inte i timtal kanske... blir kissnödig efter ett tag men det går bra och känns skönt bra länge.

• Ulrica28

Är det någon som har eller har haft liknande problem? Jag vet att det kanske är fel forum för detta, men jag har verkligen letat efter andra ställen att få råd och medkännande på, tom ett speciellt forum för urinvägsproblem - men där var det mest män med prostatabesvär och kvinnor med urininkontinens som skrev...

• Ulrica28

Tack för all stöttning.
    Jag mår bra nu! Tog medicinerna som läkaren sa att jag skulle göra och var på återbesök för någon vecka sen. Fick då göra en cystoskopi till (usch!), och fick reda på att det såg helt bra ut nu och inte rött och irriterat. Härligt!

Svar på tråden något är väldigt fel