• tvillingsjäl

GI-en bra bok som funkar

Vilda_

Vänta nu...har du läst nån av böckerna eller? Atkins och GI är snarlika i början i GI:s mest intensiva period, men den är tidsbegränsad vilket Atkins INTE är, dessutom förespråkar inte GI att stoppa i sig så mycket fett som Atkins gör!

Har du nån egen GI version eftersom det verkar som att tex Ola har fel..då måste ju tex även Expressens GI klubb oxå ha fel eftersom dom kör rivstarten???

• tvillingsjäl

Vilda_:

Var har jag skrivit att jag anser att GI är en bantningsmetod??

Jag vet fullt väl vad ketos innebär och det är ju just därför man inte ska hålla på mer än ett par veckor, detta står förövrigt i boken. Det beteendet du beskriver är mer riktat mot sk "jojobantare"! De första dagarna med GI används för att få bort sötsuget vilket lyckas väldigt bra, efter det ökar man sitt kolhydratintag lite under några veckor och sedan återinför man hälsosamma kolhydrater så att man kan äta hälsosamt långsiktigt!

det är underligt att du tycker att hans böcker är så dåliga när allt du skriver om faktiskt finns skrivet i hans böcker!? Allt om Ketos och blodsockerpåverkan!

Som sagt, Atkins förespråkar ett väldigt lågt intag av kolhydrater under väldigt lång tid och jag håller med om att detta inte är fullt klarlagt hur skadligt det är. Med GI är det max 6 veckor man ska skära ner på kolhydraterna innan man återinför kolhydrater!

Tipsa gärna om andra GI böcker där innehållet skiljer sig väsentligt från vad andra förespråkare anser att GI är så ska jag läsa dessa böcker! Paulún? Näe...han har ungefär precis samma uppfattning..

• tvillingsjäl

Förövrigt vill jag bara säga att jag gick ner 6 kilo å mådde toppen!! Nu äter jag bara fullkornsprodukter och tränar hårt och jag mår fortfarande toppen!
    Tycker att GI är väldigt hälsosamt och logiskt när man förstått hur kroppen fungerar, faktum är att dom flesta stoppar i sig långt mer socker/kolhydrater än dom förbrukar!

• tvillingsjäl

Vilda_: Precis! Jag håller med! Dom flesta behöver inte dra ner radikalt på kolhydrater men vissa behöver det för att bryta sitt mönster och för att bli av med sötsuget! Personligen drog jag ner på intaget nån vecka men jag slutade så klart inte att äta kolhydrater!

Men att Lauritzon har gjort det till en kassako..må så vara, men det är många som vill vara med på det tåget..Paulún tex..hur många böcker har inte han skrivit???

Som jag själv gjorde funkade bra, jag drog ner på kolhydratintaget, alltså jag SLUTADE inte äta det...sen övergick jag efter 4 veckor till enbart nyttiga kolhydrater och det funkade verkligen bra..nu äter jag i princip som jag vill men jag har alltid ett GI tänk i huvet...å vikten står sig fortfarande....

Så jag tror att vi delar samma uppfattning även om jag tycker att det är helt okej att dra ner på kolisar i några få veckor...

Rugbytjej: Atkins är INTE ngt man förväxlar GI med, det är så otroligt extremt och jag personligen tror inte att det är hälsosamt att vara utan kolhydrater på obestämd tid...hur ska man kunna träna hårt undrar jag?

Jag hoppas att alla ser det positiva att äta fullkornsproduketr och att hålla sig undan halvfabrikat och socker...man mår mycket bättre och vikten minskar i takt med det! Dessutom gäller det ju att träna, träna, träna!!

Ha det bra!!

Svar på tråden GI-en bra bok som funkar