• Ellte

GI-en bra bok som funkar

JAS: Själva grejjen med GI är ju just att lära sig hålla blodsockret på en jämn nivå. Att lära sig att kolhydrater i form av potatismos skjuter blodsockerkurvan i taket pronto för att sedan sänka den som en sten medan t.ex kolhydrater i form av fullkornsris och broccoli håller kurvan jämn längre :)

Den kurs jag gått förespråkar GI i kombination med tallriksmodellen och därför fyller jag nu en kvart-halva av tallriken med långsamma kolhydrater istället för potatismos eller snabbmakaroner ;)

• Ellte

Japp...och så skrev du "GI och ATKINS? Nej tack!" precis som att det skulle vara samma sak. GI är helt enkelt bara ett sätt att mäta det där med långsamma och snabba kolhydrater och om du levt med det sedan du var liten fattar jag inte varför du säger "Nej tack!" bara för det har ett "nytt" namn ;) GI säger INTE INTE INTE att man ska sluta äta kolhydrater...som sagt. Det är bara ett mått på hur snabbt olika saker vi äter går ut i blodet :?

• Ellte

Nej, det är som sagt ett mått på kolhydraternas hastighet ;) Däremot är det utmärkt att _kombinera_ med tallriksmodellen vilket även alla "GI-förespråkare" jag läst om rekommenderar :D

Svar på tråden GI-en bra bok som funkar